Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu är den över en igen:uppdgraderingsdjävulen

Produkter
(logga in för att koppla)

dofmeister

Aktiv medlem
Inte bra. 20D:n skulle ju hålla ett par år...och så kommer Canon med en 5D med full frame och en massa pixlar. Det är inte pixlarna i sig som spökar, utan drömmen om en RIKTIG sökare.Är det ekonomiskt försvarbart att göra en uppgradering? Min fundering är såhär:
Sälj av:
-20D och batterigrepp
-EF-S 10-22
-Tamron 28-75
Köp:
-EOS 5D

Utrustningslista efter uppgradering
Canon EOS 5D
Canon 17-40
Canon 50/1.4
Canon 85/1.8
Sigma 100-300/4
Hur mycket tror ni man måste pynta i mellanskillnad?

300D, 350D, 10D och 20D håller ett bra tag framöver.

Fråga dig istället vad du tror kommer hända när nästa Canonmodell lanseras och du sitter med en "gammal" 5D.
Det gäller att bestämma sig när man sprungit färdigt i hamsterhjulet :)

/Johan

Skulle nog också vänta, iaf tills nästa "enklare" fullframe kommer... Men ska man gissa så kanske det du säljer täcker halva kamerahuset. Ren gissning men ska bli spännande och se vart andra hamnar...

/Micke

dofmeister skrev:
... Det är inte pixlarna i sig som spökar, utan drömmen om en RIKTIG sökare...

Har du kikat i sökaren (på mattskivan) till en storformatskamera någon gång?

Det kommer alltid finnas grannar som har grönare gräsmatta, hur mycket du än göder din egen.

Är det verkligen så att sökaren på din nuvarande kamera hindrar dig från ta bilder du skulle vilja ta?

Re: Re: Nu är den över en igen:uppdgraderingsdjävulen

Galaxens President skrev:

Är det verkligen så att sökaren på din nuvarande kamera hindrar dig från ta bilder du skulle vilja ta?

Helt rätt fråga! Säger jag som hindras av min Minolta 7i och drömmer om en 350d :) "Olika falla ödets lotter" heter det väl...

//Anders

hansen2 skrev:
Det gäller att bestämma sig när man sprungit färdigt i hamsterhjulet :)
/Johan

Men det är ju så kul att springa:)
Skämt åsido, detta har även jag förstått nu...Efter att ha köpt två 20D i våras är det inte precis läge att skaffa en 5D...men det vore roligt:p

Ja inte blir ju 20D sämre för att 5D kommer. Fast statusfaktorn när man har den på magen blir ju lägre. Behöver man förbättra sin självkänsla kanske en 5D kan göra skillnad.
Själv skulle jag gärna se en kamera som förbättrar det dynamiska omfånget från dagens diafilms nivå till åtminstone negativ filmens, d.v.s från cirka 5 bändarsteg till 7.
Då skulle många bilder kunna bli bra där man idag måste välja mellan utfrätta högdagrar eller detaljlösa skuggpartier.
Om det blir en fullformat eller en med 1,6 faktor struntar jag i så länge kvaliteten blir bra. Båda formaten har ju sina för och nackdelar.

Flash Gordon skrev:

Själv skulle jag gärna se en kamera som förbättrar det dynamiska omfånget från dagens diafilms nivå till åtminstone negativ filmens, d.v.s från cirka 5 bändarsteg till 7.
Då skulle många bilder kunna bli bra där man idag måste välja mellan utfrätta högdagrar eller detaljlösa skuggpartier.

En av de stora skillnaderna mellan EOS-1Ds och t ex 20D är det större omfånget. Det ska bli intressant att se om även 5D får ett bättre kontrastomfång. Då är det ett argument i vågskålen för:)

MVH/stefan

Jag tror det är en rätt bra idé att hoppa över åtminstone varannan generation. 5D är inte en revolution jämfört med 20D tycker jag, man vinner lite på någon punkt och förlorar på några andra så det beror lite på vilken typ av fotografi du gör om dom positiva skillnaderna överväger. Med tanke på att du dessutom måste byta optik så blir det ju en bra slant.

Försök ha lite is i magen och avvakta åtminstone de mängder av tester och jämförelser som säkert kommer på nätet inom kort.

ANNONS
Götaplatsens Foto