Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Canon (efter 5D mk4)

Produkter
(logga in för att koppla)

DubbelEken

Aktiv medlem
hur går det att köra blixt med r6? kör du samma blixt till 5D som R6? speedlight 600 ex rt, synkar det?
Ja blixtar andra vanliga tillbehör fungerar. Jag har använt en 430EX II och den äldre 420EX på R6 och det fungerar utmärkt. Även den äldre blixtsändaren Speedlite ST-E3-RT fungerar utan problem. De nyare blixtarna har jag inte testat men de ska också fungera precis som vanligt på digitala canonkameror t.ex 5D mk4.
 
Senast ändrad:

martinator

Aktiv medlem
Och inte bara budget. Kontrollera också noggrant att Canon i sitt RF-objektivsortiment erbjuder precis alla brännvidder och ljusstyrkor som du kan tänkas behöva inom överskådlig framtid.

Går du in i RF så sitter du fast bakom Canons låsta grindar. Du kommer inte att kunna använda nyutvecklade, innovativa objektiv från tredjepartstillverkare, objektiv som kanske saknar motsvarighet i RF-utbudet. Ett starkt skäl att överväga andra kamerasystem än Canons.

Mycket bra budskap i den Youtube-videon!
Videon är ju mest ett skämt...
Canon har ett exceptionellt stort utbud av objektiv - även till RF.
Det är väl bara TS de för tillfället inte har i RF.
Jag vet inte vad det är för "innovativa" objektiv som canon skulle sakna som du hittar bland tredjepartstillverkare.
 

acke

Avslutat medlemskap
Canon har ett exceptionellt stort utbud av objektiv - även till RF.
Det är väl bara TS de för tillfället inte har i RF.
Jag vet inte vad det är för "innovativa" objektiv som canon skulle sakna som du hittar bland tredjepartstillverkare.
Att Canons objektivutbud till RF skulle vara exceptionellt stort är en grov överdrift. Bland de fasta brännvidderna saknar man t.ex. motsvarigheter till Sigmas ljusstarka och omtyckta Art-serie.

”Jamen vadårå, inga problem, Sigma går ju att använda med EF-RF-adaptern!!!”

är mantrat som Canon-fanboys ständigt upprepar. Men då har de helt missat poängen. EF-optik är gamla konstruktioner gjorda för DSLR med optisk sökare.

Tredjepartstillverkarna är på gång att lansera nya produkter helt anpassade för spegelfritt. Mindre, lättare, bättre. Det korta registeravståndet öppnar för ny optisk design. Frånvaron av optisk sökare öppnar för avancerad elektronisk korrigering av optiska defekter.

Sigmas nylanserade 20mm och 24mm i DG DN Art-serien är två exempel. De ersätter de gamla DG HSM-modellerna. Liknande nya godbitar kommer Canonanvändare inte att få tillgång till i nuläget. Det är den bistra sanningen.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
”Jamen vadårå, inga problem, Sigma går ju att använda med EF-RF-adaptern!!!”

är mantrat som Canon-fanboys ständigt upprepar. Men då har de helt missat poängen. EF-optik är gamla konstruktioner gjorda för DSLR med optisk sökare.
Något som spelar mest roll för vidvinkelentusiaster. För teleobjektiv spelar det inte så stor roll. Ju längre brännvidd desto mindre roll spelar det.

Med det sagt så vill jag påpeka att jag gärna skulle se att Canon släppte in piratobjektiven i värmen.
 

acke

Avslutat medlemskap
Elektronisk korrigering kan man göra även med spegelreflexer. Fast det syns förstås inte förrän bilden är tagen.
Javisst. Det jag menar är att spegelfria kameror tillåter elektronisk korrigering i realtid. Bilden man ser i den elektroniska sökaren kan vara något helt annat än den optiska bilden som projiceras på sensorn. Vinjettering, bildfältskrökning och andra optiska defekter kan trollas bort. En modern optik designad för spegelfritt berättar för kamerahuset hur bilden ska korrigeras. I realtid. Dessa möjligheter har tillkommit efter DSLR-eran, som EF-optik härstammar från.
 

acke

Avslutat medlemskap
Något som spelar mest roll för vidvinkelentusiaster. För teleobjektiv spelar det inte så stor roll. Ju längre brännvidd desto mindre roll spelar det.
Så är det. Det är förmodligen därför som Canons nya RF-supertelen sägs vara optiskt identiska med EF-föregångarna. Man har bara integrerat EF-RF-adaptern i objektivet, så att säga. Man har inte sett några fördelar med att designa om glaset. Men man har troligen uppgraderat annan viktig funktionalitet, t.ex. AF-hastighet.

Men som du säger, för vidvinkel och normala brännvidder så ger kort registeravstånd fördelar vad gäller optisk design.
 
Senast ändrad:

Bruno W

Medlem
Tycker nästan lite synd om Christian som inledde denna tråd. Han ville ha förslag på ett nytt Canon hus. Vet inte om han blivit mycke klokare på alla inlägg som mer handlat om inlåsning och protektionism.
Jag gick från Mk IV till R5 och ångrar absolut ingenting. Och ja, jag använder adapter och vet ni vad, det fungerer till 100%. :)
 

DubbelEken

Aktiv medlem
Tycker nästan lite synd om Christian som inledde denna tråd. Han ville ha förslag på ett nytt Canon hus. Vet inte om han blivit mycke klokare på alla inlägg som mer handlat om inlåsning och protektionism.
Jag gick från Mk IV till R5 och ångrar absolut ingenting. Och ja, jag använder adapter och vet ni vad, det fungerer till 100%. :)
Jag håller helt med dig, hela inlägget. Jag gjck från 6D till R6, har ett RF-objektiv och använder adapter med EF-objektiv och ångrar ingenting.
 

acke

Avslutat medlemskap
Tycker nästan lite synd om Christian som inledde denna tråd. Han ville ha förslag på ett nytt Canon hus. Vet inte om han blivit mycke klokare på alla inlägg som mer handlat om inlåsning och protektionism.
Nej, så tolkar inte jag Christians fråga. Han nämner iofs att han funderar på ett Canon R-hus, men han utesluter inte andra kamerafabrikat. Att i diskussionen om olika kamerafabrikat inkludera möjligheten till tredjepartsobjektiv, det tycker jag är helt relevant.

EF-objektiv går förövrigt att använda via adapter på spegelfria kameror av andra fabrikat, så man är inte låst till Canon för evig framtid bara för att man råkar äga några EF-gluggar.

Med det sagt så använder jag också en R5 och EF-objektiv med adapter, och det fungerar tillfredsställande för ögonblicket. Men det betyder inte att jag reservationslöst hyllar och avgudar allt som Canon företar sig i nutid och framtid. Vi konsumenter måste våga ställa krav.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag är ännu en som tagit steget att gå till spegelöst. Jag började med en EOS R som ersättare till en 5D classic. Ett gigantiskt lyft men så är det 12 år mellan kamera husen och en hel del utveckling av sensorer.
R är en bra kamera om man inte behöver hög bps, gps, bra elekronisk slutare och det senaste inom AF-motiv följning. Men motifföljning och AF-täckning är vida bättre än i 5D oavsett årsmodell.
OK, det finns vissa situationer där man säkert kan hitta fördelar med 5D's separate AF-sensor. Men det är nog generellt färre än fördelarna med on-sensor AF.
När det gäller objektiv så har Canon en strategi idags läget som förhindar 3:e parts RF AF-objektiv. Om den är rätt eller fel och vems behov ett företags beslut ska anpassas till och vad beslutet leder till kan vi ha olika åsikter om.
Så om det är super viktigt att få just 3:e parts objektivet i vissa brännvidder som då inte passar Canon RF fattningen så har man valet att byta system. Men då kommer kanske "inlåsningen" in som ett brev på posten om man har flera hus och objektiv som måste bytas santidigt.
Jag tror att Canon har kontroll och analyserar kontinurligt hur deras nuvarande strategi påverkar dom. En dag kommer de att släppa in 3:e parts tillverkare.
Det enda jag väntar på är TS-R 14 som annonserades tidigt men ännu inte synts till...
 

apersson850

Aktiv medlem
Sedan 1975, när jag köpte min första Canon-kamera, har jag sammanlagt köpt närmare 35 objektiv (tror jag - räknade i huvudet och kan ha missat några). Förvisso har jag inte alla kvar, men alla har varit Canon. De har använts/används på tolv kamerahus, om jag nu inte glömt något där heller.
Men det har varit av fri vilja, inte för att jag känt mig inlåst.
 

acke

Avslutat medlemskap
Ja, senast om 20 år. ;-)
Eller snarare inom 16-17 år, för produkterna har ju funnits på marknaden ett tag.

Jag tippar att det händer tidigare, inom ca 2 år. Men det förutsätter att vi inom världens fotocommunity fortsätter att tala om för Canon hur vi vill ha det. Säg din åsikt varje gång du får tillfälle.
 
Senast ändrad:
ANNONS