Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu köper jag! Vill någon hindra mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Rickard

Aktiv medlem
Butiken där jag kommer beställa från har ringt till mig nu och säger att allt jag lade fram gick att beställa genom dom:

- Canon EOS 20D
- Sigma EX 18-50/2,8 DC
- Hoya UV 67mm HMC Super
- CompactFlash 1GB Ultra II
- Sigma EF-500 DG Super
- Omnibounce
- Lowepro Rolling Mini Trekker AW (ryggsäck)

Är det NÅGON som vill hindra mig från något köp!?
Du har ca en timme på dig ;) hehe

Hindra?
Näe jag har fullt upp med att vara avundsjuk :)

Möjligen värt att kolla om minneskortet blir billigare via en datorbutik tex www.webhallen.com eller liknande. Men bortsett från det så ser det ut som en kanon shopinglista, precis vad jag skulle vilja ha själv.

edit:
Värt att kolla upp är följande minneskort:
Sandisk Compact Flash 1GB Extreme III

Kostar 10kr mer än ultra 2 hos webhallen och är det som är snabbast i test mot en 20D enligt: http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-7303
Iof är skillnaden marginel.

Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Varför rolling mini-trekker??

och du har glömt vertikalgreppet och extra batteri. ;)

Rygsäcken kanske jag kommer byta ut till en Micro Trekker 200. Butiken kunde faktiskt ge ännu bättre pris än CyberPhoto på den ryggsäcken.

Vertikalgreppet får vänta och extra batteri... nu blev jag snål ;)

karmak skrev:

edit:
Värt att kolla upp är följande minneskort:
Sandisk Compact Flash 1GB Extreme III

Kostar 10kr mer än ultra 2 hos webhallen och är det som är snabbast i test mot en 20D enligt: http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-7303
Iof är skillnaden marginel.

Aha, det är faktiskt inte mycket som skiljer i pris på minneskort där jag köper detta. Så jag skulle kunna höra med butiken då jag sen ringer om det där Extreme III kortet!

20D är vettigt, finns ingen bätte kamera just nu för normala pengar.

18-50/2,8 är också väldigt vettigt

vertikalgreppet klarar du dig lätt utan, skärskilt med det objektivet. Bättre att lägga pengar på minneskort i så fall. 1GB är lite lite för RAW-fotografering.

Omnibounce tycker jag är överskattat, stjäler mest ljus.

Ett extra batteri är ju ett måste.
Ett extra minnseskort likaså (speciellt om du ska tanka över bilder till bärbar disk eller laptop.)

..jag är ett original..så jag hade bytt till ett...17-40/4L istället för Sigmat...om inte annat så för känslan...å balanserat upp paketet med ett vertikalgrepp...

froderberg skrev:
1GB är lite lite för RAW-fotografering.

Omnibounce tycker jag är överskattat, stjäler mest ljus.

Hur stora blir bilderna i RAW egentligen?

Omnibounce, blir inte blixtljuset mer mjukare och inte så där hårt? Det är vad jag har förstått är meningen med omnibounce?

FotoUffe skrev:
..jag är ett original..så jag hade bytt till ett...17-40/4L istället för Sigmat...om inte annat så för känslan...å balanserat upp paketet med ett vertikalgrepp...

Aah, vill du lägga till mellanskillnaden så köper jag Canon gluggen.
Maila mig så får du mitt kontonummer! ;) hehe

Foto-Rickard skrev:
...Omnibounce, blir inte blixtljuset mer mjukare och inte så där hårt? Det är vad jag har förstått är meningen med omnibounce?
Enda nyttan av OB har du när du riktar blixten upp i taket, då får du mer ljusspridning runt i rummet vilket ger något mjukare ljus.
Riktar du den rakt fram blir det ingen skillnad eftersom ljuskällan är lika stor som utan oB.

Titta gärna på detta:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=31861&highlight=omni

Foto-Rickard skrev:
Rygsäcken kanske jag kommer byta ut till en Micro Trekker 200. Butiken kunde faktiskt ge ännu bättre pris än CyberPhoto på den ryggsäcken.

Vertikalgreppet får vänta och extra batteri... nu blev jag snål ;)

Waaa!! Akta dig för den ryggan... jag har Micro Trekker 100 och har nog kortare rygg än dig. Den sitter som en irriterande vårta på ryggen, inge skön att bära alls!
Nu är ju 100 lite mindre men så stor skillnad tror jag inte det gör.

SmurfMolly skrev:
Waaa!! Akta dig för den ryggan... jag har Micro Trekker 100 och har nog kortare rygg än dig. Den sitter som en irriterande vårta på ryggen, inge skön att bära alls!
Nu är ju 100 lite mindre men så stor skillnad tror jag inte det gör.

Shit, jag blev lite tvivelaktig nu :/
Jag tycker den ser rätt liten ut faktiskt, men jag vill å andra sidan ha en liten kameraväska som jag dessutom kan bära på ryggen så jag har händerna fria och slipper ha något hängandes över ena axeln.

Fasen, skulle ju vara bäst att få känna på sakerna innan köp :(

Shoppinglistan ändrad...

Jag har lagt till ett extra batteri i min shoppinglista! Det kändes som ett måste då jag fick det som tips.

Re: Shoppinglistan ändrad...

Foto-Rickard skrev:
Jag har lagt till ett extra batteri i min shoppinglista! Det kändes som ett måste då jag fick det som tips.

Extra batteri känns onödigt, speciellt om du inte köper vertikalgreppet. I greppet kan man ju ha två i, det ger skön tyngd och otrolig drift.

Jag har visserligen 10D men har aldrig upplevt problem med att batteriet tar slut. Skall man fota något planerat är det bara slänga in det i laddaren en timme eller två innan. Skall man bara knäppa några bilder finns det alltid kraft kvar.

Två batterier även om du inte har vertikalgrepp ger en skön skäerhetskänsla.

Vertikal grepp kan du ju alltid köpa till senare :)

Foto-Rickard skrev:
Shit, jag blev lite tvivelaktig nu :/
Jag tycker den ser rätt liten ut faktiskt, men jag vill å andra sidan ha en liten kameraväska som jag dessutom kan bära på ryggen så jag har händerna fria och slipper ha något hängandes över ena axeln.

Fasen, skulle ju vara bäst att få känna på sakerna innan köp :(

Luuugn, ingen panik! Den är inte helt värdelös men om man ska ut på lite längre promenader tar jag hellre med mig min mini trekker, trots att den är betydligt större. Den sitter inte bra på ryggen, men funkar kortare stunder... iaf för mig. Du kanske kommer älska din! =)
/malin

ANNONS
Götaplatsens Foto