Annons

Nikonreklam - Jens Assur

Produkter
(logga in för att koppla)

red-top

Aktiv medlem
Nikons rörliga reklam på FS:s förstasida har dragit ut en långtråd i forumet 'fotosidan.se' och den har jag ingen åsikt om.

Men jag efterlyser kritik från de vanligen aktiva kommentatorerna om själva målet för reklamen - bilderna från 'världens intressantaste fotbollsnation' av denne svensk fotografis 'Gossen Ruda' ...

Själv tycker jag, att dom allra flesta är 'blaha-blaha' och inte värda detta pådrag.

Men de e vel å svära i kyrkan...?

YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
jag gick med i nyhetsbrevet, helt enkelt för jag gillar Jens Assurs bilde, och jag vart i alla fall inte besviken på dom.
 
Jag flyttade denna till Butiker och leverantörer, osäker på vad du vill diskutera - Nikons val av Jens, eller Jens själv. Om bara Jens passar något annat forum bättre.
 
Det hela verkar väl mest vara en sponsringsturné från Nikons sida, med Assur som dragplåster för D200. Det är ju knappast likt Assur att köra digitaltm och knappast heller att så detaljerat delge sig av kamerainställningar och tekniska detaljer. Känns som nåt han ställer upp på för att han får fina pengar... Jag klandrar honom inte för det, men man kanske får ha det i bakhuvudet när man bedömer bilderna. Dock tyckte jag genast att jag kände igen hans bildspråk, rakt på, utan krusiduller. Gärna med nåt talande och symboliskt i bilden.
 
Har inte sett bilderna mn det är väl ett bra sätt för Nikon att samla in e-postadresser de kan skicka ut reklam till sedan? Eller lovar de att inte göra det?
 
Uppmaning!

Jag uppmanar alla som tycker att Jens Assur gör ett dåligt jobb att själva skicka ut ett nyhetsbrev eller starta en blogg.

Låt oss säga att alla kritiker ska skildra sin hemmaort under två veckor ur ett klassiskt fotojournalistikt perspektiv.

Lite tips om fotojournalistik kan man hitta på denna sida: http://www.cfje.dk/fotojournalistik

Utmana er själva och låt oss andra bedöma. Länka in era sidor i denna tråd

Min blogg hittar ni här: www.joakim-foto.se/blogg

Antar ni utmaningen så gör jag det. Och då blir min uppgift att under två veckor skildra staden Karlskrona med dess invånare ur ett fotojournalistiskt perspektiv.

/Joakim
 
Senast ändrad:
Har ingen åsikt om bilderna eftersom jag inte sett dom men jag kan anta utmaningen ändå, dock inte tvåveckorsprojekt eller ur ett schabloniserat fotojournalistiskt perspektiv utan ur mitt eget perspektiv. Har nämligen ett pågående långtidsprojekt (hur lång tid får framtiden utvisa, kanske blir det livslångt) "Växjö - Ich liebe dich!" Några bilder har jag haft publicerade på fotosidan men albumet är avpublicerat just nu. Kommer kanske upp framåt hösten-vintern igen? Bilderna ska dessutom kopieras i mörkrummet och det kan ta lite tid innan man blir nöjd. Jag ska försöka komma ihåg att länka in albumet igen när jag tycker att jag fått ihop något nytt värt att visa. Inte så kul att stå i mörkrummet när det är 25-30 gr varmt. Bättre framåt hösten-vintern då. Så hav tålamod.........
 
spelar ingen roll

Jag såg en utställning med Assurs bilder för många år sen i Halmstad, han kan inte ha varit gammal vid den tiden, bilderna har jag aldrig glömt.

Har hans bok idag (båda) och för mig är hans bilder helt fantastiska. Jag känner inte Jens, vet inget om honom och jag är helt enkelt bara väldigt fascinerad över hans kapacitet att beröra med sitt arbete.

Bryr mig inte om vad han har för utrustning eller reklamavtal. Han är bildjournalist, meningen är att han ska berätta och stå för det han berättar.

Tycker han gör det, tyckte bilderna från Brasilien var bra...som vanligt.
 
Graal skrev:
Har ingen åsikt om bilderna eftersom jag inte sett dom men jag kan anta utmaningen ändå, dock inte tvåveckorsprojekt eller ur ett schabloniserat fotojournalistiskt perspektiv utan ur mitt eget perspektiv. Har nämligen ett pågående långtidsprojekt (hur lång tid får framtiden utvisa, kanske blir det livslångt) "Växjö - Ich liebe dich!" Några bilder har jag haft publicerade på fotosidan men albumet är avpublicerat just nu. Kommer kanske upp framåt hösten-vintern igen? Bilderna ska dessutom kopieras i mörkrummet och det kan ta lite tid innan man blir nöjd. Jag ska försöka komma ihåg att länka in albumet igen när jag tycker att jag fått ihop något nytt värt att visa. Inte så kul att stå i mörkrummet när det är 25-30 gr varmt. Bättre framåt hösten-vintern då. Så hav tålamod.........

Jag vet att du tar mycket bra och spännande bilder (utefter det jag sett tidigare), så jag ser fram emot att få se dina alster.

Dessutom tycker jag du har en bra poäng. Låt oss inte fixera oss vid att det ska vara fotojournalistiska bilder, att det ska vara tidsbundet, eller att det måste vara från din hemmaort.

Det enda som gäller är att det ska vara ett eget och pågående fotoprojekt och att det regelbundet ska visas upp för oss andra.

/Joakim
 
Jens Assur kommer tillbaka...

JA:s andra Nikon-sponsrade brassefotbollsreportage är ute i nyhetsbrevet.

Jag vill påstå, att det finns minst tusen av Fotosidans amatörfotografer, som - med samma resurser, resa och uppehälle i 2-3 veckor, och utan särskilt arvode - skulle kunna åstadkomma ett mycket bättre totalresultat...

Men - som sagt - de e vel å svära i kyrkan..?

YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

PS - Nikons text om D200: - "framtagen för den kräsne amatören och frilandsfotografen" - är den särskilt lämpad för foto i potatisåkrar och grönsaksodlingar..? ;=)
 
Kanske det. Tror personligen att fotandets svårigheter är rätt överskattade. Det är knappast någon "svår konstart" som kräver extrem begåvning.. Nästan alla med rätt utrustning som man hanterar och hyfsade kunskaper i photoshop, samt ett stort intresse, kan ta bilder som proffsen leverarar. Dock är det ju så att vissa råkar vara proffsfotografer och då faller det sig naturligt att deras bilder används.. Att någon annan kan ta samma bilder är ju egentligen rätt ointressant.

Vissa är fotografer, andra är läkare, plåtslagare eller lärare. (Finns väl dock inte så många hobbyplåtslagare..)

Vill innan påhoppen kommer påpeka att jag inte hävdar att jag skulle kunna utföra Jens Assurs jobb..
 
Jag skulle bli förvånad om det fanns 1000 pers här som kan räkna upp grunderna i fotojournalistik.

Men jag tror det mest handlar om att Jens retar gallfeber på att han lyckas med alla "omöjliga" uppdrag och dessutom lyckas sno åt sig ett sådant här glassjobb.

Projektet som sådant är för övrigt flera år gammalt enligt en dokumentär jag såg på TV. Så det är knappast ett nytt påfund från Jens sida för att marknadsföra D200. Men om nån erbjuder mig en fotoutrustning så säger inte jag heller nej.

Mvh
Maverick
 
det här verkar onekligen vara en öm tå att trampa på...

Jag gillar verkligen det Jens Assur gör och hans inställning till foto, men man måste väl ändå få ha synpunkter på de jobb han gör utan att klassas som avundsjuk eller som kritisk mot honom?

Men ärligt, även om idén är flera år gammal är det väl ändå Nikons del i det hela ganska tydlig. För tydlig i min mening för att projektets egentliga budskap skall nå fram. Dessutom kan man inte sticka under stol med att det är mycket olikt Jens Assur att skylta med utrustning och tekniska detaljer!

Assur har gjort bättre grejer, och med mer djup och journalistisk prägel än det här. Det är min åsikt!

Mvh Magnus
 
Jo, jag kan hålla med om att Jens har gjort bättre. Men jag betraktar det inte som Jens arbete riktigt. Det här är hans betalning för utrustningen. Det blir roligare att se när hela projeketet är klart. Då har Jens antagligen valt helt andra bilder.

Mvh
Maverick
 
Klart man förstår att detta är en reklamgrej för Nikon. Men jag gick med i nyhetsbrevet för mitt bildintresse, jag vill se Jens bilder. Sen att jag fotar Canon spelar ju ingen roll.

Som Maverick skrev ovan.. ringer någon och erbjuder mig utrustning så tackar jag inte nej.
 
Jens bilder är bra utan för den sakens skull vara bland de som kanske vinner årets bild.
Alla som gör ett bra jobb med sin kamera kan ju inte vinna stora utmärkelser men bilderna är ju inte dåliga för det.
 
Nu har jag ju fått ordning på mailet oxå så nu har jag sett alla bilderna och jag tycker nog att det överlag är riktigt bra.

Men jag tror att man kanske omedvetet reagerar på att det är ämne som man inte känner igen från Assurs tidigare arbeten. Han är ju främst känd från att ha plåtat krig och elände i olika former och detta är väl inte riktigt lika tungt mentalt utan lite mer lättsamt.

Folk skulle kanske reagera likadant om Felix & Felix fick för sig att börja plåta mode eller nått.

Dock ställer jag lite frågande till exponeringsdatat. På alla bilderna står det flerfältsmätning och jag får fan inte så där fint exponerade bilder mha den. Så antingen så efterbehandlas bilderna, vilket är troligt, eller så kompenserar han redan vid fototillfället, vilket oxå är rätt troligt. Själv har jag ännu inte haft möjligheten att använda de gluggar som Jens haft och det är ju möjligt att det påverkar en del.

Jag håller med fläskis också, allt bra kan inte vara bäst...

Mvh
Maverick
 
Fredrik Johansson (Maverick) skrev:[/i]


Dock ställer jag lite frågande till exponeringsdatat. På alla bilderna står det flerfältsmätning och jag får fan inte så där fint exponerade bilder mha den.

Men hallå det är ju en Nikon!

"Tyvärr" är det sånt man får "vänja" sig med när man fotar med Nikon:)))

Hälsningar

Adam
 
ANNONS