Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nissin Di466 - fungerar bäst med engångsbatterier från Biltema - märkligt!

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasJönsson

Avslutat medlemskap
En fråga... hur kan Nissin och andra rekomendera denna laddare: Hähnel batteriladdare
med NiMH-batterier uppladdningsbara? Blixten dör direkt efter några foto och 4-5 gångers
laddning av batterierna?

Jag fick akut på bilträff i lördags köpa engångsbatterier på Biltema
som fungerade till 100% utan problem alkalisa vanliga AA-batterier
till min Nissin Di466.. så här skall det väl inte behöva vara? blixten
är kanonbra NÄR den väl fungerar med rätt sorts batterier.

Jag hoppas verkligen någon kan hjälpa mig innan jag blir knäpp på detta
och vilken sorts batterier jag kan lita på.

Vad hade ni gjort i detta läge ?

Måste verkligen ha hjälp av folk som verkligen har just en Nissin blixt gärna
Di466-modellen - vad ni kör med för batterier ?

Använder många av er engångsbatterier ? det blir ju dyrt i längden...

De jag körde med akut i lördags var Longlife batterier från Biltema=sjukt bra!

Fick detta från Nissin;
"NiMH-batterier brukar behöva ett antal gångers uppladdning innan de kan visa sin fulla potential.

4-5 gånger är normalt innan de fungerar som de ska.

Denna typ av batterier ska fungera bra i blixtar."

Men inte skall man kunna ta endast 1-2 bilder sen dör blixten
typ efter fyra fem laddningar ? full laddning alltså. Aldrig
varit med om något liknande på andra produkter och uppladdningsbara batterier.

Senast ändrad:
Gp

Hej,

Jag använder en Nissin 466 till min D80 sedan snart två år.
Har kört med uppladdningsbara batterier från GP, i GP:s laddare, batterierna är på 2.700 mAh.
I fredags tog jag t ex omkring 60 bilder med blixten på en vernissage och märkte inte ens någon försämring av prestanda eller återladdningstid efter att blixten varit på i över 90 min och tagit dessa bilder under den tiden.
Mvh
Mikael

Jag har samma problem med min Nissin Di466. Har provat lite olika laddbara batterier men blixten lägger av efter - bilder. Kör nu vanliga AA-batterier och de har räckt fantastiskt länge. Men det är som du säger ingen billig lösning utan jag vill kunna använda laddbara batterier.

Jag har letat men inte sett att det finns någon firmware uppdatering till Nissin Di466 - tyvärr. Hade hoppats på att det var ett fel i blixten som kunde rättas till och sedan skulle den fungera med laddbara batterier.

Har hört samma sak när det NiMH-batterier men att det skulle göra en så stor skillnad verkar konstigt. Att ett nytt batteri bara skulle klara kanske 2 blixtar och sedan lägga av medan ett som laddats 4-5 ggr då kan klara oändligt många fler. Jag har använt batterier som jag laddat en 10 tal gånger men jag får samma (nedslående) resultat.

Jag har använt de kraftigaste NiMH-batterierna från Duracell & GP i två olika batteriladdare - ingen Hähnel. Vet inte om någon annan har använt andra batterier som fungerat?

En fråga... hur kan Nissin och andra rekomendera denna laddare: Hähnel batteriladdare
med NiMH-batterier uppladdningsbara? Blixten dör direkt efter några foto och 4-5 gångers
laddning av batterierna?

Jag fick akut på bilträff i lördags köpa engångsbatterier på Biltema
som fungerade till 100% utan problem alkalisa vanliga AA-batterier
till min Nissin Di466.. så här skall det väl inte behöva vara? blixten
är kanonbra NÄR den väl fungerar med rätt sorts batterier.

Jag hoppas verkligen någon kan hjälpa mig innan jag blir knäpp på detta
och vilken sorts batterier jag kan lita på.

Vad hade ni gjort i detta läge ?
Måste verkligen ha hjälp av folk som verkligen har just en Nissin blixt gärna
Di466-modellen - vad ni kör med för batterier ?

Använder många av er engångsbatterier ? det blir ju dyrt i längden...

De jag körde med akut i lördags var Longlife batterier från Biltema=sjukt bra!

Fick detta från Nissin;
"NiMH-batterier brukar behöva ett antal gångers uppladdning innan de kan visa sin fulla potential.

4-5 gånger är normalt innan de fungerar som de ska.

Denna typ av batterier ska fungera bra i blixtar."

Men inte skall man kunna ta endast 1-2 bilder sen dör blixten
typ efter fyra fem laddningar ? full laddning alltså. Aldrig
varit med om något liknande på andra produkter och uppladdningsbara batterier.

Naturligtvis har man reservpacke med sig!
Det låter som det som kallades minneseffekt. Jag tror inte på minneseffekt utan sannolikt är det så att en av cellerna är slut. NiMH som ligger länge självdör. Den drar med sig de andra i fördärvet. Blixtaggragatet slutar troligen att fungera då inspänningen blir för låg. Mät cellerna en och en gärna under lätt belastning, i serie, och du kommer sannolikt att hitta en eller fler som t o m visar negativ spänning.
Jag har tagit för vana att mäta cellerna när de är nya direkt ur förpackningen. Ofta är det en av dem som kraftigt avviker i spänning. Den sätter jag en märkning på. Senare visar det sig ofta att den märkta cellen skapar problem. Sedan laddar jag cellerna i serie med max I/10 länge så att alla får samma laddspänning. Obs att spänningen sjunker då cellen är fulladdad. Slutspänning för NiMH är 1,45 V vid I/10 laddström. Man får mäta igen. Jag har konstaterat att Vartas "Ready to use" är de bästa. Stirra inte på det nominella kapacitetsvärdet.//K

Naturligtvis har man reservpacke med sig!
Det låter som det som kallades minneseffekt. Jag tror inte på minneseffekt utan sannolikt är det så att en av cellerna är slut. NiMH som ligger länge självdör. Den drar med sig de andra i fördärvet. Blixtaggragatet slutar troligen att fungera då inspänningen blir för låg. Mät cellerna en och en gärna under lätt belastning, i serie, och du kommer sannolikt att hitta en eller fler som t o m visar negativ spänning.
Jag har tagit för vana att mäta cellerna när de är nya direkt ur förpackningen. Ofta är det en av dem som kraftigt avviker i spänning. Den sätter jag en märkning på. Senare visar det sig ofta att den märkta cellen skapar problem. Sedan laddar jag cellerna i serie med max I/10 länge så att alla får samma laddspänning. Obs att spänningen sjunker då cellen är fulladdad. Slutspänning för NiMH är 1,45 V vid I/10 laddström. Man får mäta igen. Jag har konstaterat att Vartas "Ready to use" är de bästa. Stirra inte på det nominella kapacitetsvärdet.//K

Jag hade reservbatterier med mig men de var
stendöda också då jag skulle använda blixten,
så den uppsättningen var inte heller mycket
att hurra för direkt av Hähnels batterier, efter
att även ha laddar upp dem ordentligt.

Håller Vartas Ready to use i flera dagar/veckor
utan att de slutar fungera ?

För man skall kunna ladda batterier och även
kunna använda dem några dagar efter
utan att de laddas ur totalt.. annars är det
inte lönt att ha uppladdningsbara batterier anser
jag.

Har du provat just Vartas Ready to use batterier
till Nissin Di466? eller annars - hur har du konstaterat
att dessa är de bästa ?

Och hur länge skall Vartas laddas för de skall bli fulladdade
och hålla UTAN problem ?

Fick följande svar av Nissin Support i Sverige (focusnordic)
Men jag är tveksam att blixten skulle vara dålig, då batterierna
fungerade i början de första gångerna men inte nu med NiMh
batterierna.

De skrev:

"Hej igen,

Det låter mer som att det är fel på blixten, än att batterierna inte fungerar som de ska. Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med Kameraservice i Kungsör, de sköter nämligen all service/garanti-ärenden för Nissin. De har troligen koll på hur det ser ut med blixtens firmware etc.

Ring dem på 0227-12740 eller maila på [email protected]

Med vänliga hälsningar / Best Regards

Robert Ericson

Order desk / Support

Focus Nordic AB

Laxfiskevägen 16

Box 159, 433 23 Partille

Tel direct: +46 31 336 23 33

E-mail: [email protected]

Web: www.focusnordic.se"

Någon som pratat med företaget Kameraservice om sin Nissin Di466 ?

Jag har inte talat med dom men skall nog göra det. Känner inte för att skicka in den. Kostar inget att felsöka men vill man ha tillbaka den utan åtgärd kostar det 250:-…

Där jag köpte Hähnel batteriladdaren och batterierna, så fick jag följande svar precis:

"Min erfarenhet av det märket (Hähnel) är att dom har krånglat en hel del, jag
rekomenderar GP batterier/laddare= problemfritt."

Dock visste jag ju inte om detta förut. Så då verkar det vara problem med
just de batterierna rent allmänt antar jag ?

Kanske. Har haft en del problem som modellflygare, eftersom laddningsbara batterier kan ha någon bråkdels volt lägre spänning än engångsditon. Det kan ju vara samma fenomen här, att blixten är lite kinkig med exakt spänning in...

Fick ett svar till nu:

"Jag grundar det på mina egna erfarenheter av dom laddarna/batterier. Sen vet vi ju inte om ev problem
när vi tar in en ny artikel, men hade det varit ett stort problem så hade vi returnerat resten av partiet."

Jag hade reservbatterier med mig men de var
stendöda också då jag skulle använda blixten,
så den uppsättningen var inte heller mycket
att hurra för direkt av Hähnels batterier, efter
att även ha laddar upp dem ordentligt.

Håller Vartas Ready to use i flera dagar/veckor
utan att de slutar fungera ?

För man skall kunna ladda batterier och även
kunna använda dem några dagar efter
utan att de laddas ur totalt.. annars är det
inte lönt att ha uppladdningsbara batterier anser
jag.

Har du provat just Vartas Ready to use batterier
till Nissin Di466? eller annars - hur har du konstaterat
att dessa är de bästa ?

Och hur länge skall Vartas laddas för de skall bli fulladdade
och hålla UTAN problem ?

Den äldre typen av NiMH har rätt hög självurladdning. Precis det du beskriver med reservpacken händer, och har hänt mig, men inte med den nya typen (Ready to use). Har använt olika fabrikat men tycker att Vartas är bäst, läs också Råd & Rön. De har använts både i kamera och blixt, numera bara i blixtar (kraftfulla). Varning för Kjells "Inztant". De är dåliga (har använt flera packar), fick dock gott betyg i R&R!!? Tänk på att när en blixt startar uppladdningen av kondensatorn är det rena kortslutningen, spänningen över batteriet går ner till nästan noll ett kort ögonblick. NiMH gillar inte det. De första som kom ut på marknaden dög inte till modellflyg, här snackar vi rejäla strömmar, då batterierna inte tålde den höga startströmmen i motorerna. När en elmotor startar blir det i princip kortslutning. Hur länge hade det paket du köpte legat i butik-lager-osv? Var det något specialerbjudande? Lågt pris = låg kvalitet. NiMH och andra laddningsbara celler mår bäst av att användas. Någon cell är alltid sämre och i ett paket får den stryk av de andra och till slut ger den upp och drar de andra med sig i fördärvet. Min RC-laddare vägrar att ladda en packe med en dålig cell i. Laddaren analyserar packen och avbryter laddningen efter en kort stund (några sekunder).
Jag drar aldrig ur batteriet så hårt och laddar sedan, i serie, tills de uppnår 1,45 V per cell vid C/10. Obs att det är spänningen efter "peaken". När cellen är fulladdad sjunker laddspänningen över cellen distinkt. Packen fungerar bäst då alla cellerna är lika laddade. Därför är det bra att långsamladda då de är nya så man vet att de är jämna, mät! Sedan får man kolla då och då. Det är inte så enkelt men kvalitet lönar sig i längden.
Det är just grejen med "Ready to use"-typen att de håller kapaciteten länge, månader. Skillnaden är dramatisk! Låt dig inte luras av höga nominella kapaciteter. Sådana celler bör användas samma dag de tas ur laddaren. Och vara nyladdade nästa gång de ska användas. Jag har en sändarpacke på 1200 mAh som jag haft i minst 10 år och den fungerar fortfarande perfekt och håller laddning LÄNGE. De skrytsiffror som numera syns är mest luft. 2800 mAh t ex. Det är min dystra erfarenhet, Ready to use-typen är mycket bättre. Dock finns i väskan ett paket torrceller, Varta!//K

Läste att Varta Ready 2 Use är kompatibla med just Di466.

http://www.digitalmediastore.co.uk/...0mAh_Rechargeable_AA_4_Pack__VAR-4AA2100R2U-D

Kommer jag kunna lita på detta ?

Du kan säkert lita på Varta. Kolla datum på paketet och satsa på en riktig laddare. Batterier är inte leksaker och är värda att vårdas. Jag har råkat ut för att den typen av celler (Recyko) varit lite, någon tiondels millimeter, för korta och att det inte blir kontakt i batterifacket på två blixtar (Sunpack). Avhjälptes med lite lödtenn på minuspolen. Men det krävs vana att löda och bra grejor även där. Vartacellerna har inte varit i Sunpackarna. Torrceller är lite längre och problemet uppstår inte med dem. Prova dock inte med att mäta med skjutmått av metall!!!//K

Vad tror ni om detta ? lagom pris dessutom: Varta laddare med 4 stycken Ready2Use-batterier:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=158406530

Räknas det som en riktig laddare ? Dock vet jag inte hur många mAh de är på ?
Andra som köpt just dessa till en Nissin-blixt ? bör funka väl

Vad annars för laddare ? som inte är rent för dyr.

Innehåller: 4 st AA 2100 mAh
8 h laddningstid vid 800 mAh

= det innebär att det tar rätt många timmar att ladda 2100 mAh alltså?
http://se.grene.com/shop/action/ite...CT+CHARGER++++++++++4XAA+2100+MAH+MEDF%D6LJER

Fick tips på laddare som kan ladda ur batterierna först.
Sen ladda alla 4 individuellt. Men en sådan går nog på 500 kr.

Så skrev en polare till mig - men jag vet inte vilka detta kan vara?
dock e 500 kr rätt mycket tycker jag, men visst kan det vara värt det,
finns det inte nån som ligger på 2-300 kr som är bra för varta ready2use
batterier 2100 eller 2300 mAh?

Förstår inte varför det är sånt här problem med batterier,
när jag hade en blixt Nikon SB800 så var där ju batterier
och laddare anpassad för den blixten. Tog inte många
timmar att ladda med den.

Men Nissin är en mycket bra blixt som sagt, och jag håller
på att bli tokig nu om jag inte får rätt på det här med laddningsbara
batterier och laddare =(

Senast ändrad:
Eller är det värt att lägga till och köpa en Maha 9000-laddare ? och varta ready2use batterier till det
2300 eller 2100 mAh ?
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16501

Jättesvåra val :(

Ready2use har kapaciteten 2100 mAh. Obs att man laddar med ström, mA, inte mAh!
Håll dig till batteritillverkarens rekommendationer vad gäller laddströmmar. Det är inte så säkert att cellerna tål så höga strömmar. Vid laddning brukar det vara så att man kör i 1,4 x det nominella kapacitetsvärdet, alltså 14 tim vid C/10. Men 8 tim vid 800 mA, är i överkant, typ 3 tim är väl mer rimligt. Det förursätter att cellerna är urladdade enligt "normen". Det är lite riskabelt dock om cellerna är ojämna. Ladda alltid först med C/10 så att cellerna i packen blir jämna. Skaffa också ett mätinstrument och mät spänningen över varje cell under pågående laddning. Slutspänningen hamnar på 1,45 V per cell. Högre laddström ger högre slutspänning under pågående laddning. Men är riskabelt om någon cell tar tid på sig för att "komma ifatt". Man får tänka på att cellerna skadas av överladdning med högre strömmar. Batteriladdning är en hel vetenskap. Sköter man sina batterier väl fungerar de bra och länge.
En intressant fråga är hur hög kapacitet som är optimal. När börjar det att bli väl mycket luft relativt användbar kapacitet? Min absoluta uppfattning är att det finns mycket skrytsiffror. Man måste ju ta hänsyn till hur batterierna används i verkligheten, inte på ett laboratorium. Självurladdningen måste vara med i beräkningen. I det racet vinner "Ready2use"-typen trots den lägre nominella kapaciteten.//K

Ready2use har kapaciteten 2100 mAh.

Mina Ready2Use är på 2300 mAh enligt tillverkaren. ;) Det kan ju finnas båda varianterna.

Typen med låg självurladdning är helt klart att föredra som sagt. Jag hade vanliga GP innan och det var hopplöst för det var banne mig alltid halvurladdade.

ANNONS
Götaplatsens Foto