Annons

Nikons Pro-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jokke

Aktiv medlem
Har en enkel fråga om Nikons Objektiv. Vad heter objektiven som motsvarar Canons L objektiv?

Ja, man är kanske lat när man postar en sån fråga här, men.. :)

Finns inget namn för dessa eller andra kännetecken än prislappen.

För några år sedan så var ED ett tecken på proffsigare modeller. En guldring kring frontlinsen likaså men det har gått inflation i dessa, Sitter tom på kitgluggarna numera...Har ett svagt minne av att en guldring på en Nikkor idag faktiskt betyder att gluggen har en eller fler linser av ED glas, men helt säker är jag inte.

Prislappen, vikt och storlek är nog de bästa indikationerna på en proffsglugg från Nikon.

Jo, fast det var ett tag sedan sist. Håller på att ta upp fotograferandet igen. Står och velar mellan Canon och Nikon. Det är väl en beggad 5D eller en crop nikon, och gå FF när D700 finns beg. Har hygglig koll på Canons Glugg sortiment, men sämre är det ställt med Nikons. Har haft manuella kameror tidigare.

Beg. D700 finns det väl ett gäng ute redan? Bland de valen du räknade upp så hade det väl varit mitt val. Det kostar nån tusenlapp i ägandekostnad att ta "omvägen" via DX.
Framför allt eftersom du frågar efter proffs-optik... Jag menar, jämför pengarna hus/optik...

Måste de heta något? Dyra och tunga räcker väl. ;)

Nja, det måste inte heta något. Bara undrar om? Och De får gärna vara billiga och bra istället. Men den ekvationen går oftast inte ihop.
Försöker bara kika runt lite i Nikon's värld. Och se om det kanske är där jag hör hemma.

Nja, det måste inte heta något. Bara undrar om? Och De får gärna vara billiga och bra istället. Men den ekvationen går oftast inte ihop.
Försöker bara kika runt lite i Nikon's värld. Och se om det kanske är där jag hör hemma.

De finns. AF-S17-55 f2,8 som är proffsversionen av Nikons normalzoom för DX är jättebra. Kostar väl en sådär 14000 kr ca. Kitzoomen 18-70 för 4000 spänn är lika bra rent optiskt. Kanske behöver den bländas ner ett halvt steg eller så från fullt öppen men sedan är den lika skarp som proffsditon.

Skillnaderna är att proffsditon är en fast 2,8 medan kitgluggen är en slirande 3,5-4,5. En annan gigantisk skillnad är byggkvaliteten. Jag förbrukade 3 st 18-70 innan jag köpte mitt 17-55. Köpte i och för sig ytterligare ett 18-70 men inte för tungt yrkesbruk. Tom Nikons allra billigaste kitglugg 18-55 får oftast betyget bra rent optiskt till skillnad från många andra kitgluggar. Speciellt mkII varianten.

Nikon har ytterst få objektiv av mindre bra kvalitet i sin serie som vissa andra tillverkare tycks ha. Om jag inte minns fel så finns det bara en enda konstruktion som borde lyftas upp rent optiskt jämfört med konkurrenterna nu när vi har kameror med +10MP och det är 24-120VR. Rätta mig gärna om jag har fel. Finfint omfång som är mycket användbar på en FF. Om vi sedan lämnar kitgluggsligan så är väl nästan alla tillverkares gluggar mer eller mindre lika bra.

Däremot är det helt klart att det finns en och annan lucka i Nikons sortiment och då speciellt för FF jämfört med Canon. För DX är det mer likt

Senast ändrad:
Jo, fast det var ett tag sedan sist. Håller på att ta upp fotograferandet igen. Står och velar mellan Canon och Nikon. Det är väl en beggad 5D eller en crop nikon, och gå FF när D700 finns beg. Har hygglig koll på Canons Glugg sortiment, men sämre är det ställt med Nikons. Har haft manuella kameror tidigare.

Kan bara sæga att jag e grymt nøjd med min D700, Så otroligt skønt att slippa DX1,5 tjafset å vara tillbaka i det gamla 35mm tænket. Jag tycker du helt klart ska satsa på FF speciellt som du kommer från Analogt då slipper du ta det bøkiga steget via DX, så køp en 5D eller ænnu hellre en D700..:)

Kan bara sæga att jag e grymt nøjd med min D700, Så otroligt skønt att slippa DX1,5 tjafset å vara tillbaka i det gamla 35mm tænket. Jag tycker du helt klart ska satsa på FF speciellt som du kommer från Analogt då slipper du ta det bøkiga steget via DX, så køp en 5D eller ænnu hellre en D700..:)

Detta var nog ett av de allra bästa argument jag någonsin hört om varför FX är bättre än DX,

"Så otroligt skønt att slippa DX1,5 tjafset å vara tillbaka i det gamla 35mm tænket"

Brillant
LOL!!

ANNONS
Götaplatsens Foto