Annons

Nu måste det bli ett slut på "kattbildskatastrofen" ;-)

Produkter
(logga in för att koppla)

CreativeMind

Aktiv medlem
Efter att idag ha sett 2!!! katter på FS startsida, både i bildväljaren och i veckans bild. Och därefter sett och läst kommentarerna i poolen "Hård kritik" kring bilden:
http://www.fotosidan.se/pools/view/94/904958.htm#2734409
så tycker jag nog att kattbilderna nu hotar "kväva" hela FS, som en parasit som sakta tar över tills "värdorganismen" tynar bort... om ni förstår min liknelse? ;-)

Finns det några konstruktiva förslag från medlemmar och/eller något intresse från våra världar här på FS att göra något åt detta?

Mitt förslag - inför en "katt pool"!

/johan e
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Nu tycker jag iofs att den länkade kattbilden är klockren då den trots, eller snarare tack vare, sin "sunkighet" och som en del av kritikerna redan har konstaterat utgör en hejdlös drift med kattbildsfenomenet.

Det finns faktiskt en pool för husdjur/tamdjur.

Ämnet är för övrigt söndertjatat på forumet. En sökning på ordet "kattbilder" genererar (i skrivande stund) 127 sidor sökträffar (med 25 träffar per sida)!
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Paragrafryttaren skrev:
Ämnet är för övrigt söndertjatat på forumet. En sökning på ordet "kattbilder" genererar (i skrivande stund) 127 sidor sökträffar (med 25 träffar per sida)!
Jag vet - men det måste hända något. Om inte FS gör något åt det så hamnar snart debatten utanför FS...
 

CreativeMind

Aktiv medlem
OK - i poolen "Hård kritik" ligger det just nu 3 kattbilder om man väljer att se de 3 senaste dagarnas uppladdningar. Samt 11 andra husdjursbilder, främst hundar.

Tyvärr upplever jag att just "katt-fotograferna" är lite förblindade av sina djurs gullighet och därför oftare lägger upp "undermåliga" bilder i poolerna ;-)
 
Senast ändrad:

oskard

Aktiv medlem
Det är väl inget problem att folk lägger upp bilder på (hus)djur? Problemet är väl snarare att det läggs upp mycket bilder som bara är av intresse för de närmast sörjande - oavsett motivkategori.

Sen kanske en del som läggs i "hård kritk"-poolen skulle hamna nån annanstans. Men med det bildflöde som är tror kanske inte folk att de får några kommentarer i "de enklare" poolerna, då lägger de dem i "hård kritik" för att synas. Kanske?
 

Maa

Aktiv medlem
Det finns tråkiga bilder i alla kategorier, bara att inse. Men man ser ju bara det man har filter på för att se. Vill ni inte se, blunda.

I den bästa av världar fanns bara inspirerade och bra bilder på fotosidan, fast alla har ju olika förutsättningar och smak för vad man tycker är en bra bild.

Även om det är tradigt i längden, kan det ju vara värt att lägga all den energi man ägnar åt gnäll i forumen, på att berätta varför man tycker att bilderna är trista, så att fotografen lär sig.

// Mari
 

P-E Claesson

Aktiv medlem
Själv börjar jag bli förbannat less på att folk inte får fota vad de vill. Att det alltid ska gnällas över andras motivval. Vad är tillräckligt fint att fota då? Nä, låt var och en fota det de är intresserade av. Trådskaparen har själv en massa ansikten i sitt arkiv. Vad är det med alla dessa ansikten som är så jädra märkvärdigt? Det fullständigt kryllar av dem både här på FS och runt om i vardagen. Ändå fortsätter folk att fota dem (jaja, jag har också trillat dit).

Det är väl helt enkelt så att vissa gillar katter. Varför ska de inte få använda katter i sitt skapande? Varför ska man inte få finnas här på FS bara för att man råkar gilla katter? Katt är ett av våra vanligaste husdjur. Många gillar dem och en del har de som sin största hobby. Givetvis finns det plats för kattbilder! Skulle man förbjuda kattbilderna, hur ska kattfotograferna då kunna utvecklas?

När det gäller just katter som motiv är nog "gulligheten" en stor del av poängen! Och även om inte alla gillar gulliga bilder så måste det ju finnas plats för dem som gör det. Å angående det där med "förblindade av sina djurs gullighet" så råder nog motsvarande situation i lika stor utsträckning porträttfoto också. Har trådskaparen funderat över innehållet i sina porträtt och vad de ger oss betraktare som inte har en aning om vilka personerna är? Olika känslor? Det kan en kattbild förmedla också, även om det säkert oftast är just "gulligheten" man är ute efter.
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Maa skrev:
Även om det är tradigt i längden, kan det ju vara värt att lägga all den energi man ägnar åt gnäll i forumen, på att berätta varför man tycker att bilderna är trista, så att fotografen lär sig.

// Mari
Jag har håller med, men om samma typ av "misslyckanden" ständigt dyker upp, igen och igen? Kan man inte kräva av "kattfotograferna" att de ser på andras bilder och kommentarer och lär sig - innan de laddar upp sina alster, åtminstone i "Hård kritik"?

Jag tror att det tyvärr krävs någon form av reglering för att FS skall behålla sin identitet och sitt syfte.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Tagga ner P-E, det är inte katterna som är problemet. Det egentliga problemet är att folk lägger upp en massa bilder som inte ger något intryck på andra än de närmast sörjande.

Alla är nybörjare i början och resultaten därefter men när man har hållt på ett tag kanske man bör fundera över vilka bilder man lägger upp och varför. Är man nybörjare kanske man inte borde lägga upp bilder i den tuffaste av kritikpoolerna? Bildflödet här på fotosidan har ökat dramatiskt de senaste åren och gör det väldigt svårt att hitta de bilder man gillar.
 

CreativeMind

Aktiv medlem
P-E Claesson skrev:
Själv börjar jag bli förbannat less på att folk inte får fota vad de vill. Att det alltid ska gnällas över andras motivval. Vad är tillräckligt fint att fota då? Nä, låt var och en fota det de är intresserade av. Trådskaparen har själv en massa ansikten i sitt arkiv. Vad är det med alla dessa ansikten som är så jädra märkvärdigt? Det fullständigt kryllar av dem både här på FS och runt om i vardagen. Ändå fortsätter folk att fota dem (jaja, jag har också trillat dit).

Det är väl helt enkelt så att vissa gillar katter. Varför ska de inte få använda katter i sitt skapande? Varför ska man inte få finnas här på FS bara för att man råkar gilla katter? Katt är ett av våra vanligaste husdjur. Många gillar dem och en del har de som sin största hobby. Givetvis finns det plats för kattbilder! Skulle man förbjuda kattbilderna, hur ska kattfotograferna då kunna utvecklas?

När det gäller just katter som motiv är nog "gulligheten" en stor del av poängen! Och även om inte alla gillar gulliga bilder så måste det ju finnas plats för dem som gör det. Å angående det där med "förblindade av sina djurs gullighet" så råder nog motsvarande situation i lika stor utsträckning porträttfoto också. Har trådskaparen funderat över innehållet i sina porträtt och vad de ger oss betraktare som inte har en aning om vilka personerna är? Olika känslor? Det kan en kattbild förmedla också, även om det säkert oftast är just "gulligheten" man är ute efter.

Jag tror att detta handlar om begreppet - "verkshöjd".
En bild med verkshöjd omfattas bla av upphovslagstiftningen mm. En bild som faller utanför detta begrepp hör per definitivt hemma i familjealbumet. "Kattbilderna" står som ett exempel på just dessa bilder, det är inte fel att visa upp dem på FS - men när de börjar "dominera" utbudet och allt mera "infiltrera" pooler som "Hård kritik" - då börjar nog många med mig få nog ;-)


Men varför blandar du in personangrepp i debatten? Kan du inte se skilnaden på "porträtten" på min sida och de sk "kattbilder" jag avser i mitt inlägg?
 

P-E Claesson

Aktiv medlem
Det är ju bara läsa trådens tittel. Den talar väl sitt tydliga språk? Första inlägget ondgör sig över de katter som ligger på startsidan idag. Kan man inte ens se nått possitivt i någon av dessa så måste man ju mena att ALLA kattbilder är av ondo. Jag kan då inte se att trådskaparen menar nått annat än att allt i kattväg är skit.
 

oskard

Aktiv medlem
En sak jag funderar på är varför en del lägger upp rena snapshots i "hård kritik" (och ursäktar brister i komposition/skärpa/ljussättning/etc med att det är just ett snapshot). Borde det inte finnas en tanke med bilden om man vill ha hård kritik? Borde inte de brister man redan känner till arbetas bort först?
Annars kanske det blir bara en suddig (men gullig!) katt framför en rörig bakgrund.


Kritiken blir ju lätt meninglös annars:
Kritikern: oskarp, underexponerad, rörig bakgrund, delar av motivet "avklippt"
Fotografen: jo, jag vet. Men det var bara ett snapshot...
 

P-E Claesson

Aktiv medlem
Personangrepp? När kom det in i det hela?

Jag har på INGET sätt påstått något negativt om din person. Jag har heller inte ifrågasatt dina motivval. Jag vill bara göra dig klar på att de kan betraktas som ointressanta lika väl som en kattbild. Det är inte samma sak som att jag personligen överhuvudtaget skulle ha en åsikt om dem.
 

CreativeMind

Aktiv medlem
P-E Claesson skrev:
Det är ju bara läsa trådens tittel. Den talar väl sitt tydliga språk? Första inlägget ondgör sig över de katter som ligger på startsidan idag. Kan man inte ens se nått possitivt i någon av dessa så måste man ju mena att ALLA kattbilder är av ondo. Jag kan då inte se att trådskaparen menar nått annat än att allt i kattväg är skit.
Ok - tycker tyvärr personer med din "debatteknik" och en allmänt onyanserad inställning förstör många trådar på FS. Sagt i all vänlighet.

Vet du vad " ;-) " betyder? Ironi! Såklart är jag inte ute efter just katterna, försök läsa vad jag skriver! Fortfarande i all vänlighet...
 

P-E Claesson

Aktiv medlem
Måste också påpeka att det är farligt att förlita sig på smilisar i form av rena tecken. Jag missar dem deffinitivt. Jag vet också många andra som precis som mig fortfarande sorterar bort dem som skräptecken. ;-) är alltså ett kolon, ett bindestreck och en halv parentes. Utan samband registrerar inte min hjärna dem. Kan vara värt att tänka på att skriva så texten inte är beroende av smilisarna för att förstås på rätt sätt alltså.
 

CreativeMind

Aktiv medlem
P-E Claesson skrev:
Jaha. Jag har en "onyanserad" debatt teknik. Ett negativt omdömme om mig anser jag.

Hur var det med personangreppen?
Ett exempel - kolla hur många bilder jag lagt upp i poolen "Hård kritik" och vilka kommentarer de fått - innan du anklagar mig att var lika onyanserad som de sk "kattfotograferna" - OK?

Och kan vi inte tagga ner? Jag tänker inte kommentera bilderna på din sida osv. Jag vill föra debatten utanför "personerna" - dvs jag pekar inte ut någon som "kattfotograf".

Och glöm inte ---> ;-)
 

tbmac

Aktiv medlem
Jävlar ! jag har ju en kattbild på min sida... jag tar bort den så har jag gjort dagens goda gärning ; )
 
ANNONS