Annons

Nu säljs Panasonic GX 9 för 5,4' inkl 12-32

Produkter
(logga in för att koppla)

mazeson

Aktiv medlem
Nu säljer Cyberphoto Panasonic GX9 för 5,490 inkl 12-32.
Det är en trevlig liten MFT-kamera, men det finns det en framtid i 4/3-formatet?
Panasonic har ju även lanserat FF-kameror, S1 och S5, och en efterträdare till GH5 har ju förväntats länge, men verka bero.
Vad är framtiden för dessa kameror?
Vad säger ni?
 
Senast ändrad:

Lostierna

Aktiv medlem
GH5 II finns redan.


GH6 går att förhandsboka.

OMds har aviserat en wow-kamera i storlek som E-M1III (OM 1D mIV?) i början på tvåtusentjugotvå.

Sen kommer det hyfsat med 3:e parts objektiv och tydligen säljer dom bra volymer av objektiv (minns inte om det bara var Olympus eller totalt mft) iaf i Japan.

För den som vill ha ett riktigt kompakt system med objektiv som man är hyggligt diskret med på stan så är ju just GX 9, GX 80 och liknande svårslagna så visst finns det marknad för dom.

Om man tar vikt, volym och pris så kommer man lindrigt undan med mft och kan utan större problem ha både flera hus och många objektiv med sig och ha råd med det.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har länge trott på M43, men nu vetif*n.
GH6 dröjer, visserligen har de släppt ganska ny högklassig optik.
Men en grov gissning är att det blir svårt att hålla Canon och Sony stången.
Lumix autofokus är inte tillräckligt bra och Canon skövlar med sina nya R-kameror och RF-optik.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast köper man en kamera med kitobjektiv behöver man bry sig om framtidsutsikterna? Det viktiga måst eju vara att man trivs med modellen? Ingen vet vad som består. Chansarna man på det som just nu satsas på är det spegellös FF för hela slanten, men då pratar vi andra pengar och en annan storlek. Köp det du behöver nu. Ja, kanske om du är inne på 100-400 eller någon 40-150/2,8 eller annat dyrt kanske man kan funder a så men är man ute efter något bra och kompakt och GX9 faller en i smaken, varför inte?
 

mikoto

Aktiv medlem
Även om de skulle avsluta systemet idag så är det ju ett ganska moget system, vad är det vi saknar idag i optikväg till systemet exempelvis?

Det är lite trist att det inte kommer så mycket nyheter längre men frågan är vad det vore meningsfullt att lägga stora resurser på att få systemet att växa mer. Tredjepart producerar ju ganska mycket manuella objektiv fortfarande med som fyller lite smalare intressen.

I år har det kommit tre nya kamerahus till m43 än så länge.

Lumix GH5 MKII
Olympus E-P7
Olympus E-M10 MKIV

Många är lite less på Panasonics autofokus i video, även om den verkar mer ok än någonsin. Men jag har fått intrycket av att det är en kamera som används främst av indie filmproduktioner och B-kamera i dokumentärer och de använder inte autofokus iaf. Så jag tror det bidrar till att Panasonic nog är mer benägna att finputsa på det de har istället för att börja om. För foto så är det väl inga större klagomål?

Bägge de nya Olympus husen har ju fas detekterade AF och sköter sig ganska mycket bättre om det är en prioritet.

För mig känns det som att de stora innovationerna till systemet är över men då användarbasen är stor och systemet har egenskapen att producera ganska små kamerahus mot fullformatshusen vilket många föredrar, oavsett vad recensionsvärlden vill prata om. Det känns som det är väldigt stor hets över att allt som inte är fullformat bör ses som leksaker.
 

unoengborg

Aktiv medlem
M43 kommer troligen att finnas kvar ett bra tag till Panasonics små kameror är som många skriver populära bland filmare.

För egen del tycker jag att de är för små för att använda bekvämt, gränsen för litenhet ligger för min del någonstans kring Sony A7 serie, men vi har ju alla olika stora händer.

Sedan är ju frågan om vi huvudsakligen ska bära på utrustningen eller fotografera med den. Väljer man fullformat växer storlek och vikt på optiken, även om ekvivalent optik m.a.p. ljusstyrka och brännvidd ofta inte skiljer sig så mycket mellan formaten.

Dock är lätta men "ljussvaga" fullformatsobjektiv som ljusinsläppsmässigt motsvarar vad man hittar på M43 sidan inte så vanliga, Det är lite som om många fullformatsfotografer fortfarande lever kvar på filmtiden och ojar sig över ljusstyrkor kring 5,6 eller till och med 4.

Detta talar för M43 om man tänker sig att konka mycket på utrustningen, och inte behöver det extra ljusinsläppet.
 
  • Gilla
Reaktioner: PFH

J O Härnström

Aktiv medlem
Fast köper man en kamera med kitobjektiv behöver man bry sig om framtidsutsikterna? Det viktiga måst eju vara att man trivs med modellen? Ingen vet vad som består. Chansarna man på det som just nu satsas på är det spegellös FF för hela slanten, men då pratar vi andra pengar och en annan storlek. Köp det du behöver nu. Ja, kanske om du är inne på 100-400 eller någon 40-150/2,8 eller annat dyrt kanske man kan funder a så men är man ute efter något bra och kompakt och GX9 faller en i smaken, varför inte?
Det händer saker hela tiden.
När det gäller storlek så är EOS R6 (och R5) inte särskilt stora och tunga.
Det kommer nya prisvärda, kompakta och lätta objektiv till R-systemet som t.ex 100-400mm och ett litet fast 16mm.
Du nämner Panasonic Leica 100-400mm som är ett alldeles förträffligt objektiv som man ibland kan hitta begagnat till ett bra pris.
Om vi håller oss i nutid och en snar framtid så tycker jag att M43-grejor är bra att äga och använda. Och om man köper en kamera och optik idag så blir de inte sämre om 5 eller 10 år bara för att det kommer ut mer avancerad utrustning framöver.
Lumix GX9 är ju ett attraktivt hus, men kitobjektivet 12-32 har sina begränsningar.
Så rent logiskt så bör man väl ha siktet inställt på att komplettera med ytterligare objektiv om man skaffar en sådan avancerad och kompetent systemkamera.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det händer saker hela tiden.
När det gäller storlek så är EOS R6 (och R5) inte särskilt stora och tunga.
Det kommer nya prisvärda, kompakta och lätta objektiv till R-systemet som t.ex 100-400mm och ett litet fast 16mm.
Du nämner Panasonic Leica 100-400mm som är ett alldeles förträffligt objektiv som man ibland kan hitta begagnat till ett bra pris.
Om vi håller oss i nutid och en snar framtid så tycker jag att M43-grejor är bra att äga och använda. Och om man köper en kamera och optik idag så blir de inte sämre om 5 eller 10 år bara för att det kommer ut mer avancerad utrustning framöver.
Lumix GX9 är ju ett attraktivt hus, men kitobjektivet 12-32 har sina begränsningar.
Så rent logiskt så bör man väl ha siktet inställt på att komplettera med ytterligare objektiv om man skaffar en sådan avancerad och kompetent systemkamera.
Håller inte med i att man behöver ha det siktet. Om man tänker köpa ett dyrare objektiv framöver det är då man behöver se över systemet. I instegsstadiet utan att veta vad man vill ha mer specifikt kan man välja "fel" oavsett märke så man behöver inte grubbla så mycket över objektiv som kostar många gånger fler än instegspaketet.

Vad gäller t ex R6 så kostar bara kamerahuset 5x mer än detta panasonickit. Kompakt är även relativt. Inte för att bländar öppningarna är ekvivalenta, även om brännvidderna är det, men Canon RF100-400 är bra mycket större än ett Panasonic 45-200/4-5,6 och då är detta Canons minsta RF supertelen.

Vad jag själv skulle välja är inte relevant här. Frågan är om ett enklare m33 kit idag duger och om man vågar köpa det och mitt svar är "ja". Vore frågan om man skall köpa GX9+12-35/2,8 II, 35-100/2,8 II och 100-400 är mitt svar mer komplicerat och det beror på.
 

mikoto

Aktiv medlem
Jag måste rätt till mitt tidigare inlägg i tråden, e-m10 mk4 och e-p7 har kontrast af, inte fas. De verkar dock fortfarande vassare i video, men det är vad jag fått intryck av, jag har inte kunnat testa det själv.

Om man är intresserad av gx9 kitet och vill ha lite mer optik utan att spränga budgeten så hade jag sett lumix 25 mm 1,7 och deras 45-150 mm telezoom som bra komplement. Då har man ett ljusstark objektiv och en rätt ok zoom. 25an bör kosta ungefär en tusenlapp och zoomen 1500-2000. Kit objektivet tycker jag är bättre än vad man kan tro, då det klarar 12 mm 3.5 så är det en rätt schysst vidvikel för systemet, man får lägga på ganska mycket för att få en markant förbättring i den brännvidden.
 

mazeson

Aktiv medlem
Panasonic (och Olympus) erbjuder några saker som inte finns i så många FF-kameror än, som t ex Fokus-gaffling. Så min kompletterande investering, då jag plåtar mycket makro, var att komplettera GX9:an med Panasonic Leica 45/2.8-makro. Det fungerar jättebra, så länge ljuset är ok. Däremot är jag inte så imponerad av fokus-stackingfunktionen. Men ett lätt och smidigt makropaket.

Frågan är varför de dyrare FF-kamerorna Canon R, R5, R6 inte erbjuder sådana möjligheter. Känner inte till hur det är med Sony.
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har lite svårt att tänka mig att man köper GX9 med 12-32mm och sedan blir nöjd utan att komplettera med ett ljusstarkare objektiv och/eller ett med längre brännvidd.
 

mazeson

Aktiv medlem
Jag har lite svårt att tänka mig att man köper GX9 med 12-32mm och sedan blir nöjd utan att komplettera med ett ljusstarkare objektiv och/eller ett med längre brännvidd.
Det håller jag med, även om 12-32 är litet och smidigt, men är det långti ifrån ljusstarkt. Men det är ju akilleshälen med de flesta MFT-objektiven. Men ska det vara någorlunda ok att fotografera med t ex GX9 så blir det att skaffa ett 1.7- eller 1.4-objektiv prime.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har lite svårt att tänka mig att man köper GX9 med 12-32mm och sedan blir nöjd utan att komplettera med ett ljusstarkare objektiv och/eller ett med längre brännvidd.
Fast det behöver inte vara dyrt för det. Lägger man till ett 20/1,7 eller en ljussvag telezoom är det ingen större investering som skall ses som om man låst sig i systemet. Däremot tänker man sig dyrare objektiv är det en annan fråga.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har länge trott på M43, men nu vetif*n.
GH6 dröjer, visserligen har de släppt ganska ny högklassig optik.
Men en grov gissning är att det blir svårt att hålla Canon och Sony stången.
Lumix autofokus är inte tillräckligt bra och Canon skövlar med sina nya R-kameror och RF-optik.
Jag har flera m4/3-kameror. Den senaste är 5-6 år gammal, men det är den kamera jag väljer för resor eftersom den är så liten (Panasonic GM5). Jag har tillräckligt med objektiv för att inte se något större behov av fler. Framtiden ser ljus ut!
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har flera m4/3-kameror. Den senaste är 5-6 år gammal, men det är den kamera jag väljer för resor eftersom den är så liten (Panasonic GM5). Jag har tillräckligt med objektiv för att inte se något större behov av fler. Framtiden ser ljus ut!
GM5:an var en liten fin kamera som jag kan sakna ibland, då med Pana 20mm/1.7 rakt ner i fickan.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Nu säljer Cyberphoto Panasonic GX9 för 5,490 inkl 12-32.
Det är en trevlig liten MFT-kamera, men det finns det en framtid i 4/3-formatet?
Panasonic har ju även lanserat FF-kameror, S1 och S5, och en efterträdare till GH5 har ju förväntats länge, men verka bero.
Vad är framtiden för dessa kameror?
Vad säger ni?
Hej!

Jag har köpt in mig i GX80 och ett antal gluggar, 12-32, 14/2,5; 17/1,8; 25/1,7; 45/1,8; 35-100/4-5,6. Vissa nya vissa på tradera allt har kostat hittills ca 10500 kr. Det är vad värdeminskningen på en Nikon Z6 med 24-70/4 är på kanske fyra-fem års sikt. MFT kostar kaffepengar och leverar så pass bra att min D800 bara samlar damm. Det var mina fem korvören i frågan, köp, du kommer sannolikt inte ångra dig.

Dina behov vet jag inte men jag är en glad familje/hobbyfotograf och till detta är dessa nästintill perfekta. Jag har fått fotoglädjen tillbaka, kameran går ju ner i jackfickan, ”ingen” annan kamera klarar det så bra.

Jag har tagit ca 18000 bilder på ca 2,5 år med mitt hus och den visar inga tecken på att krokna.

mvh
Hans
 
Senast ändrad:

Hans Österlind

Aktiv medlem
Nu säljer Cyberphoto Panasonic GX9 för 5,490 inkl 12-32.
Det är en trevlig liten MFT-kamera, men det finns det en framtid i 4/3-formatet?
Panasonic har ju även lanserat FF-kameror, S1 och S5, och en efterträdare till GH5 har ju förväntats länge, men verka bero.
Vad är framtiden för dessa kameror?
Vad säger ni?
Hej!

Eftersom mina ord väger lätt på vågen tänkte jag att detta kan vara en bra inlaga i debatten eller åtm tidsfördriv.

Carl Taylor

David Thorpe

Mattias Burling

School of photography
 
ANNONS