Annons

Ny bärbar med touchskärm....

Produkter
(logga in för att koppla)

Zajko

Aktiv medlem
Hej,

Jag sitter och funderar på en ny dator i stort och för bildredigering som huvudsak. Tänker att en dator med touchskärm vore bra, har spanat lite på denna https://www.komplett.se/product/992716/datorer/datorer-barbara-laptop/2-i-1-datorer/lenovo-x1-yoga-140-3gen-wqhd-touch?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjw6KrtBRDLARIsAKzvQIG3J0EvDLIbWLtgzdVX7d34Lb413tdkYwn5r7rZok96hz7w2S310o0aApmaEALw_wcB och det enda jag känner är att det är kanske i minsta laget med RAM- minnet..

Synpunkter tas gärna emot gällande övrigt också. T.ex hur det funkar med skärmkallibirering på en bärbar?

Ps. Bärbar dator för att jag vill kunna få med den ut på resor..
 

martinator

Aktiv medlem
Hej,

Jag sitter och funderar på en ny dator i stort och för bildredigering som huvudsak. Tänker att en dator med touchskärm vore bra, har spanat lite på denna https://www.komplett.se/product/992716/datorer/datorer-barbara-laptop/2-i-1-datorer/lenovo-x1-yoga-140-3gen-wqhd-touch?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjw6KrtBRDLARIsAKzvQIG3J0EvDLIbWLtgzdVX7d34Lb413tdkYwn5r7rZok96hz7w2S310o0aApmaEALw_wcB och det enda jag känner är att det är kanske i minsta laget med RAM- minnet..

Synpunkter tas gärna emot gällande övrigt också. T.ex hur det funkar med skärmkallibirering på en bärbar?

Ps. Bärbar dator för att jag vill kunna få med den ut på resor..
Skämkalibrering funkar vad jag vet inte på bärbar - så det är inte ett alternativ om den delen är kritisk. Så välj vad du vill - ta med den ut på fältet, titta på bilder, gör ett urval och åk sedan hem - koppla till en extern skärm du KAN kalibrera och gör färgjusteringarna.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Synpunkter tas gärna emot gällande övrigt också. T.ex hur det funkar med skärmkallibirering på en bärbar?
Själv har jag en Dell XPS 13" med 16 GB RAM som jag haft med mig på resor och vilken går utmärkt att kalibrera med detta programmet. Min erfarenhet visar att om man bara skall redigera bildfiler (och inte video), duger 16 GB RAM alldeles utmärkt, men mer RAM är ju inget hinder, naturligtvis.
 

AWid

Aktiv medlem
Skämkalibrering funkar vad jag vet inte på bärbar - så det är inte ett alternativ om den delen är kritisk. ..........
Jodå - det fungerar utmärkt (om du egentligen menar profilering). Under förutsättning förstås att skärmen är tillräckligt bra för att vara mödan värd att profilera. Det vill säga IPS-panel eller motsvarande och hyfsat stor färgrymd (i närheten av sRGB eller bättre).

Den föreslagna Lenovo X1 Yoga 14.0 verkar ha en alldeles utmärkt (och profileringsbar) bildskärm.
 

AWid

Aktiv medlem
Hej,

Tack för sista knuffen...! Datorn är strax beställd! :)
Kul! Verkar vara ett utmärkt val. Fast är lång batteritid viktig verkar just det vara en akilleshäl på Lenovo X1 Yoga 14.0. Själv har jag en Dell XPS 9370 med ungefär samma bestyckning. (Det är väl ungefär samma som Tony längre upp i tråden också har).
 

martinot

Aktiv medlem
Hej,

Jag sitter och funderar på en ny dator i stort och för bildredigering som huvudsak. Tänker att en dator med touchskärm vore bra, har spanat lite på denna https://www.komplett.se/product/992716/datorer/datorer-barbara-laptop/2-i-1-datorer/lenovo-x1-yoga-140-3gen-wqhd-touch?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjw6KrtBRDLARIsAKzvQIG3J0EvDLIbWLtgzdVX7d34Lb413tdkYwn5r7rZok96hz7w2S310o0aApmaEALw_wcB och det enda jag känner är att det är kanske i minsta laget med RAM- minnet..

Synpunkter tas gärna emot gällande övrigt också. T.ex hur det funkar med skärmkallibirering på en bärbar?

Ps. Bärbar dator för att jag vill kunna få med den ut på resor..
Microsoft har precis i förra veckan släppt en ny Surface Pro som kan vara ett trevligt alternativ och väldigt starvkt att överväga.
 

martinator

Aktiv medlem
Jodå - det fungerar utmärkt (om du egentligen menar profilering). Under förutsättning förstås att skärmen är tillräckligt bra för att vara mödan värd att profilera. Det vill säga IPS-panel eller motsvarande och hyfsat stor färgrymd (i närheten av sRGB eller bättre).

Den föreslagna Lenovo X1 Yoga 14.0 verkar ha en alldeles utmärkt (och profileringsbar) bildskärm.
Nej jag menar vad jag skriver - och jag kan bara utgå från vad TS skriver,
KALIBRERING Tycker man ska sluta skapa förvirring genom att likställa dessa begrepp och få folk att tro att det går att kalibrera bärbara.
 

Matchfotografen

Aktiv medlem
Nej jag menar vad jag skriver - och jag kan bara utgå från vad TS skriver,
KALIBRERING Tycker man ska sluta skapa förvirring genom att likställa dessa begrepp och få folk att tro att det går att kalibrera bärbara.
Om du hade svarat TS att kalibrering inte går men att profilera brukar gå att göra så hade du bidragit med nåt positivt och kanske lärt någon nåt istället för två dryga inlägg, men kul att du är här.
 

gladers

Aktiv medlem
Hej,

Jag sitter och funderar på en ny dator i stort och för bildredigering som huvudsak. Tänker att en dator med touchskärm vore bra, har spanat lite på denna https://www.komplett.se/product/992716/datorer/datorer-barbara-laptop/2-i-1-datorer/lenovo-x1-yoga-140-3gen-wqhd-touch?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjw6KrtBRDLARIsAKzvQIG3J0EvDLIbWLtgzdVX7d34Lb413tdkYwn5r7rZok96hz7w2S310o0aApmaEALw_wcB och det enda jag känner är att det är kanske i minsta laget med RAM- minnet..

Synpunkter tas gärna emot gällande övrigt också. T.ex hur det funkar med skärmkallibirering på en bärbar?


Ps. Bärbar dator för att jag vill kunna få med den ut på resor..
Ser att du spikat ditt val, men vill upprepa ett förslag du redan fått: Surface Pro. Köpte utgående modell förra veckan. Har haft tidigare modeller också. Anledningen till det är just det du själv pekar på som behov, den att användas vi resor. Mina Surface-datorer har fått åka mc Europa runt många år och många vändor. Tror faktiskt att de är stryktåliga så det räcker och lagom stora/lätta. Dessutom för en vettig slant.
 

martinator

Aktiv medlem
Om du hade svarat TS att kalibrering inte går men att profilera brukar gå att göra så hade du bidragit med nåt positivt och kanske lärt någon nåt istället för två dryga inlägg, men kul att du är här.
Suck - han fick ett korrekt svar OCH en lösning (En extern skärm. En lösning som ganska många använder sig av just på grund av de bärbara datorernas begränsing på det området). Profilering är INTE kalibrering bara så vi har det utrett.
 
ANNONS