Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons nya vidvinkel-zoom

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle tippa på att alla 14/2.8 är lika konvexa.

Andreas: Yrkesfotograferna bryr sig inte så mycket. Det är nog värre med entusiasterna. För yrkesfotografen är det nämligen ett verktyg, inget annat.

Jeppe skrev:
Jag skulle tippa på att alla 14/2.8 är lika konvexa.

Andreas: Yrkesfotograferna bryr sig inte så mycket. Det är nog värre med entusiasterna. För yrkesfotografen är det nämligen ett verktyg, inget annat.

Ahopp, ja, nä, det verkar inte riktigt riktigt i mitt huvud i alla fall.

Re: Re: Re: Re: Martin:

vox2000 skrev:
Jag tycker det verkar jättedumt att lansera ett (proffs-)optik som det inte går att skydda frontlisen på. Tror inte heller att yrkesfotograferna är så pigga på det heller. Det finns ju fler fotografer än de som huserar i studion där det inte finns så mycket skit och annat som kan repa/förstöra frontlisen.
Du menar att man skulle ha gjort en 17-24 istället för att frontlinsen inte skulle bli lika ömtålig? Det verkar som ett dåligt alternativ.

Tillägg: Lite fler vidvinklar som är omöjliga att sätta filter på:

http://www.leicagallery.com/Leica15mmRSuper.jpg
http://www.nikonians.org/nikon/nikkor-12-24mm/images/product_images/nikkor14.jpg
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/fdlenses/FDn14mmf28La.jpg
http://www.prime-junta.net/pont/img/Reviews/100_Sigma_14_f2.8_EX/DSC05148.jpg

Re: Re: Re: Re: Re: Martin:

Makten skrev:
Du menar att man skulle ha gjort en 17-24 istället för att frontlinsen inte skulle bli lika ömtålig? Det verkar som ett dåligt alternativ.

Varför då? Är det dåligt att kunna vilja skydda frontlinsen?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Martin:

vox2000 skrev:
Varför då? Är det dåligt att kunna vilja skydda frontlinsen?
För att det uppenbarligen INTE GÅR att göra en redig vidvinkel där man kan skydda frontlinsen. Ska det vara så svårt att begripa? Då får man köpa något mindre vidvinkligt om det är så viktigt.

Tillägg: Sen kan man ju lista ut att ett plant filter ger samma usla effekt som en plan frontlins när det gäller bildvinkel och brytningsindex, så det hade sabbat objektivet mer eller mindre.

Re: Re: Re: Re: Martin:

vox2000 skrev:
Jag tycker det verkar jättedumt att lansera ett (proffs-)optik som det inte går att skydda frontlisen på. Tror inte heller att yrkesfotograferna är så pigga på det heller. Det finns ju fler fotografer än de som huserar i studion där det inte finns så mycket skit och annat som kan repa/förstöra frontlisen.
Många profs använder inte UV filter eftersom dom anser att det är idioti att sätta fast en glasbit för ett par hundra på ett objektiv för flera tusen.
Kan dock tänka mig att vissa saknar polfilter.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Martin:

Makten skrev:
För att det uppenbarligen INTE GÅR att göra en redig vidvinkel där man kan skydda frontlinsen. Ska det vara så svårt att begripa? Då får man köpa något mindre vidvinkligt om det är så viktigt.

Tillägg: Sen kan man ju lista ut att ett plant filter ger samma usla effekt som en plan frontlins när det gäller bildvinkel och brytningsindex, så det hade sabbat objektivet mer eller mindre.

Du behöver inte vara otrevlig, Martin. Jag bara diskuterar.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Martin:

vox2000 skrev:
Du behöver inte vara otrevlig, Martin. Jag bara diskuterar.
Förlåt, men jag blev lite trött;-) Det är som det är. Inte mycket att göra nåt åt.

Zotamedu skrev:
Många profs använder inte UV filter eftersom dom anser att det är idioti att sätta fast en glasbit för ett par hundra på ett objektiv för flera tusen.
Frågan är hur användbart ett polfilter är på en så extrem vidvinkel. Effekten på himlen varierar ju med vinkeln mot solen, och man kan alltså bara få en liten del av himlen mörk. Visserligen har polfilter andra användningsområden också, men kanske inte just för vidvinkelbruk.

Re: Re: Re: Re: Re: Martin:

Zotamedu skrev:

Det är därför man sätter dit filter för kanske 1500:- istället. Annars är det ju i sak rätt, men det finns ju alternativ till skräpfilter.

Mvh
Maverick

Inte kul för dom som fotar landskap mm o som använder sig av avtonade-gråfilter,gråfilter mm i hållare framför frontlinsen om denna gluggen ersätter 17-35an...visst det finns 17-55dx men jag tänker främst på dom som kommer att köra ff...men även dom som kanske inte vill lägga pengarna på tex 17-55dx utan hellre köper en ff glugg....går det överhuvudtaget att moterar tex cokins filterhållare på denna gluggen då motljusskyddet inte är löstagbart.

pet skrev:
Inte kul för dom som fotar landskap mm o som använder sig av avtonade-gråfilter,gråfilter mm i hållare framför frontlinsen om denna gluggen ersätter 17-35an...visst det finns 17-55dx men jag tänker främst på dom som kommer att köra ff...men även dom som kanske inte vill lägga pengarna på tex 17-55dx utan hellre köper en ff glugg....går det överhuvudtaget att moterar tex cokins filterhållare på denna gluggen då motljusskyddet inte är löstagbart.
http://www.dslr.co.uk/x-pro_filter_on_12-24/index.htm

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Martin:

Maverick skrev:
Det är därför man sätter dit filter för kanske 1500:- istället. Annars är det ju i sak rätt, men det finns ju alternativ till skräpfilter.

Mvh
Maverick
Uv filtrets vara eller inte vara har diskuterats flitigt. Dom som är emot är och förblir emot och anser att det går lika bra med linslock och motsljusskydd och att en extra glasbit som int eingår i originaldesignen bara sabbar bilderna. Personligen föredrar jag filter men det är det inte alla som gör.

Funkar ett Cokinfilter på en vidvinkel som 14mm över huvud taget oavsett frontlinsen? Borde inte det vinjettera en del...

Mvh
Maverick

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Martin:

Zotamedu skrev:
Uv filtrets vara eller inte vara har diskuterats flitigt. Dom som är emot är och förblir emot och anser att det går lika bra med linslock och motsljusskydd och att en extra glasbit som int eingår i originaldesignen bara sabbar bilderna. Personligen föredrar jag filter men det är det inte alla som gör.

Tja, eftersom jag numera har ett stenskott i mitt 300/2.8 så är jag kanske partisk i frågan.

Huruvida bilder förstörs av filter eller inte har Kamera & Bild testat. Önskar de kunde lägga ut den testen på sin sajt så folk får se själva.

Mvh
Maverick

Filterlösningar på vidvinkelobjektiv stavas:
g e l a t i n, dock inte polfilter, men det har ju, som redan diskuteras, ganska smalt användningsområde på en vidvinkeloptik. Vet inte hur det ligger till med avtonat gråfilter - lär ju vara lite pilligt.

Det kan ju bli lite väl blått också

Bilagor

• 040516-0081-edit.jpg
    040516-0081-edit.jpg
    93 KB · Visningar: 277
Maverick skrev:
Funkar ett Cokinfilter på en vidvinkel som 14mm över huvud taget oavsett frontlinsen? Borde inte det vinjettera en del...

Mvh
Maverick
-------------------------------------------------

Finns lite olika storlekar på skivorna/hållarna...om det täcker fullt ut med 14mm på ff vet jag inte men det är inga som helst problem att köra på 10mm på min Canon 20D utan att det vinjetterar speciellt mycket.

pet skrev:
Finns lite olika storlekar på skivorna/hållarna...om det täcker fullt ut med 14mm på ff vet jag inte men det är inga som helst problem att köra på 10mm på min Canon 20D utan att det vinjetterar speciellt mycket.
Vinjetteringen torde inte bara bero på om filtret är tillräckligt stort, utan på att filtret är platt. 14 mm på FF ger en bildvinkel på 114°. Det är alltså en infallsvinkel mot det plana glaset på 57°, och då borde en hel del av det infallande ljuset reflekteras i kanterna. Särskilt med tanke på att sådana filter väl inte ens är antireflexbehandlade?

För övrigt måste väl den nya 14-24-zoomen ha det minsta omfånget (10 mm) av alla zoomobjektiv som finns till fullformat. Men är kvaliteten ypperlig är det väl bättre en ett fast 14mm- eller 24mm-objektiv. En del tycks dock ifrågasätta detta drag och sörja att 17-35-objektivet troligen försvinner.

ANNONS
Götaplatsens Foto