Annons

Ny laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

dasa1203

Aktiv medlem
Hej!

Är på jakt efter en ny bärbar dator som ska ersätta min Lenovo X1 som har några år på nacken. Förutom vanligt datorarbete (surf, Word och Excel m.m.) är tanken är att använda laptopen till foto och videoredigering när jag inte har tillgång till min stationära dator. Såg att Power har erbjudande på ett par modeller som jag finner intressanta. Vilken skulle ni ha valt och varför?
https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/acer-swift-edge-sfa16-41-r8zl-svart-16-barbar-dator/p-2543965/ eller

Trevlig kväll önskar Dag
 

ztenlund

Aktiv medlem
MacBook M alla dagar i veckan. Mycket kraftfullare HW och ett operativsystem som gör en glad istället för sketaförbannad.
En tre år gammal modell med 8 GB RAM och 256 GB lagring och faktiskt inte ens det just nu, men den har kostat samma som ovan tidigare. Kan väl tänkas att den gör det igen under Black Friday/Week. Och det är inte uppgraderingsbart heller eftersom allt är fastlött. Ska man ha en bärbar Mac med lika mycket lagring (och RAM) så är det helt andra pengar.

Apple är förstås smarta med sin marknadsföring, för det är ju därför de billigaste modellerna finns (det fungerar i nästan varenda forumtråd på temat också...), men så fort man vill ha det minsta extra tickar det på snabbt. Det är ju likadant med iPad. Man tittar på basmodellerna, men när man sedan plockar på lagring osv kan man snart lika gärna köpa en Pro... Fråga mig hur jag vet det. ;)
 

mikoto

Aktiv medlem
Jag hade valt Acer datorn av de två. Det är ju mestadels skärmen som är den stora skillnaden mellan de.

Lenovons är mindre och har lägre upplösning, det är dock en vikbar dator med touch skärm.

Acern är tre tum större och har fyra gånger mer pixlar. För video eller fotoarbete är den skillnaden viktig för mig, mest storleken.

Lenovon har bättre processor men skillnaden är troligtvis under 10% i de flesta fall så det är en marginell seger.

Ingen av de har SD kortläsare tyvärr(Lenovon har micro SD men det glädjer inte mig) vilket hade varit ganska smärtsamt för mig. Men har man CF-Express eller liknande kvittar ju det förstås då man ändå behöver en separat läsare, eller helt enkelt kör USB direkt i kameran.
 

dasa1203

Aktiv medlem
Jag hade valt Acer datorn av de två. Det är ju mestadels skärmen som är den stora skillnaden mellan de.

Lenovons är mindre och har lägre upplösning, det är dock en vikbar dator med touch skärm.

Acern är tre tum större och har fyra gånger mer pixlar. För video eller fotoarbete är den skillnaden viktig för mig, mest storleken.

Lenovon har bättre processor men skillnaden är troligtvis under 10% i de flesta fall så det är en marginell seger.

Ingen av de har SD kortläsare tyvärr(Lenovon har micro SD men det glädjer inte mig) vilket hade varit ganska smärtsamt för mig. Men har man CF-Express eller liknande kvittar ju det förstås då man ändå behöver en separat läsare, eller helt enkelt kör USB direkt i kameran.
Hej och tack för kloka synpunkter! Tänker också Acern som ett bra val. Det som gör mig tveksam är att den har OLED skärm och om det är bra för foto och videoredigering. Mvh Dag
 
ANNONS