Annons

nikons fx-objektiv på en d300s

Produkter
(logga in för att koppla)

magsnus

Aktiv medlem
hej alla!
haft canon innan och e väldigt ny på nikon. jag har en d3 med några objektiv men jag e lite sugen på att backa upp mitt system med en 300s eftersom jag behöver en kamera som kan filma. min fråga är kan jag använda samma objektiv på d300s som jag använder på d3:an. jag e medveten om att det blir en brännvidsförskutning men osäker på jag överhuvudtaget får på mina fx-odj på en d300s som är en dx-kamera.
tack på förhand!
magnus
 

MatteH

Aktiv medlem
Hej!

Det funkar kalasbra men sätter du på DX optik på en kamera med stor sensor så kan det vara bra att veta följande saker:
- Om man har ett DX objektiv på en FX kamera så används bara en del av sensor (det blir ca 5.1MP i upplösning)
- Området som inte används blir "maskat" i sökaren (om man vill) så att man ser precis vad som är med i bilden

Fördelarna är att man kan ta bilder upp till 11bps och att man fortfarande kan ta del av alla fördelar som en FX kamera har (hög iso osv)

/Matte
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hej!

Det funkar kalasbra men sätter du på DX optik på en kamera med stor sensor så kan det vara bra att veta följande saker:
- Om man har ett DX objektiv på en FX kamera så används bara en del av sensor (det blir ca 5.1MP i upplösning)
- Området som inte används blir "maskat" i sökaren (om man vill) så att man ser precis vad som är med i bilden

Fördelarna är att man kan ta bilder upp till 11bps och att man fortfarande kan ta del av alla fördelar som en FX kamera har (hög iso osv)

/Matte
Nu är ju den informationen helt irrelevant för frågan eftersom den varken handlade om DX-optik eller en FX-kamera. ;)
 

MatteH

Aktiv medlem
Nu är ju den informationen helt irrelevant för frågan eftersom den varken handlade om DX-optik eller en FX-kamera. ;)
Visst är det kanske så men kan ju bra att veta vad som gäller om man sätter på en DX glugg på en FX kamera. Men i detta fallet var det tvärtom men sure, jag ska läsa bättre och sluta vara trevlig och skriva svar ;)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Visst är det kanske så men kan ju bra att veta vad som gäller om man sätter på en DX glugg på en FX kamera. Men i detta fallet var det tvärtom men sure, jag ska läsa bättre och sluta vara trevlig och skriva svar ;)
Det är väl inget som hindrar att du är trevlig och skriver svar, men relevanta svar lär vara till större nytta för trådstartaren. Svar som svarar på något helt annat skapar ibland förvirring istället, varför jag påpekade att svaret inte hade särskilt mycket med frågan att göra. ;)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
vad blir då effekten av att använda fx glugg på d300s?
Ingen alls jämfört med att använda ett DX-objektiv med samma brännvidd.

Exempel: Du får allmänt sett exakt samma resultat med en AF-S 35/1,8 (DX) eller med en AF-S 35/1,4 (FX) på en D300s (eller någon annan kamera med lika stor sensor).

Sedan finns det förstås kvalitetsskillnader mellan just de där två objektiven, men det är en annan sak.

Det enda som skiljer ett DX-objektiv från ett FX-objektiv är att det förra ger en mindre bildcirkel och att du därmed får mer eller mindre mörka (och oskarpa) hörn om du använder ett DX-objektiv på en FX-kamera utan att ställa in kameran i beskärningsläge (då den i praktiken blir en DX-kamera).

Men för DX-kameror är det i praktiken ointressant om du kör DX- eller FX-objektiv.
 
Ok. känner att jag är ute på lite hal is här men, jag sitter i alla fall å jämför Nikon 28-300 mm med 18-200 VR2, på en d300s. och eftersom priset inte skiljer så mkt så undrar jag bara om ett fx objetiv på något sätt är bortkastat på en dx kamera?
 

HannesNikon

Aktiv medlem
På en DX kamera kan du använda alla objektiv, både DX objektiv och FX objektiv. På en FX kamera kan du bara använda FX objektiv.

(man "kan" använda alla objektiv på alla kameror men det blir inte alltid bra resultat)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ok. känner att jag är ute på lite hal is här men, jag sitter i alla fall å jämför Nikon 28-300 mm med 18-200 VR2, på en d300s. och eftersom priset inte skiljer så mkt så undrar jag bara om ett fx objetiv på något sätt är bortkastat på en dx kamera?
Inte bortkastat, men i det här fallet känns zoomomfånget inte riktigt lika optimalt - 28 mm är ju snudd på normalobjektiv på en DX-kamera. Med 18-200 får du en zoom som täcker "vidvinkel - normal - tele", men med 28-300 får du "normal - jättetele". Om du inte är ute efter så mycket vidvinkel lan ju det vara en bra idé, men normalt skaffar man ju de här objektiven just för att få hela omfånget från vidvinkel till tele i ett bekvämt paket.
 

Orky

Aktiv medlem
På en DX kamera kan du använda alla objektiv, både DX objektiv och FX objektiv. På en FX kamera kan du bara använda FX objektiv.

(man "kan" använda alla objektiv på alla kameror men det blir inte alltid bra resultat)

Ett DX-objektiv funkar precis lika bra på en FX som på en DX-kamera. Precis som MatteH skrev tidigare i tråden får du dock en croppad bild med mindre mängd pixlar. Och på D3(s) får du möjlighet att fota i upp till 11fps.

Ett bra exempel är gamla DX 12-24. Kör du det på FX och stänger av automatiskt DX-läge så får du faktiskt ut användbara bilder ner till runt 18mm, trots att det är DX-optik tecknar det ut hela FX-sensorn. På vidare brännvidder får du svarta kanter. Även DX 35/1,8 funkar bra på FX-hus så länge du fotar på nära håll och öppen bländare.
 

m00ndancer

Aktiv medlem
Jag kommer från den analoga sidan, med en mor som har varit reportagefotograf/journalist. Hon gav mig sina objektiv när hon slutade med analoga kameror. Så nu sitter jag på en 28-80, 35-70, 85, och en 180 alla FX. Har en D90 och det funkar kanon. Det enda är att den minsta brännvidden är c:a 43mm omräknat till FX. Fördelarna med DX är ju att många av problemen som många linser har i kanterna försvinner helt eller nästan helt pga av den mindre sensorn. Så jag håller på att spara ihop till ett vidvinkel.
 
ANNONS