Annons

Nikonobjektiv här på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)
Många gånger finns det annat som skiljer objektiven åt. Vilket photosynthesis har med i sina benämningar. I vissa fall använder dom iofs bara NEW om allt är lika.

Det vore också bra om man kunde slänga in lite linkar i beskrivningen av objektiven till t.ex. Photosynthesis, kända testare etc, där man kan läsa mer.

Just nu tittar jag på Photosynthesis vad det är för objektiv, sedan googlar jag på nätet och hamnar ofta på Ken Rockwells och säga vad man vill om Ken men hans objektivtester är bra. Nyare objektiv finns ofta hos dpreview väldigt grundligt testade.

Sedan försöker jag hitta objektivet på fotosidan för att få bildexempel. Detta momentet är dock den svaga länken, för man vet aldrig om bildexemplet verkligen är tagen med den versionen man själv funderar på att köpa.

/Karl

Dom slänger iofs inte in ett "NEW" utan att någon förändring skett, vad jag har sett.

/K

Dom slänger iofs inte in ett "NEW" utan att någon förändring skett, vad jag har sett.

/K

Nej, det var inte så jag menade. Givetvis är det en ändring som gjordts.

AF 28 f2.8 är ett bra exempel när inget av det angivna har ändrats för det nya objektivet, men det ser annorlunda ut och är säkert en annan konstruktion.

/Karl

Flickrs nikkor-grupp har ganska god styrsel på vad som är taget med vilken glugg.

http://www.flickr.com/groups/nikkor/

På sidan för normaler har de tex dessa listade:"45mm f/2.8 GN F"
"45mm f/2.8P AIS"
"50mm f/1.2 AI"
"50mm f/1.2 AIS"
"50mm f/1.4 AF"
"50mm f/1.4 AI"
"50mm f/1.4 AIS"
"50mm f/1.4 K"
"50mm f/1.4 S"
"50mm f/1.4 S.C"
"50mm f/1.4D"
"50mm f/1.4G"
"50mm f/1.8 AF"
"50mm f/1.8 AI"
"50mm f/1.8 AIS"
"50mm f/1.8 E"
"50mm f/1.8D"
"50mm f/2 AI"
"50mm f/2 H"
"50mm f/2 H.C"
"50mm f/2 K"
"55mm f/1.2 AI"
"55mm f/1.2 S"
"58mm f/1.2 Noct AI"
"58mm f/1.2 Noct AIS"
"5.8cm f/1.4 S"

Långtifrån hela sanningen men bättre än det är har, fotosidan som ett ställe att kolla exempelbilder från olika objektiv är värdelöst. Och sen finns det ju aldrig nått högupplöst här vilket gör det ännu mer lönlöst.

Jag är inte helt med på deras namngivning. Att inte nämna att 50mm f1.4 skulle vara ett AF-S objektiv finner jag lite märkligt. Här tycker jag photosynthesis lista är bättre. Flickr verkar annars vara ett bättre ställe att leta exempelbilder. Det borde kanske länkas till dit också.

/Karl

Nej, det var inte så jag menade. Givetvis är det en ändring som gjordts.

AF 28 f2.8 är ett bra exempel när inget av det angivna har ändrats för det nya objektivet, men det ser annorlunda ut och är säkert en annan konstruktion.

/Karl

He he. Exemplet är när dom gick från den obrukbara plast-fokusringen till en riktig dito. Den äldre varianten utan "NEW" borde strykas ur historieböckerna och för alltid glömmas. Eller som i Kina, vi bränner böckerna och låtsas som den aldrig existerat. Jag ägde en AF 50/1,4 (plast), och med motljusskyddet på var den hopplös som en benlös groda.
Optiskt var dom säkert ändå lika.

/K

Jag är inte helt med på deras namngivning. Att inte nämna att 50mm f1.4 skulle vara ett AF-S objektiv finner jag lite märkligt. Här tycker jag photosynthesis lista är bättre. Flickr verkar annars vara ett bättre ställe att leta exempelbilder. Det borde kanske länkas till dit också.

/Karl

Det finns AF 50mm f1.4D som inte är AF-s också. Den listan från flickr är säkert inte uppdaterad med det nya AF-s objektivet.

/Karl

"50mm f/1,4D" är väl ändå en AF-glugg.
Sen är det lite förvirrande att inte lista "typen" först. AF, Ai osv.

/K

Jovisst gör det det, men det är inte självklart att G-modellen är AF-S.

/Karl

Det finns väl knappast en G-glugg utan inbyggd motor.

Jag rättar mej själv. Det finns flera st tydligen och ingen av dessa har jag sneglat på tills nu. En lite enklare Nikonserie va?

/K

Senast ändrad:
Läser någon ansvarig på Fotosidan detta eller måste man skicka ett mejl till någon väl utvald person?

/Karl

G är väl också samma sak som D (fast D såklart har bländarringen)?

Förkortad förklaring från "photosynthesis"

D lens (1992) - Transmits focus Distance for improved flash metering

G lens (2000) - No aperture ring, aperture controlled via camera, cannot be used on manual cameras

/K

Förkortad förklaring från "photosynthesis"

D lens (1992) - Transmits focus Distance for improved flash metering

G lens (2000) - No aperture ring, aperture controlled via camera, cannot be used on manual cameras

/K

Den gode Ken har sammanställt:
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm

Säga vad man vill om Ken, men en del sidor han gjort är rätt bra.

Annars är detta en riktigt höjdarsajt:
http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/nikonfmount/

ANNONS
Götaplatsens Foto