Annons

NU vs DÅ på FS

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Om en person blir avstängd som kritsiserar utrustning ( kanske till och med fotosidans annonsörer) och diskutera mot adminer och sedan blir personer helt plötsligt avstäng, då kan man väl tolka det som att fotosidan inte vill ha "fel" åsikter om man ska vara konspiratorsik.
Att han blev avstängd har inget med kritik av utrustning utan att han regelbundet spårade ur och bröt mot forumreglerna. Han fick många chanser, men kunde ändå inte sköta sig.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Några tankar:

*Fotosidan har fått mer konkuerns ifrån facebook coh utländska sidor.
Det stämmer och har påverkat forumdelen en del.

*Fotosidan har inte utvecklats och känns lite omodern. Sidan har väkl i princip sett lika dan ut i 15 år upplever jag det. Men klart att det är säkert mycket som ändrats som man glömt bort osv. Men jämför facebook hur den såg ut 2004 mot idag och jämför fotosidan 2004 mot i dag så tycker jag det hänt mycket mindre här.
Skulle du se en skärmdumt från 2004 så skulle du nog tycka att mycket ändrats.

Dessutom har följande tillkommit:
- Bloggar
- Fotosidan Akademi
- Fotosidan Magasin (Sveriges största fototidning)
- Fotosidan Poddradio (visserligen inte så aktiv nu, men det finns många avsnitt i arkivet)
- Fotosidan TV
- Fotosidan Masters (en av Sveriges största fototävlingar)
- Intressegrupper
- Nyhetsartiklar (tog fart 2011, totalt drygt 7300 artiklar)
- Proffsfoto (tidningen Proffsfoto är numer nerlagd, men vi försöker fortfarande bevara utpräglade proffsnyheter)

* Personligen så upplever jag det som att det är väldigt mycket fågelfotografer och sportfotografer äldre herrar här. Det upplevs inte så att det är 20-åriga hipsters. Klart att det finns alla typer men, tester, forum, design, annonser, artiklar gör att man känner att den är till för en typ av kategori personer. lite samma som att åka ut till en lokal fotoklubb. Men detta borde väl fotosidans adminer kunna plocka fram statistik på. Vilka ålder, platser, kön osv som är mest aktiva i forumet, läser mest artiklar , klickar på mest annonser osv osv...
Det är svårt att locka precis alla, men det gör faktiskt sajten. Besökarna är väldigt jämnt fördelade mellan åldrarna 25-80 år, Tidningen har däremot en övervikt mot äldre. Det är bara en liten klick medlemmar som ger sig till känna forum och kommentarer, så de är inte representativa för övriga aktiva medlemmar.
 

acke

Avslutat medlemskap
...Men detta borde väl fotosidans adminer kunna plocka fram statistik på. Vilka ålder, platser, kön osv som är mest aktiva i forumet, läser mest artiklar , klickar på mest annonser osv osv...
Ja, det hade varit väldigt spännande att se detaljerad statistik över Fotosidans utveckling 2001-2018 vad gäller medlemsutveckling och medlemmarnas aktiviteter, både generellt och uppdelat i åldersgrupper. Men frågan är om publicering av sådan statistik skulle gynna FS intressen? Tänk om våra fördomar blir bekräftade... 😉
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ja, det hade varit väldigt spännande att se detaljerad statistik över Fotosidans utveckling 2001-2018 vad gäller medlemsutveckling och medlemmarnas aktiviteter, både generellt och uppdelat i åldersgrupper. Men frågan är om publicering av sådan statistik skulle gynna FS intressen? Tänk om våra fördomar blir bekräftade... 😉
Jag vet inte vad som går att plocka fram, men jag vet att trafiken peakade runt 2010. Idag är trafiken lägre, men stabil. Forumet har minskat en hel del, men det läsas istället väldigt mycket fler artiklar än förr.
 

iSolen.se

Guest
Det stämmer och har påverkat forumdelen en del.



Skulle du se en skärmdumt från 2004 så skulle du nog tycka att mycket ändrats.

Dessutom har följande tillkommit:
- Bloggar
- Fotosidan Akademi
- Fotosidan Magasin (Sveriges största fototidning)
- Fotosidan Poddradio (visserligen inte så aktiv nu, men det finns många avsnitt i arkivet)
- Fotosidan TV
- Fotosidan Masters (en av Sveriges största fototävlingar)
- Intressegrupper
- Nyhetsartiklar (tog fart 2011, totalt drygt 7300 artiklar)
- Proffsfoto (tidningen Proffsfoto är numer nerlagd, men vi försöker fortfarande bevara utpräglade proffsnyheter)



Det är svårt att locka precis alla, men det gör faktiskt sajten. Besökarna är väldigt jämnt fördelade mellan åldrarna 25-80 år, Tidningen har däremot en övervikt mot äldre. Det är bara en liten klick medlemmar som ger sig till känna forum och kommentarer, så de är inte representativa för övriga aktiva medlemmar.
Fotosidan 2004:

https://web.archive.org/web/20040301082647/http://www.fotosidan.se:80/

Designen har förstås förändrats. Noterar en sektion expertsvar som jag hade glömt bort.

Fotosidan 2011:

https://web.archive.org/web/20111230142337/http://www.fotosidan.se:80/
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Med statistik kan man bevisa vad man vill. Men trots att Tyskland hade mer bollinnehav och bättre passningsprecision än de flesta och Sverige var bland de sämsta så blev Tyskland sist i gruppen och Sverige först.

Forumdiskusdionerna här på FS startas och fylls på av oss medlemmar. Var vi bättre på att diskutera intressanta ämnen förut? Eller är vi bättre nu? Och varför har det blivit som det har blivit?
 

acke

Avslutat medlemskap
Allt blir inte bättre, Tycker sidan från år 2011 ser mer intressant ut. Bättre uppbyggd.
Nyhetsflödet på den arkiverade sidan från 2011 innehåller huvudsakligen ”mjuka” nyheter. Inte lika prylfixerat som dagens nyhetsflöde. Det kan förstås vara en tillfällighet, men jag tror inte det. Nyheter om nya fotoprylar genererar förmodligen fler klick än nyheter om utställningar, böcker, osv.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nyhetsflödet på den arkiverade sidan från 2011 innehåller huvudsakligen ”mjuka” nyheter. Inte lika prylfixerat som dagens nyhetsflöde. Det kan förstås vara en tillfällighet, men jag tror inte det. Nyheter om nya fotoprylar genererar förmodligen fler klick än nyheter om utställningar, böcker, osv.
Fram till och med 2010 var nyhetsflödet mer sporadiskt. Det saknades också kompetens att skriva om teknik, det las ut lite tekniktester och tekniknyheter på frilansare ibland.

Jag anställdes 2011 för att öka nyhetsflödet och sköta tidningen. Jag bidrog också med kompetens kring fototeknik.

Att sidan från 2011 innehåller mycket mjuka ämnen har en del med tillfälligheter att göra. Fördelningen varierar över tid, ibland släpps det mycket nya prylar och då blir det tekniktätt. Men visst är det så att intresset för utställningsartiklar lågt.
 

acke

Avslutat medlemskap
Med statistik kan man bevisa vad man vill. Men trots att Tyskland hade mer bollinnehav och bättre passningsprecision än de flesta och Sverige var bland de sämsta så blev Tyskland sist i gruppen och Sverige först.
Den jämförelsen är inte relevant. Det är välkänt att fotboll hör till de sporter där slumpen spelar stor roll på kort sikt. Man kan med fog hävda att tre gruppspelsmatcher inte utgör ett statistiskt signifikant underlag. Studerar du Tyskland på längre sikt så märker du att deras bollinnehav och passningsprecision har lett dem till fyra VM-titlar. Det är där statistiken ger utslag.

Forumdiskusdionerna här på FS startas och fylls på av oss medlemmar. Var vi bättre på att diskutera intressanta ämnen förut? Eller är vi bättre nu? Och varför har det blivit som det har blivit?
On du frågar efter mitt subjektiva tyckande så är svaret JA. Forumdiskussionerna var mycket intressantare och mer varierade för >10 år sedan. Då var det fler foto- och bildentusiaster här, idag är det fler renodlade prylentusiaster, tror jag. Huvudorsaken till forumets dekadens är ökad konkurrens från sociala media, samt ett omodernt gränssnitt, som flera redan har påpekat.

Min känsla är att man var mer genuint intresserad av att utbyta kunskap i forumen förr. Idag är man mest intresserad av att ”tjöta”, som vi säger i Göteborg.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
On du frågar efter mitt subjektiva tyckande så är svaret JA. Forumdiskussionerna var mycket intressantare och mer varierade för >10 år sedan. Då var det fler foto- och bildentusiaster här, idag är det fler renodlade prylentusiaster, tror jag. Huvudorsaken till forumets dekadens är ökad konkurrens från sociala media, som flera redan har påpekat.
Det diskuterades mer förr, men jag tycker att det är bra bredd även idag. Särskilt om man väger in alla kommentarer till blogginlägg och artiklar och i intressegrupperna.

Minnet har en tendens att komprimera intrycken. Jag minns Aktuell Fotografi som en fantastisk fototidning, men när jag bläddrar i gamla nummer så känns inte de enskilda utgåvorna så fantastiska. Det finns flera artiklar i varje nummer som inte skulle hålla idag.
 

iSolen.se

Guest
Fram till och med 2010 var nyhetsflödet mer sporadiskt. Det saknades också kompetens att skriva om teknik, det las ut lite tekniktester och tekniknyheter på frilansare ibland.

Jag anställdes 2011 för att öka nyhetsflödet och sköta tidningen. Jag bidrog också med kompetens kring fototeknik.

Att sidan från 2011 innehåller mycket mjuka ämnen har en del med tillfälligheter att göra. Fördelningen varierar över tid, ibland släpps det mycket nya prylar och då blir det tekniktätt. Men visst är det så att intresset för utställningsartiklar lågt.
Av de fem nyheterna på sidan idag är fyra i princip pressreleaser om produktnyheter.
 

acke

Avslutat medlemskap
Minnet har en tendens att komprimera intrycken. Jag minns Aktuell Fotografi som en fantastisk fototidning, men när jag bläddrar i gamla nummer så känns inte de enskilda utgåvorna så fantastiska. Det finns flera artiklar i varje nummer som inte skulle hålla idag.
Du har en poäng där. Höjdpunkter brukar fastnar i minnet medan bottennappen glöms bort.
En annan faktor som påverkar bedömningen är ju ens egen personliga utveckling. När tittar tillbaka på mina 15-20 år gamla arkiverade bilder så tycker jag idag att de är mediokra. Men på den tiden var jag stolt över dem. :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Av de fem nyheterna på sidan idag är fyra i princip pressreleaser om produktnyheter.
1. Vad vill du säga med det? 4 av 5 är ju inget statistiskt underlag. Vi har principen att skriva om tekniknyheter när de dyker upp, så mängden varierar över tid.

2. Att säga att vi publicerar pressreleaser är att förenkla och förringa arbetet som görs. Det är skillnad på att publicera en pressrelease rakt av och att bearbeta och belysa nyheten. I samtliga dessa fyra fall innehåller våra nyheter mer information än som fanns i pressmeddelandena.
 

iSolen.se

Guest
1. Vad vill du säga med det? 4 av 5 är ju inget statistiskt underlag. Vi har principen att skriva om tekniknyheter när de dyker upp, så mängden varierar över tid.

2. Att säga att vi publicerar pressreleaser är att förenkla och förringa arbetet som görs. Det är skillnad på att publicera en pressrelease rakt av och att bearbeta och belysa nyheten. I samtliga dessa fyra fall innehåller våra nyheter mer information än som fanns i pressmeddelandena.
Det var anekdotisk jämförelse mellan tre slumpvisa datum med 7 år emellan. Om det skulle visa sig vara en trend så är det mycket mer prylnytt nu än förr. Nog presenteras produkterna genomgående positivt.

2004 - ett tiotal artiklar. Noll prylnytt.

2011- tjugotal artiklar 2 prylnytt.

2018 - fem artiklar. 3 prylnytt. 1 ny standard.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det var anekdotisk jämförelse mellan tre slumpvisa datum. Om det skulle visa sig vara en trend så är det mycket mer prylnytt nu än förr.
Som jag sagt tidigare skriver vi mer om teknik än tidigare på grund av bredare kompetens på redaktionen.

Nog presenteras produkterna genomgående positivt.
Det stämmer inte. Vi är noga med att försöka vara så neutrala som möjligt i nyhetsrepporteringen. Det är alltid svårt att hitta fel hos produkter på det stadiet, utan det är mer en uppgift för testerna. Men bland annat står det tydligt att Pentax nya normalzoom är både tung och dyr, och vi tog upp nyheten om att Pentax vidvinkelzoom är försenad - en nyhet som Pentax i Norden valde att inte skicka ut.
 
ANNONS