Annons

NU vs DÅ på FS

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Det finns ingen anledning att ställa prylar mot bilder. Det finns ett värde i att prata om både ock.
Javisst är det välkommet att prata både prylar och bilder och allt däremellan. Ingen har sagt något annat. Det är proportionerna man kan diskutera. Personligen tycker jag att FS-forumen har blivit tråkiga med sin pryl- och teknikfixering, och det är därför jag har deltagit sparsamt de senaste åren. Men det är iofs inget stort problem, för jag hittar intressanta fotodiskussioner på annat håll. :)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Javisst är det välkommet att prata både prylar och bilder och allt däremellan. Ingen har sagt något annat. Det är proportionerna man kan diskutera. Personligen tycker jag att FS-forumen har blivit tråkiga med sin pryl- och teknikfixering, och det är därför jag har deltagit sparsamt de senaste åren. Men det är iofs inget stort problem, för jag hittar intressanta fotodiskussioner på annat håll. :)
Den typ av diskussioner du efterlyser ger oftast upphov till långa trådar där massor av infallsvinklar redovisas. Problemet är att samma ämnen knappast kommer engagera igen inom en snar framtid. Däremot räcker det med ett nytt kamerasläpp eller någon ny teknisk lösning för att få igång nya trådar inom teknik/pryldelen. Jag tror dock att ni som har en filosofisk ådra skulle kunna damma av gamla ämnen och ge dom en ny chans. Nya infallsvinklar tillkommer med nya medlemmar.

Något som borde fungera är en diskussion om bilder. Nuvarande bildkritik tycker jag inte ger så mycket trots goda försök från fotosidan att förbättra. Tror mängden bilder blir för stor. Kunde möjligen ett urval göras av dessa bilder och kallas veckans snackisar eller något?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Den typ av diskussioner du efterlyser ger oftast upphov till långa trådar där massor av infallsvinklar redovisas. Problemet är att samma ämnen knappast kommer engagera igen inom en snar framtid. Däremot räcker det med ett nytt kamerasläpp eller någon ny teknisk lösning för att få igång nya trådar inom teknik/pryldelen. Jag tror dock att ni som har en filosofisk ådra skulle kunna damma av gamla ämnen och ge dom en ny chans. Nya infallsvinklar tillkommer med nya medlemmar.

Något som borde fungera är en diskussion om bilder. Nuvarande bildkritik tycker jag inte ger så mycket trots goda försök från fotosidan att förbättra. Tror mängden bilder blir för stor. Kunde möjligen ett urval göras av dessa bilder och kallas veckans snackisar eller något?

Kan det inte vara så att bilddiskussionerna blir vad de blir utifrån det inspel de är i sig. Ofta visas ju bara en bild och man får ganska ofta ingen vidare kontext till hjälp. Det är ju upp till oss själva att lägga ner lite tid på detta om det ska bli något. En bild sägs säga mer än tusen ord men ibland är det inte så lätt att veta vilka de där tusen orden är när kontext i övrigt är en okänd storhet trots att bilden uppenbarligen finns där.
 

Terje H

Aktiv medlem
Det tycks som det sker en fokusering på dels bilddiskussionerna, och att det mycket handlar om filosofi...

Jag tycker, som jag skrivit i flera inlägg redan här i tråden, att det handlar om så mycket annat. Att verkliga berika flödet på Fotosidan för att få fram vidden av fotografi i stort.

Något jag redan nämnt:

- Fotosidan har blivit mer fragmenterad. Kanske är det dags för en defragmentering, så man lättare hittar till bilderna och de aktiva medlemmarna.
- En vanlig kommentar från de som tröttnade är att aktiviteten blivit lägre, bilderna får generellt mindre kommentarer - och att det är för mycket fokus på prylar (i bland annat forumen).
- Jag saknar alltmer de alternativa diskussionerna (som Ackelid nämner) som en motvikt till prylfokuseringen.
- Den redaktionella delen har utvecklats, även om det finns vissa områden som fortfarande är klart underrepresenterade (som info om fotoutställningar, fotoböcker och liknande). Dessutom är det sällan längre reportage om fotofestivaler (alltså inte de mer prylinriktade fotomässorna). Jag saknar alltså mer bildinriktade/konstinriktade journalister i redaktionen.
- Positivt att bloggarna utvecklats, men det saknas mer skrivande fotografer där. Blir många blogginlägg med enbart bilder. Inget fel i sig - men jag saknar debatter/infall/provokationer, lite mer krönikor.
- I min värld är en ny utställning en större och viktigare nyhet än en ny kamera eller ett nytt objektiv. Så även en ny fotobok, en föreläsning eller en workshop. Om bilder och fotografering, vad fotograferna gör och har gjort. Inte vad man använder eller kan använda.
- Sedan när diskuterade vi fotohistoria och kända/betydelsefulla fotografer? Deras bilder, deras utveckling - mer än att torrt avvisa deras storheter helt utan några djupdyk i fotohistorien?
- Hur man skriver nyhetsartiklar om utställningar, fotoböcker, workshops/fotokurser, fotoresor, föreläsningar, fotohistoria - eller hur man följer en pressfotograf under en arbetsdag; eller en naturfotograf, porträttfotograf, reklamfotograf, modefotograf mm.

Hur är det med medlemmarna bl.a. här i forumen? Går vi på utställningar, föreläsningar och olika workshops? Köper vi fotoböcker? Om vi gör det; varför skriver vi inte också om det här i forumen?

/Terje
 

PMD

Aktiv medlem
Den typ av diskussioner du efterlyser ger oftast upphov till långa trådar där massor av infallsvinklar redovisas. Problemet är att samma ämnen knappast kommer engagera igen inom en snar framtid. Däremot räcker det med ett nytt kamerasläpp eller någon ny teknisk lösning för att få igång nya trådar inom teknik/pryldelen. Jag tror dock att ni som har en filosofisk ådra skulle kunna damma av gamla ämnen och ge dom en ny chans. Nya infallsvinklar tillkommer med nya medlemmar.
Bildanalys är mycket svårare än att tycka till om ett nytt koolt objektiv, helt enkelt.

Hur många av oss har koll på brännvidd, ljusstyrka, kromatisk aberration, distorsion, kontrast och upplösningsförmåga? Rätt många, tror jag.

Hur många har koll på denotationer, konnotationer, bildkompositioner, syftesanalys, mm? Rätt få, skulle jag tro (själv är jag rätt rudis på sånt).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
"Stockholmsfotografer" av Ann-Sofi Forsmark

Jag jobbade på Stockholms Stadsmuseum som IT-utvecklare och teknisk projektledare för utvecklingen av "Stockholms Digitala Stadsmuseum" mellan 2009 och 2016. Under en del av den tiden var Ann-Sofi Forsmark chef för Fotoenheten. 2012 fick hon ledigt för att skriva en väldigt intressant historisk översikt över Stockholms fotografer och deras bidrag till fotohistorien kring Stockholm. En del av dessa hade ju dessutom varit anställda av museet för att dokumentera stadens förändring över tid och hon hade genom det en fantastisk överblick över själva bildmaterialet.

Många av dessa fotografers bilder finns sedan 2013 tillgängliga på Digitala Stadsmuseet-webben, http://digitalastadsmuseet.stockholm.se/fotoweb/grid.fwx, men jag rekommenderar ändå boken starkt för den är verkligen en välskriven pärla om man är intresserad av att få en överblick både över fototeknikens utveckling från slutet av 1800-talet fram till idag och de kanske viktigaste Stockholms fotograferna och deras bilder i museets samlingar. Museet förvaltar även bilder från både Svenska Dagbladets och Aftonbladets verksamhet, många verkligt historiskt intressanta.

Boken heter rätt och slätt "Stockholmsfotografer" och är utgiven på Stockholmia Förlag och kan köpas via museet. Ann-Sofi Forsmark flyttade sedan boken blivit färdig till Stockholms Stadsarkiv och en befattning som avdelningschef. Att denna bok kunde publiceras var verkligen en kulturgärning tycker jag för den ger verkligen många bra ingångar till museets samlingar som nu dessutom är mer tillgängliga än tidigare via Digitala Stadsmuseet.

"Stockholmsfotografer" kanske är något av det du efterlyser Terje.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag jobbade på Stockholms Stadsmuseum som IT-utvecklare och teknisk projektledare för utvecklingen av "Stockholms Digitala Stadsmuseum" mellan 2009 och 2016. Under en del av den tiden var Ann-Sofi Forsmark chef för Fotoenheten. 2012 fick hon ledigt för att skriva en väldigt intressant historisk översikt över Stockholms fotografer och deras bidrag till fotohistorien kring Stockholm. En del av dessa hade ju dessutom varit anställda av museet för att dokumentera stadens förändring över tid och hon hade genom det en fantastisk överblick över själva bildmaterialet.

Många av dessa fotografers bilder finns sedan 2013 tillgängliga på Digitala Stadsmuseet-webben, http://digitalastadsmuseet.stockholm.se/fotoweb/grid.fwx, men jag rekommenderar ändå boken starkt för den är verkligen en välskriven pärla om man är intresserad av att få en överblick både över fototeknikens utveckling från slutet av 1800-talet fram till idag och de kanske viktigaste Stockholms fotograferna och deras bilder i museets samlingar. Museet förvaltar även bilder från både Svenska Dagbladets och Aftonbladets verksamhet, många verkligt historiskt intressanta.

Boken heter rätt och slätt "Stockholmsfotografer" och är utgiven på Stockholmia Förlag och kan köpas via museet. Ann-Sofi Forsmark flyttade sedan boken blivit färdig till Stockholms Stadsarkiv och en befattning som avdelningschef. Att denna bok kunde publiceras var verkligen en kulturgärning tycker jag för den ger verkligen många bra ingångar till museets samlingar som nu dessutom är mer tillgängliga än tidigare via Digitala Stadsmuseet.

"Stockholmsfotografer" kanske är något av det du efterlyser Terje.
Verkar vara en intressant fotobok! Varför inte starta en forumtråd om boken, där du skriver lite egna ord om vad du tycker om den. Eller en tråd där du uppmanar andra att skriva om olika fotoböcker?

/Terje
 

acke

Avslutat medlemskap
Du kan väl starta några trådar med ämnen som intresserar dig.
Det gör jag redan, fast inte längre på FS. Jag pratar fotografi på flera andra ställen. Faktum är att mitt intresse för FS-forum falnade redan för 8-10 år sedan. Numera är jag bara här sporadiskt, och konstaterar varje gång att status quo råder.

Jag vill gärna roa er med en gammal tråd från 2005, som visar att metadiskussioner om FS-forumen förekom redan på den tiden. Ämnet är fortfarande aktuellt, även om man kanske får justera ner siffrorna till dagens låga aktivitetsnivå.
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=50233
 

j3n5

Aktiv medlem
Det gör jag redan, fast inte längre på FS. Jag pratar fotografi på flera andra ställen. Faktum är att mitt intresse för FS-forum falnade redan för 8-10 år sedan. Numera är jag bara här sporadiskt, och konstaterar varje gång att status quo råder.

Jag vill gärna roa er med en gammal tråd från 2005, som visar att metadiskussioner om FS-forumen förekom redan på den tiden. Ämnet är fortfarande aktuellt, även om man kanske får justera ner siffrorna till dagens låga aktivitetsnivå.
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=50233
Fantastisk!
 

gamleJ

Aktiv medlem
Kan det inte vara så att bilddiskussionerna blir vad de blir utifrån det inspel de är i sig. Ofta visas ju bara en bild och man får ganska ofta ingen vidare kontext till hjälp. Det är ju upp till oss själva att lägga ner lite tid på detta om det ska bli något. En bild sägs säga mer än tusen ord men ibland är det inte så lätt att veta vilka de där tusen orden är när kontext i övrigt är en okänd storhet trots att bilden uppenbarligen finns där.
Tror du har rätt.
De flesta som lägger ut bilder är nog inte ute efter den bilddiskussion som efterlyses i denna tråd. Därför ges ingen kontext. Målet är många kommentarer om bildens förträfflighet. Inget ont i det men då behövs något annat för att få igång tankarna och diskussionerna.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Bildanalys är mycket svårare än att tycka till om ett nytt koolt objektiv, helt enkelt.

Hur många av oss har koll på brännvidd, ljusstyrka, kromatisk aberration, distorsion, kontrast och upplösningsförmåga? Rätt många, tror jag.

Hur många har koll på denotationer, konnotationer, bildkompositioner, syftesanalys, mm? Rätt få, skulle jag tro (själv är jag rätt rudis på sånt).
Du har säkert rätt. Åtminstone jag kommer googla de två första orden😃

Det finns dock en risk att diskussionen dör om det blir för många svåra begrepp som var för sig kräver djupanalys. Samtidigt är det först när många har ett gemensamt språk som det blir intressant på allvar. Svår balansgång.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tror dock att en klar majoritet är rätt så nöjda med detta forum, ligger inte medlemsantalet runt 200000 vad jag kan minnas.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag tror dock att en klar majoritet är rätt så nöjda med detta forum, ligger inte medlemsantalet runt 200000 vad jag kan minnas.
Man får skilja på totala antalet FS-medlemmar, antalet FS-medlemmar som är aktiva på FS, och antalet medlemmar aktiva i FS-forumen. Det skiljer nog ganska många tiopotenser mellan den förstnämnda och den sistnämnda gruppen.
 

iSolen.se

Guest
Jag tror dock att en klar majoritet är rätt så nöjda med detta forum, ligger inte medlemsantalet runt 200000 vad jag kan minnas.
Om ens en bråkdel besöker forumen måste vi vara de tystaste forumdeltagare någonsin.

Varför inte använda forumfunktionen för kommentarer av bilder och artiklar? Då skulle man få noteringar, se svar, citat etc tydligare precis som i vanliga forumen.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Man får skilja på totala antalet FS-medlemmar, antalet FS-medlemmar som är aktiva på FS, och antalet medlemmar aktiva i FS-forumen. Det skiljer nog ganska många tiopotenser mellan den förstnämnda och den sistnämnda gruppen.
Det är lite mindre än hälften av medlemmarna som är inne på sajten varje vecka.

Andelen medlemmar som gör väsen av sig är låg. För varje person som skriver i forumet går det säkert 10 som bara läser. För artiklarna och bloggarna är det ofta mindre än en procent som kommenterar. Det är lätt att se eftersom det står antal visningar under artiklarna.

Min pappa läser alla blogginlägg, men har aldrig skrivit en kommentar under sina mer än 15 år på sajten. Det är inte hans grej att kommentera och diskutera på nätet.
 

acke

Avslutat medlemskap
Om ens en bråkdel besöker forumen måste vi vara de tystaste forumdeltagare någonsin.
Jag killgissar att det är i storleksordningen 100 personer som är ordentligt aktiva i forumen. Jag tycker att man ser samma namn återkomma gång på gång när man tittar i olika trådar. Huvudsakligen medelålders herrar.
 

iSolen.se

Guest
Jag killgissar att det är i storleksordningen 100 personer som är ordentligt aktiva i forumen. Jag tycker att man ser samma namn återkomma gång på gång när man tittar i olika trådar. Huvudsakligen medelålders herrar.
Hrmummel. (Check)

Var är alla tjejer förresten? De fotar ju lika mycket som killarna men är helt frånvarande i de långa trådarna.
 
ANNONS