Annons

Nikons nya vidvinkel-zoom

Produkter
(logga in för att koppla)
Teodorian skrev:
För övrigt måste väl den nya 14-24-zoomen ha det minsta omfånget (10 mm) av alla zoomobjektiv som finns till fullformat.
Så kan man ju inte tänka. 14-24 motsvarar 1,7x zoom; samma som ett gammalt 20-35.

Men är kvaliteten ypperlig är det väl bättre en ett fast 14mm- eller 24mm-objektiv. En del tycks dock ifrågasätta detta drag och sörja att 17-35-objektivet troligen försvinner.
Det kommer säkert någon ny vidvinkelzoom som inte är lika extrem. 24 mm är ju rätt kort bara det.
Ett 20-40/2,8 vore väl trevligt?

Makten skrev:
Så kan man ju inte tänka. 14-24 motsvarar 1,7x zoom; samma som ett gammalt 20-35.

Man lär sig alltid något nytt här av andra vilket är bra. 10 mm mellan 14 och 24 mm är inte det samma som 10 mm mellan säg 20 mm och 30 mm. Det är förstoringsgraden (?) som räknas?

Teodorian skrev:
En del tycks dock ifrågasätta detta drag och sörja att 17-35-objektivet troligen försvinner.

17-35'an går ju fortfarande att köpa, och vill man absolut ha ett sådant är det väl läge att slå till nu, jag har en känsla att det kommer bli väldigt dyrt begagnat när det väl försvinner från hyllorna, och det lär nog inte ta lång tid eftersom Nikon tydligen slutat tillverka det.

Det finns i lager hos CyberPhoto nu.

/kent

Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Man lär sig alltid något nytt här av andra vilket är bra. 10 mm mellan 14 och 24 mm är inte det samma som 10 mm mellan säg 20 mm och 30 mm. Det är förstoringsgraden (?) som räknas?
Skillnaden mellan brännvidderna är ju 24/14 = 1,7. Det är som när kompaktkameraköpare undrar hur "mycket zoom" kameran har. Det säger ju inte ett jota. 15-75 mm är lika mycket "zoom" som 60-300 mm, det vill säga 75/15 = 300/60 = 5x zoom. Hur många gångers zoom objektivet har talar bara om förhållandet mellan kortaste och längsta brännvidd.

Förstoringsgrad är något helt annat, och beror på brännvidd, sensorstorlek och avstånd till motivet;-)

Teodorian skrev:

Jo, det är exakt samma, räknat i antalet grader. Men när man pratar omfång så räknar man i x.

Som Martin redan förklarat, så är förstoringsgrad något helt annat som inte nödvänligtvis behöver vara avhängt brännvidden.

Jeppe skrev:
Jo, det är exakt samma, räknat i antalet grader. Men när man pratar omfång så räknar man i x.

Som Martin redan förklarat, så är förstoringsgrad något helt annat som inte nödvänligtvis behöver vara avhängt brännvidden.

OK, är detta riktigt uppfattat?!

1) Zoomomfånget hos ett objektiv är skillnaden mellan största och minsta brännvidd.

2) Zoombarhet är hur mycket man kan zooma in, optiskt förstora ett föremål, genom att ändra objektivets brännvidd.

3) Digital zoom är att digitalt beskära ("croppa") ett motiv.

4) Förstoringsgrad är hur nära verklig storlek ett objektiv fångar ett motiv. 1:1 är verklig storlek (macro), mer är 1 tex 2:1 är större än verklig storlek (micro) och de flesta objektiv ligger på någonstans mellan 1:2 till 1:10 i förstoringgrad.

Senast ändrad:
Teodorian skrev:
1) Zoomomfånget hos ett objektiv är skillnaden mellan största och minsta brännvidd.
Zoomomfånget är största brännvidden dividerat med den minsta brännvidden. Inte skillnaden alltså, utan förhållandet.

2) Zoombarhet är hur mycket man kan zooma in, optiskt förstora ett föremål, genom att ändra objektivets brännvidd.
Det finns nog ingen term som heter så. Det du tänker på är helt enkelt hur lång brännvidden är.

3) Digital zoom är att digitalt beskära ("croppa") ett motiv.
Ja.

4) Förstoringsgrad är hur nära verklig storlek ett objektiv fångar ett motiv. 1:1 är verklig storlek (macro), mer är 1 tex 2:1 är större än verklig storlek (micro) och de flesta objektiv ligger på någonstans mellan 1:2 till 1:10 i förstoringgrad.
Ja, förutsatt att du förstår att dessa siffror är avbildningen på filmplanet. Hur utsnittet blir beror alltså också på hur stor sensorn är.
1:1 ger verklig storlek på sensorn. Om sensorn är väldigt liten så så blir alltså bilden väldigt närgången, medan man skulle kunna säga att 1:1 är riktigt dåligt på en storformatskamera.

Makten skrev:

Det finns nog ingen term som heter så. Det du tänker på är helt enkelt hur lång brännvidden är.

Jag hittade på begreppet zoombarhet som ett annat sätt att uttrycka förhållandet tex 5x- zoom. Finns det inget korrekt begrepp för detta?!

Makten skrev:
Zoomomfånget är största brännvidden dividerat med den minsta brännvidden. Inte skillnaden alltså, utan förhållandet.

Här menade jag det jag uttrycker med att säga att jag har ett 70-200 mm zoomobjektiv dvs att objektivet har ett zoomomfång från 70 mm brännvidd till 200 mm brännvidd. Korrekt?

Teodorian skrev:
Jag hittade på begreppet zoombarhet som ett annat sätt att uttrycka förhållandet tex 5x- zoom. Finns det inget korrekt begrepp för detta?!
Tja, det är samma svar som i fråga 1 då, nämligen zoomomfång. Det säger dock ingenting om hur stor förstoringsgrad man får vid ett visst avstånd (hur lång längsta brännvidden är alltså).

Teodorian skrev:
Här menade jag det jag uttrycker med att säga att jag har ett 70-200 mm zoomobjektiv dvs att objektivet har ett zoomomfång från 70 mm brännvidd till 200 mm brännvidd. Korrekt?
Ja. Det är mycket bättre än att säga att objektivet har "3x zoom", eftersom det som synes inte säger ett skvatt egentligen. Det är därför det är så tröttsamt att kompaktkameror alltid omskrivs med antal gångers zoom. "Hela 12x zoom", det säger ju ingenting! Det kan vara 1-12 mm eller 200-2400 mm.

Det bästa vore om folk kunde nöja sig med att använda begreppet "zoom" för att klargöra att objektivet har variabel brännvidd. Sen får brännviddsomfånget (i kombination med sensorstorleken) visa vad det innebär i praktiken.

Tillägg: Frågan "hur mycket kan man zooma" har alltså inte ett svar. Givetvis menar den som frågar "hur mycket förstoring kan jag få", men det beror ju på hur långt ifrån man står också. En kamera funkar ju inte som en kikare, eftersom den slutgiltiga förstoringsgraden beror på hur stort man publicerar bilden, antingen på papper eller på datorskärmen.

Senast ändrad:
Kan jag sammanfatta Nikons nya 14-24-zoom så här:

1) Brännviddsomfång 14-24 mm (focal length),
2) Brännviddsdifferens 10 mm (24-14),
3) Zoomomfång 1.7x (24/14)
4) Maximal förstoringsgrad 1/6.7 (maximum reproduction ratio)

Hur som helst blir det spännande att prova detta objektiv när det väl dyker upp.

ANNONS