Annons

Nivån i poolen

Produkter
(logga in för att koppla)

odburt

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag undrar rent allmänt, vad har Du för ambitioner och vilken ambitionsnivå vill Du se i poolen?

Jag kan ibland lite trött på att bilder som man lagt ner timmar, dagar eller t.o.m. veckor på lätt dränks utav sjuttioelva skrattmåsar och gräsander från folk som tycker att det är jätteskoj att bara knäppa ett kort på en fågel.

Jag kommer själv inte på någon bra lösning. Hård kritik-poolen tyckte jag funkade bra ett tag innan den också blev "översvämmad" och galleri fs kanske är i tuffaste laget om man vill ha någorlunda regelbunden aktivitet.

Har Du någon medicin emot "översvämning"?
 

lumor_

Aktiv medlem
Kanske det är så att vi helt enkelt är för många? Poolen som vår fotoklubb fungerar skapligt bra tycker jag. Man får alltid kommentar på varje bild och man hinner kommentera alla andras medlemmars bilder om man vill.
Sedan den startade har jag nästan slutat lägga upp bilder i vanliga kritikpoolen, fast jag fortsätter att ge kommentarer där ändå ibland.

För de som inte är medlemmar i en fotoklubb eller liknande har jag ingen bra lösning men för andra fotoklubbar kan jag varmt rekomendera att starta en egen grupp.

EDIT: Oj, jag missade att det handlade om djurpoolen, jag kom direkt från förstasidan. Mina funderingar kanske ändå inte är uppåt väggarna?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag tycker inte det är något problem med att folk lägger upp sina bilder i vd&f-poolen -- däremot tycker jag att kommentarerna håller låg nivå. Konstruktiv bildkritik är sällsynt och varje bild på en fågel på pinne som är i fokus och har oskarp bakgrund möts av närmast obegränsat jubel -- fast de bildmässigt är väldigt ointressanta.

Kanske kan man locka fram intressantare kommentarer genom att själv berätta lite mer om sin bild -- har du provat det, Daniel?
 

christersjoberg

Aktiv medlem
Hej
Jag kan också ibland känna mig "översvämmad" av för mig ointressanta bilder men av lång erfarenhet av diverse olika sammanhang där man ska samsas och bedöma varandras bilder så tycker jag att denna pool fungerar väldigt bra. Jag får kommemtarer från de som tycker något om mina bilder och jag kommenterar de bilder jag gillar/inte gillar. Huvudsaken är att detta funkar och det tycker jag absolut det gör. Sen tycker jag att man får försöka se det andra dvs alla bilder man tycker är ointressanta som något man förhoppningsvis kan lära sig något av. Eller så ignorerar man det hela.
Christer
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Varför inte sätta ut klara regler som talar om vilka personer som får lägga ut bilder i någon pool, så att "eliten" slipper bli störda?
 

Lawson

Aktiv medlem
Det enda rätta är väl att du startar en egen pool.
Då har du bättre koll på vilka bilder som skall få vara med.

Micke.
 

christian_r

Aktiv medlem
"Vem har rätt att säga vad som är bra?"
"Hur kan du säga att andras foto är dåliga?"
"Smak är subjektivt!"

Hur skall man närma sig detta minst sagt känsliga ämne?

Jag gillar i alla fall Galleri Fs, väldigt många bra foto där.

Det enda jag kan konkludera med är att det är Mycket mer foto av lägre kvalitet på FS än för tex. 2 år sedan.
 

EndZone

Aktiv medlem
Hej och hallå!

Tänkte bara fråga om någon av er vet varför det tar sådan tid innan ens anmälan till gruppen behandlas? Är det något antagningsstopp eller beror det på något annat (semester, sjukdom etc)?

Eller beror det på att ovan nämnda diskussion är ett hett ämne och att man inte vågar ta in "kreti och pleti" längre? Det är av den anledningen jag lånar tråden lite, ursäkta detta, men det kändes lite väl onödigt att starta en hel tråd om mitt antagningsförsök.

Kunde vara bra att veta i alla fall så att man inte går och längtar efter ett medlemskap i er grupp i onödan :)
 

foto totto

Aktiv medlem
EndZone skrev:
Hej och hallå!

Tänkte bara fråga om någon av er vet varför det tar sådan tid innan ens anmälan till gruppen behandlas? Är det något antagningsstopp eller beror det på något annat (semester, sjukdom etc)?
Det beror nog på att gruppansvarig har tagit semester, tyckte att det stod att han skulle söderut i en vecka eller så. Så du får nog svar när han kommer tillbaka!
 

Andreas K

Aktiv medlem
Alla har olika ambitionsnivå och utrustning och erfarenhet.
Konstruktiv kritik som riktar sig till att hjälpa varandra att bli bättre fotografer är meningen med poolen.
Så jag ser inget problem med skrattmåsar och gräsänder. Ge konstruktiv kritik så kommer kvaliteten att stiga vart efter som.
 
Be om ursäkt,,så växer du,,

Att jag ens bryr mig om din åsikt ang, dina fina väl arbetade bilder mot andras enligt dig skräpbilder, skall du vara mkt glad över. Men kan inte låta bli att avreagera mig, när jag ser sånt här, om du i stället försökte vara lite ödmjuk ang. andra bildintresserade människor och se vad dom har kämpat med, kanske inte på dina höga hästars höga nivå, men dock många försök till en bra bild, och kanske ge en kommentar i stället, så hade du vuxit hos mig i alla fall, detta va mkt nedvärderande, jag hoppas inte de nya poolmedlemmarna, som kanske köpt sin första kamera och fotat sitt första rådjur eller sin första kråka, läser ditt inlägg, för då blir det säkerligen färre och färre bilder här, och till sist kanske du och ngn av dina anhängare sitter här själv och betygsätter varandra, hur kul är det på en skala från 1 till 10,,,Tycker du skall ta dig en ordentlig funderare på om: 1 vill jag vara i denna pool och blanda mig med nybörjare och kråkfotografer 2 be om ursäkt inför alla de bildskapare som blivit ledsna och börjat fundera på om detta verkligen är en pool för mig,,vågar jag lägga in mina bilder, etc etc Hoppas detta väcker lite känslor i dig och kanske fler,,MVH Lollo
 

odburt

Aktiv medlem
Re: Be om ursäkt,,så växer du,,

Carpe H Diem skrev:
Att jag ens bryr mig om din åsikt ang, dina fina väl arbetade bilder mot andras enligt dig skräpbilder, skall du vara mkt glad över. Men kan inte låta bli att avreagera mig, när jag ser sånt här, om du i stället försökte vara lite ödmjuk ang. andra bildintresserade människor och se vad dom har kämpat med, kanske inte på dina höga hästars höga nivå, men dock många försök till en bra bild, och kanske ge en kommentar i stället, så hade du vuxit hos mig i alla fall, detta va mkt nedvärderande, jag hoppas inte de nya poolmedlemmarna, som kanske köpt sin första kamera och fotat sitt första rådjur eller sin första kråka, läser ditt inlägg, för då blir det säkerligen färre och färre bilder här, och till sist kanske du och ngn av dina anhängare sitter här själv och betygsätter varandra, hur kul är det på en skala från 1 till 10,,,Tycker du skall ta dig en ordentlig funderare på om: 1 vill jag vara i denna pool och blanda mig med nybörjare och kråkfotografer 2 be om ursäkt inför alla de bildskapare som blivit ledsna och börjat fundera på om detta verkligen är en pool för mig,,vågar jag lägga in mina bilder, etc etc Hoppas detta väcker lite känslor i dig och kanske fler,,MVH Lollo
Oj, snacka om att vrida till någonting, jag skrev det som en fråga och inte som något påhopp..

Du måste ha lite förståelse för att det ibland känns tråkigt att bilder som man lägger ner timmar på planering, fotografering och bearbetning inte får kommentarer.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Det är kanske dags att starta en nivå till?

Nuvarande pool är ju en intressepool utan några särskilda intagningskrav. Nästa steg skulle kunna vara en pool med intagningskrav, helst rimliga för att slippa elitsnacket, så vi får en naturlig trapp mot utveckling utan att för den skull glömma något steg eller skapa oöverkomliga höjder till nästa...

/Leif
 

odburt

Aktiv medlem
elbe skrev:
Det är kanske dags att starta en nivå till. Nuvarande pool är ju en intressepool utan några särskilda intagningskrav. Nästa steg skulle kunna vara en pool med intagningskrav, helst rimliga för att slippa elitsnacket, så vi får en naturlig trapp mot utveckling utan att för den skull glömma något steg eller skapa oöverkomliga höjder till nästa...

/Leif
Låter enligt mig som ett kanonförslag.
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Re: Re: Be om ursäkt,,så växer du,,

odburt skrev:
Oj, snacka om att vrida till någonting, jag skrev det som en fråga och inte som något påhopp..

Du måste ha lite förståelse för att det ibland känns tråkigt att bilder som man lägger ner timmar på planering, fotografering och bearbetning inte får kommentarer.
Det kanske inte angår mig, men har du tänkt på att de där bilderna som lagt ner så mycket möda på trots allt inte faller andra i smaken och just därför inte får någon kommentar? Ligger då felet hos de som väljer att avstå från att kommentera bilderna eller hos bildskaparen som uppenbarligen inte förmått att skapa en intressant bild? Dessutom undrar jag om det råder ett obligatorium att kommentera en bild som hamnat framför ens ögon?

Men jag håller med om att det kan kännas tråkigt att inte få någon form av respons på bilderna, men det är något man tyvärr är tvungen att ta med i beräkningarna. Det behöver ju inte vara en kommentar som i detalj analyserar bilden, kanske bara ett par ord vad bilden ger för intryck.
 

odburt

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Be om ursäkt,,så växer du,,

Torparfarsan skrev:
Det kanske inte angår mig, men har du tänkt på att de där bilderna som lagt ner så mycket möda på trots allt inte faller andra i smaken och just därför inte får någon kommentar? Ligger då felet hos de som väljer att avstå från att kommentera bilderna eller hos bildskaparen som uppenbarligen inte förmått att skapa en intressant bild? Dessutom undrar jag om det råder ett obligatorium att kommentera en bild som hamnat framför ens ögon?

Men jag håller med om att det kan kännas tråkigt att inte få någon form av respons på bilderna, men det är något man tyvärr är tvungen att ta med i beräkningarna. Det behöver ju inte vara en kommentar som i detalj analyserar bilden, kanske bara ett par ord vad bilden ger för intryck.
Jo självklart kan det även vara så. Men jag tänker egentligen inte på mig själv när jag skriver det, utan mer generellt.
 
Du skrev lite annat i ditt mail til mig, som jag inte kommer att besvara, diskussionen har ju startat här av dig, och jag besvarar, du hade andra bättre forum för dina bilder, låter ju som ett bra alternativ, för dig, då slipper du se all "skit" här ju, det är ett val man gör, av en massa val i livet Daniel,,MVH Lollo
 

odburt

Aktiv medlem
Carpe H Diem skrev:
då slipper du se all "skit" här ju, det är ett val man gör
Det är nog inte ens någon idé att argumentera när du har den inställningen. Jag lägger ner pennan nu innan det spårar ur, för nu är det på gränsen till påhopp och knappast en vettig diskussion heller.
 
Helt rätt, samma här, har annat att göra, men hoppas medlemmar i poolen fortsätter att lägga in bilder på sina djur och fåglar, som dom är nöjda med och vill ha kritik på oavsett om det är Skrattmåsar eller en massa änder,,Ha det gott,,MVH Lollo
 
ANNONS