Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nollad klocka!

Produkter
(logga in för att koppla)

blenda12

Aktiv medlem
Hej
Har införskaffat en Sigma 500 ST blixt som jag kopplat till min D50. Visste redan när jag köpte blixten att den bara funkar i Manuelt läge.
Är nöjd då jag bara gav 300 spänn för en kraftig blixt.

Men till problemet, när jag sätter på blixten så nollar den Klockan å datumet i kameran.Finns det något sätt att få detta att upphöra?
Använder i och för sig aldrig datumet i kameran, men det är ju irriterande att se "clock" blinka på displayen.

/Magnus

blenda12 skrev:
... när jag sätter på blixten så nollar den Klockan å datumet i kameran...

Det där hade i varje fall gjort mig MYCKET nervös... Om en "vilt främmande" blixt påverkar hela kamerans system på ett helt oväntat sätt (som inte har det minsta med blixtfunktionen att göra), då kan väl i princip vad som helst inträffa med kamerans elektronik.

Har Din blixt några kontaktstift i fästskon utöver mittstiftet (jag förmodar att Du satt den direkt i kamerans blixtsko), så är det kanske dessa som skickar signaler som Din Nikon tolkar på ett helt annat sätt än avsett. I så fall kunde det MÖJLIGEN hjälpa att ansluta via en PC-kontakt i stället (vet ej om D50 har något PC-uttag; annars finns adapters att sätta i blixtskon), så att enbart själva tändsignalen kan gå mellan blixt och kamera.

Men om det är så att blixten har så hög tändspänning att denna får kameraelektroniken att "hicka till", då lever Du (kameran) verkligt farligt.

Vore det jag, toge jag inga risker för att rädda 300 kr, utan skaffade en slavtändare till den nya blixten och lät den tända trådlöst (helt utan förbindelse med kameran), triggad av den inbyggda blixten. Photax säljer diverse grejor av det här slaget.

Per

http://ofverbeck.se

"In a world without walls and fences, who needs Windows or Gates?"

ANNONS
Götaplatsens Foto