Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normal till Canon EOS 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Körde mitt fasta 50 på min gamla anolaga och vart helt såld på den brännvidden. Så nu till frågan finns det några bra objektiv som motsvarar 50mm till 30D?

Letade också... liksom du var jag rädd för Sigmat. Jag fastnade för EF 28/1.8 USM. Riktigt trevlig glugg. Tillräckligt skarp, funkar vidöppen i mitt tycke. Men smaken är som smaken, det är original, usm och ljusstyrka.

jrosen skrev:
Sigma EX 30/1,4 DC HSM
Instämmer ! Jag har ett av de första exemplaren i sålda sverige och mitt fungerar utmärkt, används helt klart mest på min 30D. Lagom utsnitt, skarpt och ljusstarkt är de tre bästa egenskaperna. En till trevlighet är att jag kan få riktigt kort skärpedjup när jag vill ha det. Prisvärt ! men köp det ex.vis på cyberphoto så det är lätt att skicka tillbaka om autofokusen inte skulle träffa rätt (det är det problemet jag har hört talas om). Av de gluggar som säljs i dag har nog mycket färre problem, eftersom det troligtvis var en barnsjukdom.

/ Erik

Senast ändrad:
ekemannen skrev:
Prisvärt ! men köp det ex.vis på cyberphoto så det är lätt att skicka tillbaka om autofokusen inte skulle träffa rätt (det är det problemet jag har hört talas om).
Tänker inte köpa en glugg som gör att jag mister min kamera i några veckor på grund utav service.

Robin Gyllander skrev:
Tänker inte köpa en glugg som gör att jag mister min kamera i några veckor på grund utav service.
Prova i butik. Om du får en som fokuserar rätt så är det ett mycket trevligt objektiv. Nackdelarna är något hög distorsion, lite dålig närgräns och hög vikt. I övrigt knallbra. Full glugg, observera bokehn: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/835376.htm
Inte alls några hårda fula oskärpecirklar som många ljusstarka objektiv dras med.

Hur pass mycket skiljer det sig mot sigmas 28/1,8?
2mm mer vidvinkel gör väl int så mycket.

Robin Gyllander skrev:
Du behöver inte skicka in kameran utan bara objektivet. Dessutom är cyber ingen verkstad utan en nätbutik. Jag tror heller inte det är vanligt idag, och aldrig varit.

/ Erik

ekemannen skrev:
Du behöver inte skicka in kameran utan bara objektivet. Dessutom är cyber ingen verkstad utan en nätbutik. Jag tror heller inte det är vanligt idag, och aldrig varit.

/ Erik
Trodde jag var tvungen att skicka in både kamera och glugg.

Robin Gyllander skrev:
Hur pass mycket skiljer det sig mot sigmas 28/1,8?
2mm mer vidvinkel gör väl inte så mycket.
Helt riktigt. 2 mm när det gäller normal objektiv är försumbart. Därimot tycker jag 2 mm märks skillnad i vidvinkelområdet, jag har jämfört 15 och 17 mm.

Varför jag föreslog cyber var för att jag själv har handlat av dom och de har både bra priser och bra kundservice.

/ Erik

ekemannen skrev:
Helt riktigt. 2 mm när det gäller normal objektiv är försumbart. Därimot tycker jag 2 mm märks skillnad i vidvinkelområdet, jag har jämfört 15 och 17 mm.

Varför jag föreslog cyber var för att jag själv har handlat av dom och de har både bra priser och bra kundservice.

/ Erik
Har köpt nästan hela min utrustning där. (jag gillar choklad)

Lutar mest åt sigmas 28/1,8 pga att den har bättre närgräns och den är tusenlappen billigare. 30/1,4 har på tok för dålig avbildningskala.

Som normal till min Canon valde jag ef 35/2,0.
Omräknad så blir det 56 mm. Ganska nära en klassisk normal.
Den är lätt, mycket skarp, har en hygglig närgräns.
Kostar ca 2600. Det är den värd.

Funkar bra som normal och även till porträtt.

spotmatic skrev:
Som normal till min Canon valde jag ef 35/2,0.
Omräknad så blir det 56 mm. Ganska nära en klassisk normal.
Den är lätt, mycket skarp, har en hygglig närgräns.
Kostar ca 2600. Det är den värd.

Funkar bra som normal och även till porträtt.
Nu rördes hela min värld om igen. ;)
Nu finns det 3 saker att välja mellan. 35/2 ser ju ut att vara 20 år gammal.

ANNONS
Götaplatsens Foto