Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons wifi-utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du känner att du har behov av att skicka med alla dina kameror så har du ju egentligen bara ett val, WT4.

Om du känner att det räcker med att kunna skicka, kortare sträckor, med D4 så är WT5 givet.

Om du däremot ofta är på ställen där det är mycket WiFi-trafik eller ska skicka över längre avstånd är det WT4 som gäller, då den låter dig montera externa antenner.

Jag har alltid min WT5 monterad på min D4, men när jag plåtar allsvensk fotboll rasar räckvidden snabbt i takt med att publiksiffrorna (och smartphone-användarna) ökar. Detta gör att jag alltid har med en extra WT4, utöver den jag har till D3s/D800, för att kunna koppla på en riktantenn som jag i sin tur riktar mot basstationen.

Ett tips för att göra WT4 lite mer mobil är att du helt enkelt kardborrar fast den på undersidan av kameran. Köp en 20-30cm lång USB-kabel så är det inte mycket att trassla in sig i.

Edit: Länk till bild på hur min montering ser ut.
http://club.dx.com/reviews/photos/28983/109216

Hejsan!

Tack för svaret!

Jag hade tänkt använda en 4g router som jag kan ha i fickan så själva avståndet blir inte långt utan det är ju vilken mottagning jag får i routern. Då borde inte det vara något problem? Eller är jag helt ute och cyklar?

Hejsan!

Tack för svaret!

Jag hade tänkt använda en 4g router som jag kan ha i fickan så själva avståndet blir inte långt utan det är ju vilken mottagning jag får i routern. Då borde inte det vara något problem? Eller är jag helt ute och cyklar?

Då behöver du inte ens ha antennen monterad på WT4an, om du köper en sådan. När jag vet att jag bara ska använda 4g-router eller telefonen så lämnar jag antennen hemma. Brukar ha två av tre "pluppar" mottagning när WT4an sitter under kameran och telefonen/routern är i bakfickan.

En stor fördel om du skaffar WT5 är att du alltid har en trådlös fjärrutlösare med dig. Senast förra veckan var jag på ett jobb där jag enkelt kunde ställa kameran på ett farligt ställe och sedan fjärrutlösa den med iPhonen. Det är värt att ta med det i tankarna när du väljer.

Fjärrstyrd fotografering är ju lite kul (men inte med WT-4) - jag tror definitivt den nya är att föredra.

Vad är det du ska fotografera? Du har ju inga bilder i din profil, och google hittar inte så mycket, men det är alltid spännande att se sånt :)

Då behöver du inte ens ha antennen monterad på WT4an, om du köper en sådan. När jag vet att jag bara ska använda 4g-router eller telefonen så lämnar jag antennen hemma. Brukar ha två av tre "pluppar" mottagning när WT4an sitter under kameran och telefonen/routern är i bakfickan.

En stor fördel om du skaffar WT5 är att du alltid har en trådlös fjärrutlösare med dig. Senast förra veckan var jag på ett jobb där jag enkelt kunde ställa kameran på ett farligt ställe och sedan fjärrutlösa den med iPhonen. Det är värt att ta med det i tankarna när du väljer.

Okej! Sorry, var lite otydlig, menade om jag har wt5an och en router i fickan tex då bör det inte heller vara några problem med täckning för att skicka iväg bilderna till tex en ftp?

Så har nu fått min wt5.. men har ett litet problem..

När jag försöker skicka bilden till en "test" ftp bara för å se om det funkar så vill den inte överföra bilden helt utan låser sig vid 1sekund kvar och kollar man i ftp servern har den försökt skicka samma bild x antal gånger utan att få iväg hela.. och varje fil är mer eller mindre i olika storlek.. Vad kan vara problemet? :O

Det visade sig att jag inte hade senaste uppdateringen av firmware! Vilket strula till det!

Har nu lagt upp en ny ftp som enbat ska vara för detta. Men problemet där är att det verkar som att kameran kopplar ner från servern varje gång den skickat iväg en bild..

Använder mig av Filezilla server och tror jag varit inne och ändrat äverallt att den inte ska koppla bort inloggade efter en viss tid.. men verkar inte som det funkar riktigt ändå? :O

Tips? =)

När kameran går i standby-läge så bryts uppkopplingen. Ändra Meny C2 till längre tid, tror standard bara är 6-10 sekunder. I början rekommenderade Nikon att höja till fem minuter.

Det drar dock en hel del batteri om kamerans exponeringsmätare är på hela tiden, så du får göra en avvägning där. Kortare tid, med större risk att du tappar uppkopplingen, eller längre tid men större batteriförlust.

Jag har satt min på en minut, då jag sällan under en fotbollsmatch låter kameran vara orörd längre än så.

ANNONS
Götaplatsens Foto