Annons

NU vs DÅ på FS

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Som jag sagt tidigare skriver vi mer om teknik än tidigare på grund av bredare kompetens på redaktionen.



Det stämmer inte. Vi är noga med att försöka vara så neutrala som möjligt i nyhetsrepporteringen. Det är alltid svårt att hitta fel hos produkter på det stadiet, utan det är mer en uppgift för testerna. Men bland annat står det tydligt att Pentax nya normalzoom är både tung och dyr, och vi tog upp nyheten om att Pentax vidvinkelzoom är försenad - en nyhet som Pentax i Norden valde att inte skicka ut.
Ok, det var min uppfattning i alla fall (självfallet inte på paragrafnivå)
 

Terje H

Aktiv medlem
I min värld är en ny utställning en större och viktigare nyhet än en ny kamera eller ett nytt objektiv. Så även en ny fotobok, en föreläsning eller en workshop. Om bilder och fotografering, vad fotograferna gör och har gjort. Inte vad man använder eller kan använda.

Om man ska tro nyhetsflödets proportioner i förhållande till svensk fotomiljö så kommer det ut nya fotoprylar stup i kvarten; men det finns nästan inga fotoutställningar att titta på, nästan inga föreläsningar att gå på och inga nya fotoböcker att köpa.

Och i forumen verkar de flesta också skriva om prylar; inga skriver inlägg där man besökt en fotoutställning som man vill tipsa andra om, ingen har köpt en ny fotobok eller varit på en intressant föreläsning. Vi bryr oss heller inte om bildskapandet; om inte det handlar om de rent tekniska delarna. Är vi ointresserade av att utveckla oss som fotografer? Annat än att byta upp oss till en bättre kamera, med snabbare autofokus och mer megapixel?

Sedan när diskuterade vi fotohistoria och kända/betydelsefulla fotografer? Deras bilder, deras utveckling - mer än att torrt avvisa deras storheter helt utan några djupdyk i fotohistorien?

Fotovärlden är ju så ofattlig stor, men det tror man kanske inte? Eller?
 

acke

Avslutat medlemskap
I min värld är en ny utställning en större och viktigare nyhet än en ny kamera eller ett nytt objektiv. Så även en ny fotobok, en föreläsning eller en workshop. Om bilder och fotografering, vad fotograferna gör och har gjort. Inte vad man använder eller kan använda.
Instämmer till 100%, Terje!
Prylar är av underordnad betydelse i fotografin. När man tittar på en vacker tavla, hur ofta funderar man på vilken pensel konstnären har använt? När man läser en fantastisk roman, hur ofta grubblar man över vilken dator eller penna som den skrevs med?

Fotografi handlar om att avbilda, att skildra, att berätta, att beröra, att dokumentera, att uppröra, att förföra, att provocera, att kommunicera. Fotografi handlar om känslor.
 

Grimmer

Aktiv medlem
I min värld är en ny utställning en större och viktigare nyhet än en ny kamera eller ett nytt objektiv. Så även en ny fotobok, en föreläsning eller en workshop. Om bilder och fotografering, vad fotograferna gör och har gjort. Inte vad man använder eller kan använda.

Om man ska tro nyhetsflödets proportioner i förhållande till svensk fotomiljö så kommer det ut nya fotoprylar stup i kvarten; men det finns nästan inga fotoutställningar att titta på, nästan inga föreläsningar att gå på och inga nya fotoböcker att köpa.

Och i forumen verkar de flesta också skriva om prylar; inga skriver inlägg där man besökt en fotoutställning som man vill tipsa andra om, ingen har köpt en ny fotobok eller varit på en intressant föreläsning. Vi bryr oss heller inte om bildskapandet; om inte det handlar om de rent tekniska delarna. Är vi ointresserade av att utveckla oss som fotografer? Annat än att byta upp oss till en bättre kamera, med snabbare autofokus och mer megapixel?

Sedan när diskuterade vi fotohistoria och kända/betydelsefulla fotografer? Deras bilder, deras utveckling - mer än att torrt avvisa deras storheter helt utan några djupdyk i fotohistorien?

Fotovärlden är ju så ofattlig stor, men det tror man kanske inte? Eller?
Terje, jag skrev nyss ett inlägg som jag aldrig postade, för negativt för tryck. Sen skrev jag ett mer lagom surt som jag postade och snabbt raderade igen. Anledningen till att jag raderade var att jag läste ditt inlägg och kände ett visst hopp igen. Du har så rätt när du säger att fotot är det viktigaste, inte tekniken. Fortsätt så!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
I

Om man ska tro nyhetsflödets proportioner i förhållande till svensk fotomiljö så kommer det ut nya fotoprylar stup i kvarten; men det finns nästan inga fotoutställningar att titta på, nästan inga föreläsningar att gå på och inga nya fotoböcker att köpa.
Här har gjorts jämförelser över långa tidsperioder. Men om vi ökar antalet nyheter per vecka från en till tio så innebär det faktiskt att vi skriver fler "mjuka nyheter" än tidigare. Under lång tid har vi haft fördelningen hälften hårda och hälften mjuka nyheter. Nu är kanske det är mer 60/40, men det är svårt att prioritera att skriva saker som nästan ingen vill läsa. En del mjuka artiklar är populära, men dit tillhör inte utställningar.

Det ska också sägas att det är fritt för vem som helst att lägga upp en artikel om sin utställning i kalendariet. Men det är det få som gör det och det är inte heller så många som skickar in pressmeddelande om nya utställningar och fotoböcker. Jag har exempelvis påmint en halvkänd fotograf som ställt ut på Fotografiska om att skicka in bilder och information om sin nya bok, men icke.

Sen tycker jag även att Fotosidan.se och Fotosidan Magasin ska bedömas i sin helhet. Tidningen innehåller cirka 15 sidor teknik av totalt 116 sidor. Sajten är så mycket mer än nyhetsflödet, ex bloggar, intressegrupper, forum, kalendarium - och där ryms det också mycket bild.
 

Terje H

Aktiv medlem
Terje, jag skrev nyss ett inlägg som jag aldrig postade, för negativt för tryck. Sen skrev jag ett mer lagom surt som jag postade och snabbt raderade igen. Anledningen till att jag raderade var att jag läste ditt inlägg och kände ett visst hopp igen. Du har så rätt när du säger att fotot är det viktigaste, inte tekniken. Fortsätt så!
Jag skriver givetvis om vad jag tycker. Jag har inte facit, men utgår från mina önskemål - och genom åren den erfarenhet jag lärt mig som ger en mer bestående positiv effekt på utveckling. Och inte är det info om prylar och teknik.

Visst har delarna ett informativt syfte; vissa delar kan också ha ett värde för att öka kunskaperna. Att lära sig om skärpedjup och exponering, om vilka objektiv som kan vara en fördel. Men vad därefter?

Allt detta andra som många tyvärr idag inte ens frågar efter, för att man kanske inte vet om att det finns? Vet man inte vad man ska önska sig, då är det svårt att lämna tips till tomten... ;)

Tack för din kommentar! :)
 

Terje H

Aktiv medlem
Här har gjorts jämförelser över långa tidsperioder. Men om vi ökar antalet nyheter per vecka från en till tio så innebär det faktiskt att vi skriver fler "mjuka nyheter" än tidigare. Under lång tid har vi haft fördelningen hälften hårda och hälften mjuka nyheter. Nu är kanske det är mer 60/40, men det är svårt att prioritera att skriva saker som nästan ingen vill läsa. En del mjuka artiklar är populära, men dit tillhör inte utställningar.

Det ska också sägas att det är fritt för vem som helst att lägga upp en artikel om sin utställning i kalendariet. Men det är det få som gör det och det är inte heller så många som skickar in pressmeddelande om nya utställningar och fotoböcker. Jag har exempelvis påmint en halvkänd fotograf som ställt ut på Fotografiska om att skicka in bilder och information om sin nya bok, men icke.

Sen tycker jag även att Fotosidan.se och Fotosidan Magasin ska bedömas i sin helhet. Tidningen innehåller cirka 15 sidor teknik av totalt 116 sidor. Sajten är så mycket mer än nyhetsflödet, ex bloggar, intressegrupper, forum, kalendarium - och där ryms det också mycket bild.
Allt är väl beroende av vem som läser; det påverkar vad som är mest populärt och sedan därefter vad som diskuteras. Med tiden skapas eller cementeras kundkretsen, vilket gör vissa delar ännu mer populära och det diskuteras ännu mer flitigt. Men man ser inte förändringarna i kundkretsen, eller än eventuell nedgång. Det finns vissa nackdelar med tendenser och statistik, beroende på hur man läser.

Det är svårt att skriva om de mer mjuka delarna. Skriver man om nyheter om kameror/objektiv kan man vara mer rakt informativ. Skriver man om utställningar på samma sätt blir det torftigt och även tråkigt - vilket minskar intresset. "Vad tråkigt detta med utställningar verkar vara..."

Jag gör en jämförelse med skolan och pedagogik; det viktigaste är inte vad man lär ut, utan hur man gör det. Så också med de olika nyhetsartiklarna; det viktiga är inte vad man skriver om, utan hur man gör det.

Hur man skriver om utställningar, fotoböcker, workshops/fotokurser, fotoresor, föreläsningar, fotohistoria - eller hur man följer en pressfotograf under en arbetsdag; eller en naturfotograf, porträttfotograf, reklamfotograf, modefotograf mm.

Jag upplever Fotosidan Magasin som ett helt annat forum, så jag ser inte det som en enhet. Har knappt tittat i tidningen på flera år. Jag tittar numera knappt i en enda fototidning; om inte jag kommer över några specialnummer av en amerikansk tidning om svartvit foto. Gärna med mycket bilder, portfolios och liknande.

Vi kan jämföra med Sweden Rock Magazine som handlar om musiken, artisterna, skivorna, framträdanden, festivaler, stilar, musikhistoria. Inte ens en stavning om olika elgitarrer eller trummor. Och det går riktigt bra för tidningen, riktigt bra!

Det ser inte lika bra ut för de svenska fototidningarna i sin helhet. Men det kunde sett mycket bättre ut, i mitt tycke.

Detta är givetvis helt och hållet vad jag tycker, det är ingen facit. Och vi alla tycker olika.
 

Terje H

Aktiv medlem
Instämmer till 100%, Terje!
Prylar är av underordnad betydelse i fotografin. När man tittar på en vacker tavla, hur ofta funderar man på vilken pensel konstnären har använt? När man läser en fantastisk roman, hur ofta grubblar man över vilken dator eller penna som den skrevs med?

Fotografi handlar om att avbilda, att skildra, att berätta, att beröra, att dokumentera, att uppröra, att förföra, att provocera, att kommunicera. Fotografi handlar om känslor.
Precis!
Och hur skulle Akvarellsidan se ut om huvuddelen av nyheterna handlade om olika nya akvarellfärger som kommit ut? Eller att medlemmarna stort sätt enbart diskuterade detta. Men mindre innehåll om själva bilderna, konstnärerna och deras utställningar mm.

Eller om Författarsidan inte skrev något alls om nya böcker som kommit ut, gärna med rätt så omfattande recensioner. Men mer hade handlat om skrivprogram till datorn; om nya versionen av Word eller något liknande.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag säger inte att det blir så, men det KAN bli så; att om andelen icke-prylinriktade trådar i forumen skulle öka, så kanske kurvan på sikt kommer vända uppåt igen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Instämmer till 100%, Terje!
Prylar är av underordnad betydelse i fotografin. När man tittar på en vacker tavla, hur ofta funderar man på vilken pensel konstnären har använt? När man läser en fantastisk roman, hur ofta grubblar man över vilken dator eller penna som den skrevs med?

Fotografi handlar om att avbilda, att skildra, att berätta, att beröra, att dokumentera, att uppröra, att förföra, att provocera, att kommunicera. Fotografi handlar om känslor.
Faktum är att jag efter att tagit in en målning, ett foto etc., dvs tittat på något som berört mig, oftast frågar mig hur konstnären har gjort. Jag kan syna penseldragen i en oljemålning, hur vätningen är gjord i en akvarell, hur ett foto ljussatts, hur "känslan" har skapats osv. Annars är det som att gå från en trolleriföreställning med uppfattningen att trollkarlen verkligen kunde trolla (som det ibland ändå kan vara när man sett god konst). Men man är väl prylskadad - eller bara intresserat nyfiken. :)
 

j3n5

Aktiv medlem
Kommer ni ihåg Kim Wallung, alias Sagan, med över 22000 inlägg?
Ha, jag hade en del ”pryldiskussioner” med Kim, särskilt när jag bytte system från Canon till Nikon. Minns honom spm rättlabbtestdroppande. Jag tycker faktiskt den typen av trådkapningar blivit vanligare på Fotosidan. Dvs någon frågar något och det slutar i att det är värdelöst och dumt att köpa något annat än vissa trådsvarares favvoprylar. Dessutom upplever jag mer fanboyism och hierarkier. Men samtidigt är mångfalden störrenu, på flera sätt

Gott och ont liksom.
 

j3n5

Aktiv medlem
Instämmer till 100%, Terje!
Prylar är av underordnad betydelse i fotografin. När man tittar på en vacker tavla, hur ofta funderar man på vilken pensel konstnären har använt? När man läser en fantastisk roman, hur ofta grubblar man över vilken dator eller penna som den skrevs med?

Fotografi handlar om att avbilda, att skildra, att berätta, att beröra, att dokumentera, att uppröra, att förföra, att provocera, att kommunicera. Fotografi handlar om känslor.
Fast prylar är ju inte direkt oviktigt för konstnären. Att det sedan kan ha olika stor betydelse för olika typer av konstnärer/fotografer, det är ju inte så konstigt. Och att fotografi handlar om känslor är ju en åsikt. Alla fotografer har väl rätt till sitt syfte och alla bertaktare sin åsikt?
 

Bengf

Aktiv medlem
I går kväll fick vi veta av Domare Johan Eriksson från studion om VM-fotbollen den livliga konversation som förekommer bland linjedomare och huvuddomare, någonting som jag själv och många andra inte hade en aning om, spark på benet och blåsa frispark, så enkelt är det inte att vara domare på planen, hur har konstnären egentligen blandat sina färger för att lyckas få till tex en ljushet till en viss del av ett rum och hur länge har han fått träna för att lyckas bli så bra.


Hur många lyckas att måla en fin tavla eller få till en riktigt bra bild från kameran, och vem är det tänkt som skall betrakta och bedöma bilden/Tavlan. Fotosidornas medlemmar huserar ju i helt olika divisioner allt från elitnörden med fotoutrustning för 200000 kr till personer med utrustning för några tusenlappar och knappt det. Nätet är översvämmat av bilder från hela världen, efter någon timmen av betraktande kan man få kortslutning i skallen av allt man tittat på, ny favorit är bäbisen som spelar ishockey på natten i sin säng, vad tänker den lilla killen där i sin ensamhet.

Grabbar överlag kan snacka allt från mopedtrimmning till när den första kameran fick automatisk exponerings mätning, ligger väl i generna kan jag tro, första utlandsresan i ungdomen innehåller alla bilder spritdrycker av något slag och ett glas i handen, efterhand så kommer det med både sevärdheter och fågelbilder eller den stora kackerlackan som kryper på väggen i badrummet.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Den jämförelsen är inte relevant. [...] Studerar du Tyskland på längre sikt så märker du att deras bollinnehav och passningsprecision har lett dem till fyra VM-titlar. Det är där statistiken ger utslag[..].
Ja visst kan man få utslag av statistik :)

Men här finns en trevlig sammanfattning av fotbollsstatistik:
http://www.barometern.se/det-handlar-om-kalmar-ff/fotboll-och-forskning-roligare-an-vad-det-later/

En undersökning kollade på ungefär femton lätträknade faktorer som var viktiga för att vinna en fotbollsmatch, och de viktigaste faktorerna var i följande ordning: antal avslut, antal avslut på mål, antal inlägg, antal inlägg för motståndarna, och kanske bollinnehav.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag tycker att Magnus Fröderberg och Martin Agfors tillför oerhört mycket till fotosidan.
Med kunnande, engagemang, attityd och förmåga att uttrycka sig i text och bild.
Det handlar inte bara om teknik och prylar som väldigt många verkar vara intresserade av.
Magnus finns med lite överallt och hjälper till i stort sett vad det än handlar om.
 

acke

Avslutat medlemskap
Fast prylar är ju inte direkt oviktigt för konstnären. Att det sedan kan ha olika stor betydelse för olika typer av konstnärer/fotografer, det är ju inte så konstigt. Och att fotografi handlar om känslor är ju en åsikt. Alla fotografer har väl rätt till sitt syfte och alla bertaktare sin åsikt?
Javisst är det en åsikt, Jens. Nästan allt vi skriver här är åsikter.

Det jag talade om är fotografins syfte i ett större sammanhang. Varför finns fotografi? Av vilken orsak uppstod fotografin? Vad betyder fotografi för mänskligheten? Man kan grubbla mycket på det. Min uppfattning är att fotografi, att skriva med ljus, ytterst handlar om kommunikation. Att förmedla känslor. Fotografin uppfanns knappast för att tillfredsställa människors prylintresse.

På individnivå däremot kan det naturligtvis finnas varierande drivkrafter till ett intresse för fotografi. Alla drivkrafter är tillåtna. I den gamla tråden om ”hobbyfotografens drivkrafter” som nämndes tidigare kom det upp 26 olika argument för att ha foto som hobby. Pryl- och konsumtionsintresse var ett av dem. Är det just den falangen som huserar på FS? Vart tog de övriga vägen?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Javisst är det en åsikt, Jens. Nästan allt vi skriver här är åsikter.

Det jag talade om är fotografins syfte i ett större sammanhang. Varför finns fotografi? Av vilken orsak uppstod fotografin? Vad betyder fotografi för mänskligheten? Man kan grubbla mycket på det. Min uppfattning är att fotografi, att skriva med ljus, ytterst handlar om kommunikation. Att förmedla känslor. Fotografin uppfanns knappast för att tillfredsställa människors prylintresse.

På individnivå däremot kan det naturligtvis finnas varierande drivkrafter till ett intresse för fotografi. Alla drivkrafter är tillåtna. I den gamla tråden om ”hobbyfotografens drivkrafter” som nämndes tidigare kom det upp 26 olika argument för att ha foto som hobby. Pryl- och konsumtionsintresse var ett av dem. Är det just den falangen som huserar på FS? Vart tog de övriga vägen?
Man kan givetvis ha många intressen, bl. a fotoprylar och teknik samtidigt som andra intressen. Varför ska det ena intresset utesluta det andra?
Av alla medlemmar så är det väl en liten klick som gillar att hänga runt i forumen. Förmodligen läser väldigt många fler än skriver.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tycker att Magnus Fröderberg och Martin Agfors tillför oerhört mycket till fotosidan.
Med kunnande, engagemang, attityd och förmåga att uttrycka sig i text och bild.
Det handlar inte bara om teknik och prylar som väldigt många verkar vara intresserade av.
Magnus finns med lite överallt och hjälper till i stort sett vad det än handlar om.


Kan bara hålla med, dom jobbar mycket bra, det är baske mig inte bara att få till artiklar av skilda slag, sedan har vi krille på objektiv.se, legendarisk testare på gamla tidningen Foto. Betyg A++ för dom alla.
 

Bengf

Aktiv medlem
Man kan givetvis ha många intressen, bl. a fotoprylar och teknik samtidigt som andra intressen. Varför ska det ena intresset utesluta det andra?
Av alla medlemmar så är det väl en liten klick som gillar att hänga runt i forumen. Förmodligen läser väldigt många fler än skriver.


Håller med igen, den ena behöver inte utesluta det andra.
 
ANNONS