Annons

Nikonservice i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Okker

Aktiv medlem
Nikon har två serviceställen i Stockholm, dels deras egen verkstad i Upplands Väsby, sedan finns det en annan, Lasses Kameraservice i Saltsjö-Boo.

Det är en F5 med AF-utrustning som behöver genomgång och service.

Jag undrar nu vem som har högst kompetens, och ger bäst service för pengarna?
Lasse arbetar enligt mina tidigare erfaranheter snabbt iaf.

Idéer någon?

Av vad jag har förstått så har Lasse mycket hög kunskap och erfarenhet av bland annat F3, F4 och F5. Dom är ju flera tekniker där ute men dom modellerna tar han tydligen hand om själv. Jag lämnade in en bekants F3:a där med mycket goda resultat. Han såg bland annat direkt att bajonetten var skev, vilket jag inte såg med enbart ögonen hur mycket jag än ansträngde mig. Och mycket riktigt, la man den borttagna bajonetten på något plant så syntes det att den faktiskt var lite skev. F3:an hade för övrigt totalhängt sig vilket inte heller var några problem att reda ut. Slutaren exponeringstestades självklart också.

Den dag som min F5:a behöver service så kommer jag tryggt lämna den till honom.

Johan Okker skrev:
Nikon har två serviceställen i Stockholm, dels deras egen verkstad i Upplands Väsby, sedan finns det en annan, Lasses Kameraservice i Saltsjö-Boo.

Det är en F5 med AF-utrustning som behöver genomgång och service.

Jag undrar nu vem som har högst kompetens, och ger bäst service för pengarna?
Lasse arbetar enligt mina tidigare erfaranheter snabbt iaf.

Idéer någon?
Jag har bara bra erfarenheter av Nikons service, förutom senaste gången i december när min F3P fick en kyss av studiogolvet. Luckan gick inte att stänga. När kameran kom tillbaka från Nikon var felet inte åtgärdat, men de ville ändå ha typ 900 spänn. Kameran skickades tillbaka, de tyckte antagligen att deras misstag var väldigt pinsamt, för den kom tillbaka korrekt reparerad väldigt fort.
Slarvigt av Nikon, men eftersom de har skött sig så bra annars och alltid är trevliga, kan jag ändå rekommendera dem.
Lasses Kameraservice har jag ingen erfarenhet av.

Har tänkt lämna in min F100 för en genomgång innan sportlovet börjar, men kan någon säga mig hur man tar sig till saltsjö-bo? Tar man bussen eller, bil är inte ett alternativ.

Buss från Slussen mot Nacka. Kliv av vid Björknäs Centrum. Kommer dock inte ihåg vilken/vilka linjer som gäller. Men det ser du på Slussen.

ANNONS
Götaplatsens Foto