Annons

Nikons wifi-utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

absolutfoto

Medlem
Hejsan!

Undrar om någon här kan berätta lite om Nikon Wt-4 eller nikon Wt5?

Erfarenheter av någon av dem eller av båda?

Har flera kameror och bla Nikon D4, köper man wt5 är den ju bara kompatibel med D4an och inte dem andra.. Wt4 är kompatibel med alla men är kanske för gammal teknik för att det är värt pengarna? Samt den kopplar inte upp på lite många olika frekvenser om jag förstått det rätt?

Tar emot alla tips och förslag ni kan komma med!

WT-4 är ett jävulens påfund, och dessutom dyr. Jag fick låna en över en helg och fick knappt igång den på den tiden. Den nya lär vara bättre :)

hehe jävulens påfund! :p

Okey!

Det positiva med wt4 är ju att jag kan använda den till mina andra kameror också om det skulle behövas.. Men som jag skrev tidigare så är det ju äldre teknik i den och vad jag förstår mindre anslutningsmöjligheter till olika trådlösa nätverk?

ingen som har något mer information att dela med sig av? Finns ju inte jätte mycket att läsa om dessa på nätet..

Tack!

Har en WT5 men har endast använt den för uppkoppling av den inbyggda webbservern än så länge och det är väldigt långsamt, även om det funkar ;)

Den stora fördelen är väl att den inte märks, den bara finns där på sidan av kameran :)

Har själv haft fundering på en WT-4 till min D300s men hittills har jag klarat mig med PocketWizards vid det fåtal tillfällen som jag behövt fjärrutlösa den.

hehe jävulens påfund! :p

Okey!

Det positiva med wt4 är ju att jag kan använda den till mina andra kameror också om det skulle behövas.. Men som jag skrev tidigare så är det ju äldre teknik i den och vad jag förstår mindre anslutningsmöjligheter till olika trådlösa nätverk?

ingen som har något mer information att dela med sig av? Finns ju inte jätte mycket att läsa om dessa på nätet..

Tack!

Nikons manualer är väl annars ganska utförliga, de finns dessutom att ladda ned som pdf från nikons site så att de blir lätt sökbara. Kolla även bruksanvisningar för de routrar du använder ifall du kör via ett lokalt nätverk det kan finnas brandväggsinställningar eller spärrar mot att prata med okända enheter och du kanske måste gå in i routerns inställningar för att tillåta åtkomst.

Vad jag mest ogillar med WT-4 är priset och formatet. Bättre med något som kan fästas vid kamean utan långa sladdar. Rent allmänt känns deet som om Nikons nätverksprylar är designade av ingengörer som aldrig använt dem, och att man idag pumpar ut nya kameror på marknaden som inte har sådant här inbyggt och fungerar utan extra tillbehör känns som en gåta. De kunde ju åtminstoen byggt in det i de lösa batterigrepp som säljs till en del modeller, om det nu var så att den extra strömförbrukningen var ett problem.

Tillägg: Det finns en del filmer på youtube som kanske kan vara till hjälp. Sök på youtube efter nikon wt-4

@ l1nd3c0n

Hur menar du långsamt? flera sekunder eller bara lite fördröjning?

Ja den är ju liten och smidig.. min tanke är bara trådlös överföring av bilderna direkt till tex ftp server.

@unoengborg

Okej! Dem finns bara ute på engelska?

Tycker också det är dåligt att dem inte har det inbyggt, och speciellt inte på en så dyr kamera som D4.. Tekniken finns ju redan så det är ju egentligen bara lathet och trams..

Är dock inte så duktig på alla dessa olika betäckningar osv men kollar man på Nikon Wt5 och Wt4 olika Driftfrekvenser och Kommunikationsprotokoll så ser det ut som det finns fler på wt5 än på wt4, rätta mig om jag har fel..

Har du själv några erfarenheter av någon av dessa?

Tillräckligt länge för att man ska bli halvirriterad, vilket iofs kan bero på den inbyggda webservern i kameran.

FTP har jag inte kopplat upp ännu så hastigheten för FTP överföring kan jag inte uttala mig om.

Okej!

Du menar att du använder den "bara" för att styra kameran med tex ipad?

Måste du ha den uppkopplad till något nätverk när du kör den så? Vad använder du? Ipad,Iphone, daton, android? =)

Okej!

Du menar att du använder den "bara" för att styra kameran med tex ipad?

Måste du ha den uppkopplad till något nätverk när du kör den så? Vad använder du? Ipad,Iphone, daton, android? =)

Precis så har jag använt den hittills, iPad - Nikon WT-5 direktuppkopplad. På iPad har jag valt nätverket som WT-5 delar ut, utan att behöva vara uppkopplad via något annat nätverk.

Har nyligen bytt dator så jag har inte hunnit koppla upp via Wifi för att köra teather mot Lightroom/Capture One ännu.

Jasså, skapar wt5 ett eget nätverk? Men måste man inte ha en wifi router eller så om man vill skicka bilderna till en ftp server?

Tror nog nästan det får bli en WT5..

jag har ingen av dem men har provat wu-enheten på D600 som fungerar "sådär" men den är iaf liten och billig. Har D4 och D800 så jag funderade över Transcends wi-fi-(SD)minneskort och om man kunde överföra jpegbilder från D4 via D800ans dubbla minneskort till ett Trancsend och sen vidare till mobilen och dess 3/4G-nät men det var väldigt bökigt. Kanske kan man använda en SD-CF-adapter i D4an.
Anledningen till att det inte är inbyggt i D4 tror jag är att den är såpass tätad att radiosignalen inte når ut bra ur kamerahuset. D800 har en ny minneskortslucka som är mer radiogenomsläpplig (än t ex D4/D700ans). En annan variant är att koppla upp sig mot en typ iPad via sladd och ut i världen, hoppas på en liknande usb-sladd till iPhone 5 som kanske klarar det om några månader.

Jasså, skapar wt5 ett eget nätverk? Men måste man inte ha en wifi router eller så om man vill skicka bilderna till en ftp server?

Tror nog nästan det får bli en WT5..

Jag har kopplat WT5 med Ad Hoc mode, vilket är desamma som när jag använder internetdelning på telefonen så att jag kan koppla laptop direkt till telefonen. Har dock inte provat om det går att göra samtidigt. Man behöver alltså inte en Wifi router :)

Det jag däremot har provat är att spara bilderna från kameran, via Ad Hoc, till mobiltelefonen. När bilderna väl ligger i mobilen kan jag därifrån ladda upp dem till valfri plats på internet.

Enligt manualen så nämns att man kan koppla sig direkt med Ad Hoc även mot FTP, men jag är lite osäker på hur FTP gör för att dela ut IP adress om man inte använder Wifi router. Den måste ju ha någon form av DHCP server som kan tilldela IP adresser.

Skulle vara intressant att veta hur tidningsreportrarna gör för att skicka bilder direkt till redaktionen m.h.a. WT-5. Använder ni mobilen som "relay link" eller kopplar ni upp er till arenornas Wifi nät?

jag har ingen av dem men har provat wu-enheten på D600 som fungerar "sådär" men den är iaf liten och billig. Har D4 och D800 så jag funderade över Transcends wi-fi-(SD)minneskort och om man kunde överföra jpegbilder från D4 via D800ans dubbla minneskort till ett Trancsend och sen vidare till mobilen och dess 3/4G-nät men det var väldigt bökigt. Kanske kan man använda en SD-CF-adapter i D4an.
Anledningen till att det inte är inbyggt i D4 tror jag är att den är såpass tätad att radiosignalen inte når ut bra ur kamerahuset. D800 har en ny minneskortslucka som är mer radiogenomsläpplig (än t ex D4/D700ans). En annan variant är att koppla upp sig mot en typ iPad via sladd och ut i världen, hoppas på en liknande usb-sladd till iPhone 5 som kanske klarar det om några månader.

Aha!

Vad jag vet finns det ingen tillgänglig adapter för varken D4 eller D700.. Dem använder CF typ 1 och alla adaptrar jag har hittar är CF typ 2, (kan vara tvärtom också. Mins inte :p ) vilket är lite tjockare och omöjlig att få in.. Kan du få upp bilderna i D800 som du tagit med D4an? Det har jag problem med om jag flyttar minneskorten mellan mina kameror..

Aha!

Vad jag vet finns det ingen tillgänglig adapter för varken D4 eller D700.. Dem använder CF typ 1 och alla adaptrar jag har hittar är CF typ 2, (kan vara tvärtom också. Mins inte :p ) vilket är lite tjockare och omöjlig att få in.. Kan du få upp bilderna i D800 som du tagit med D4an? Det har jag problem med om jag flyttar minneskorten mellan mina kameror..

Om man gör om bilderna till små jpeg (passa på att gör några småredigeringar) i D4an innan man flyttar kortet tror jag att det går, trixade med det där men har glömt exakt hur. Det finns ett menyval i D800 där man behöver aktivera visning av även andra kamerors filer men jag tror inte jag fick det att fungera med NEF.

Jag har kopplat WT5 med Ad Hoc mode, vilket är desamma som när jag använder internetdelning på telefonen så att jag kan koppla laptop direkt till telefonen. Har dock inte provat om det går att göra samtidigt. Man behöver alltså inte en Wifi router :)

Det jag däremot har provat är att spara bilderna från kameran, via Ad Hoc, till mobiltelefonen. När bilderna väl ligger i mobilen kan jag därifrån ladda upp dem till valfri plats på internet.

Enligt manualen så nämns att man kan koppla sig direkt med Ad Hoc även mot FTP, men jag är lite osäker på hur FTP gör för att dela ut IP adress om man inte använder Wifi router. Den måste ju ha någon form av DHCP server som kan tilldela IP adresser.

Skulle vara intressant att veta hur tidningsreportrarna gör för att skicka bilder direkt till redaktionen m.h.a. WT-5. Använder ni mobilen som "relay link" eller kopplar ni upp er till arenornas Wifi nät?

Tusen tack för informationen! Är inte så insatt i dessa orden, Ad hoc och DHCP men googlar lite! ;D

Det blir nog en wt5, verkar mycket smidig!
Helt teoretiskt.. tror du man kan dela video live om man har wt5 och en router? =)

Tusen tack för informationen! Är inte så insatt i dessa orden, Ad hoc och DHCP men googlar lite! ;D

Det blir nog en wt5, verkar mycket smidig!
Helt teoretiskt.. tror du man kan dela video live om man har wt5 och en router? =)

Provade åtminstone att du kan välja filmläge och LiveView på iPad och se/spela in i realtid.

Kopplar du upp via router så kan alla som har tillgång till nätverket logga in i valfri webbläsare och välja den IP adress som kameran anger. Då kan alla titta på bilderna/filmerna som ligger i kameran. Däremot så är det enbart 1 av dessa som kan styra kameran och följdaktligen då bara den personen/datorn som kan se liveview ;)

Bor du i Skåne så kanske en kopp kaffe, WT-5 och lite nördsnack skulle passa ;)

Haha, då kan jag komma sättande med min Canon 7D med WFT-E5B också, så kan vi jämföra hur de olika tillverkarna har strulat till det för användarna, var och en på sitt sätt.

Kaffe kan jag få ner, om det behövs. :)

Om du känner att du har behov av att skicka med alla dina kameror så har du ju egentligen bara ett val, WT4.

Om du känner att det räcker med att kunna skicka, kortare sträckor, med D4 så är WT5 givet.

Om du däremot ofta är på ställen där det är mycket WiFi-trafik eller ska skicka över längre avstånd är det WT4 som gäller, då den låter dig montera externa antenner.

Jag har alltid min WT5 monterad på min D4, men när jag plåtar allsvensk fotboll rasar räckvidden snabbt i takt med att publiksiffrorna (och smartphone-användarna) ökar. Detta gör att jag alltid har med en extra WT4, utöver den jag har till D3s/D800, för att kunna koppla på en riktantenn som jag i sin tur riktar mot basstationen.

Ett tips för att göra WT4 lite mer mobil är att du helt enkelt kardborrar fast den på undersidan av kameran. Köp en 20-30cm lång USB-kabel så är det inte mycket att trassla in sig i.

Edit: Länk till bild på hur min montering ser ut.
http://club.dx.com/reviews/photos/28983/109216

Även D800 är lite väl mycket radiotät för att sådana kort ska fungera riktigt bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto