Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
henab skrev:
I princip enda skillnaden mellan 300D och 10D verkar vara att hastigheten är 2.5fps, 4 bilder respektive 3fps, 9 bilder.
Den är plastigare (och lättare), har ingen ratt baktill, displayen baktill (är det bra??) etc., så visst är den annorlunda.
Konkurrenterna bävar...helt klart.

Stackars Sony som just visade sin klart dyrare 828. Gissa om många köper en 300D istället...

Ja, nu får man tänka twice innan man löser ut sin A1 på posten... men fortfarande krävs en massa dyra glas för att den ska bli brukbar, så slutpriset hamnar väl åtminstone på 20 lax innan man har täckt in 28-200 mm, eller?

Jo givetvis bra optik behövs. Beror ju helt på vad man ska använda den till.

Men köp en beg 50mm 1.8 och en beg 80-200 så klarar du dig fint och får strålande optik.

Borde inte kostar med än 5-6000:-

KGS skrev:
Ja, nu får man tänka twice innan man löser ut sin A1 på posten... men fortfarande krävs en massa dyra glas för att den ska bli brukbar, så slutpriset hamnar väl åtminstone på 20 lax innan man har täckt in 28-200 mm, eller?
En viktig poäng där, men visst, en 50/1.8 är billig och inte dum, men ingen zoom för de som absolut måste ha det. Riktigt bra glas till Canon kostar en ganska bra slant...men för 17000:- har man ett riktigt bra kit.

Bläddrade i senaste FOTO o såg att Canons originallinser kostade 22.000 för en rätt blygsam zoom... brrrr... o så ere det där med att ha rätt lins på vid rätt tillfälle... men Tamron lär ha en 28-300 lins... det är kanske inte helt fel, eller är det bara sopor?

ser att priset är satt till 11.333 på cyberphoto, inklusive 18-55 mm linsen... vojne... det är ju bara 800 spänn mer än A1:an... beslutsångest...

Mittåt!! det är ju några spänn BILLIGARE t o m... vojne...

Senast ändrad:
Blygsam zoom? Det är en super-zoom (gissar 70-200/2.8L). Omfånget är inte superstort, men ljusstyrkan, kvaliteten i glas och konstruktion är verkligen super. Om det märks på bilderna??...JA!

Besluts-'ångest'?? Knappast. Skulle vara överlycklig, och valet mega-enkelt om jag inte redan hade en 10D.

Linmajon skrev:
Blygsam zoom? Det är en super-zoom (gissar 70-200/2.8L). Omfånget är inte superstort, men ljusstyrkan, kvaliteten i glas och konstruktion är verkligen super. Om det märks på bilderna??...JA!

Nä, det handlade om 24-70 mm, men visst jag vet o jag tror o jag förstår att det är skillnad på glas och glas... men vad jag nu måste dunka in i skallen är om jag verkligen har nytta av det, jag leker ju mest med kameran ändå... börjar bli dyra leksaker...

Vad tror ni om objektivet då? Känns lite vanskligt att köpa ett nytt objektiv som ingen testat. Priset skvallrar ju om att det inte direkt är top-of-the-line.

/J

geronimo13 skrev:
Sen kommer ju 300D matcha canons vita proffsgluggar ;)

Skulle inte rekommendera. Jag knäckte bajonetten på en Eos 500N när jag svängde runt den med en 70-200/2.8 på. Objektivet höll.... :)

Men kameran har väl som 300V metallbajonett. Men fästena i huset ska ju också hålla.

KGS skrev:
Nä, det handlade om 24-70 mm, men visst jag vet o jag tror o jag förstår att det är skillnad på glas och glas... men vad jag nu måste dunka in i skallen är om jag verkligen har nytta av det, jag leker ju mest med kameran ändå... börjar bli dyra leksaker...
Sant, och det finns bra objektiv...MYCKET billigare, men är man proffs eller bara rik så..

Hehe ,nu är det verkligen kört för begagnat marknaden, min d30 sjönk nog några tusenlappar i värde. Kul för alla som skall köpa ny kamera att det kommer en schysst digital systemkamera till bra pris så att alla med en liten plånbok kan få leka med de rikiga grejjerna utan att behöva lägga två månadslöner.
Det nya objektivet verkar ju vara lovande så man slipper de sladdriga Soligor zoomarna i det billigare vidvinkel segmentet, har en själv:)

Canon verkar få ett allt fastare grepp om den digitala dslr marknaden, men räkna med de andra, de kan inte låta Canon bli totalt världsledande på vår framtida konsumentinriktade heldigitala slr marknad, frågan är ju bara om Nikon nöjer sig med att lägga fram en kamera som är i samma klass som 300D eller om de kommer erbjuda oss konsumenter en ännu bättre kamera till samma pris.

Minolta bör släppa något vettigt snarast annars är de nog riktigt illa ute, jag tror med handen på hjärtat att de flesta seriösa fotografer föredrar en dslr framför en halvhybrid om inte prisskillnaden är så stor som den tidigare varit.

Litet tips: om du planerar att svinga runt kombnationen plast-hus + vitt tele: håll i optiken och inte i huset. Blir billigare så ;o)

Skämt åsido, den här ser ju intressant ut. Sitter i pricip med avtryckarfingret för att beställa en 10D när jag ser detta. Det blir nog fortfarande 10D för min del, men det börjar ju onekligen röra sig i grytan nu!

alcedo skrev:
Skämt åsido, den här ser ju intressant ut. Sitter i pricip med avtryckarfingret för att beställa en 10D när jag ser detta. Det blir nog fortfarande 10D för min del, men det börjar ju onekligen röra sig i grytan nu!

Vad är det som gör att du fortfarande väljer 10d framför 300d?

Jag tycker priskillnaden avgör till 300d fördel.

Tycker det är lite synd att den saknar PC-synk och metallskalet. Sen vet jag inte riktigt hur handhavandet kommer att te sig med bara ett hjul att rulla på. Skillnaden kan nog motsvara 300V/Eos33.

Sen
är det ju 2.5fps, 4 bilders buffert, "bara upp till 1600" spegel istället för prisma verkar det som(för sökaren altså). Verkar som om den har samma nackdelar som 300v när det gäller att välja autofocus mode, dom kan vara låsta till vilket program man använder.

ANNONS
Götaplatsens Foto