Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikontele Zoom eller Fast?

Produkter
(logga in för att koppla)

Miklas

Medlem
Jag måste skaffa ett tele, det finns 2 alternativ, aningen så köper man ett
AF 70-300mm 4-5,6D ED
eller ett fast 300mm 4,0D Af-S.

Om jag köper zoomen så blir det en ny och om det blir den fasta så köper jag begagnad.

För och nackdelar med båda, förutom prisskillnaden?

Nån som har erfarenhet av dessa båda gluggar?

Mvh Micke

Den fasta 300mm är optiskt mycket bättre, har mycket snabbare och tystare autofokus. Då det är en AFS glugg så kan du när som helst vrida fokuseringsring - även när kameran kör på autofokus. Dessutom kan du använda Nikons TC14e/TC14e II konverter och få en mycket bra 420/5.6 objektiv med autofokus, eller tillsammans med TC20e/Tc20e II konverter en helt okej 600/8 - fast utan autofokus, men med alla exponeringslägen på kameran.

Zoomen är mindre och smidigare, optiskt är den bra i 70-180mm och sedan sämre. Den är inte heller mekaniskt lika bra byggd som det fasta objektivet.

Men det beror helt på vad/hur du tänker att fotografera. Om du behöver en bra 300mm objektiv är den fasta klart bättre, vill du ha ett litet smidigt objektiv med stor flexibilitet är zoomen att föredra. Den fasta 300mm objektivet är mycket skarp redan vid full bländaröppning, mendans zoomen vinner på några stegs nedbländning.

Om du väljer AFS 300/4, tänk på att du måste ge objektivet något extra stöd vid fotografering med stativ (som du bör använda vid dessa bränvidder), annars blir bilderna inte skarpa vi längre slutartider, läs mer på: http://www.naturfotograf.com/AFS300_test_images.html).

-- Nicke

Senast ändrad:
tack

Jag fotograferar mest natur och djur, men som det verkar ska man gå på det fasta 300/4 med tanke på optiken.
Och sedan köpa ett mindre zoom, eller en fast 180mm istället.
Jag vill inte kompromissa med kvaliteten.

Tack för ett mycket bra svar!

Mvh Miklas

ANNONS
Götaplatsens Foto