Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad jag hört är det BARA Sony och Canon som tillverkar sina sensorer själva. I princip alla andra kameror har sensorer som tillverkas i Sonys fabriker. Är inte förstås inte säker dock...

Gör inte Philips sensorer också? Åt Kodak t ex? Eller är jag ute på den berömda cykelturen igen?

Damocles skrev:
Han inte med editen...

Rätta mig om jag har fel, men använder inte Minolta Dimage serien sensorer som tillverkas av Sony. Eller har dom en egen fabrik.

Nån annan får rätta mig om jag är ute & cyklar nu men jag tycker mig ha hört att D7-serien & Sony 717 har samma sensor, tillverkad av Sony förstås.

Mvh den gamle tävlingscyklisten Larsa

Linmajon skrev:
Vad jag hört är det BARA Sony och Canon som tillverkar sina sensorer själva. I princip alla andra kameror har sensorer som tillverkas i Sonys fabriker. Är inte förstås inte säker dock...

Detta betyder ju att dessa företag rimligen ligger bäst till när en ny bildsensor kommit fram. Det betyder t.ex. att Sonys nya s.k."fyrfärgssensor" först presenteras i Sonys egen kamera för att den första gruppen nyköpare skall kunna sugas pengar ur så långt det går.

Kodak har haft några svartvita systemkameror men det är nog väldigt låg efterfrågan på sådana så jag har svårt att tro att det dyker upp i några konsumentprodukter inom överskådlig framtid.

Den är redan här såklart. :D

Varje sensor reagerar bara på fotoner, altså ljus, men idag så har dom ett filter så varje punkt bara får en färg(smalt spektrum på våglängden). Så på fyra punkter har du ett GRGB. Grön, Röd, Grön, Blå. Varför dubbel grön, detta för att en hel del detaljer och luminositet ligger i det gröna spektrat. Sedan interpolerar man dom två färgerna som varje punkt inte tog emot från dom omgivande pixlarna, och trycker ner detta i RGB kanalerna för bilden när man sparar. Men rent praktiskt sett skiter sensorn fullkomligt i vilken färg(våglängd) ljuset har.

Sonys nya fyrfärg har en RGBE, som istället för den andra gröna har en turkos/cyan färg som dom kallar Emerald(smaragd). Som tydligen ska ge bättre mer trogen färgåtergivning. Ska bli intressant att se test bilderna.

Vill bara ha en sak klar för mig..
Om jag ska ta sportfoto (klättring cykling skidåkning främst) så är väl 300D ett bättre alternativ än 828:an?

(Jag räknar med minst 1 extra objektiv..)

jcarls38 skrev:
Vill bara ha en sak klar för mig..
Om jag ska ta sportfoto (klättring cykling skidåkning främst) så är väl 300D ett bättre alternativ än 828:an?

Förmodligen ja, om inte Sony uträttat underverk med den kontrastavkännande AF:en.

Det enklaste är att vänta tills du kan testa dem.

Larsa

Damocles skrev:
Han inte med editen...

Rätta mig om jag har fel, men använder inte Minolta Dimage serien sensorer som tillverkas av Sony. Eller har dom en egen fabrik.

Hittade detta på nätet som förklarar det hela.

the 2/3rd inch devices used in the existing 5MP DSC-F717, Olympus E-20, Nikon Coolpix 5700, Minolta Dimage 7 and the new Dimage A1.

De e alltså Sonys 5mp-sensor som avses.

Om ryktet om Minolta A2 har någon substans så är jag övertygad om att den har 8mp-sensorn, Nikon hänger kanske på också?

Vi hoppar mycket mellan olika kameror & kommer ifrån tråden ibland (inte minst jag). Tycker dock att det är förlåtligt eftersom många inklusive mig funderar på 300D eller nån av dom andra.

Larsa

Det finns en hake till! Canon 10D är snart nere i pris vad en 300D kostar nu. Att det nu dyker upp avanserade kompakt digitalkameror på 8mp och lite till, vad för nytta har man av det. Jag väljer nog en 10D och köper begagnade objektiv av hög klass till vettiga pengar.

Om det är som du säger Bengt Arne så står ju valet lätt mellan dom båda Canonkamerorna, "kompakterna" är ju trots allt billigare alternativ om man ser till brännviddsomfång & ljusstyrka, köpa ett sånt kit av hög klass till en Dslr kostar...

Att köpa Canonoptik skulle vara uteslutet för mig utan det är Tamron, Sigma mm som känns aktuellt om man inte ska behöva belåna huset...

Andrahandsvärdet på Canonoptik borde med det som hänt den senaste tiden skjuta i höjden, hur billigt blir det när det finns några tusen 300D-ägare som inte har råd att köpa nytt?

Dom som har råd med ny optik har även råd med 10D & köper den istället, merkostnaden för den är ju struntsummor jämfört med optikkostnader.

Om det är så att 10D gått ned så mycket så är jag fullständigt övertygad om att 300D kommer att falla kraftigt i pris, kanske redan innan den släpps. Canon måste ju se till att det blir så för att kunna sälja 300D, det är ju inte riktigt utrett hur plastig den är men jag tycker fortfarande att det verkar skilja ljusår i byggkvalitet mellan 10D & 300D.

Larsa

Senast ändrad:
larsaz skrev:
Om det är som du säger Bengt Arne så står ju valet lätt mellan dom båda Canonkamerorna, "kompakterna" är ju trots allt billigare alternativ om man ser till brännviddsomfång & ljusstyrka, köpa ett sånt kit av hög klass till en Dslr kostar...

Att köpa Canonoptik skulle vara uteslutet för mig utan det är Tamron, Sigma mm som känns aktuellt om man inte ska behöva belåna huset...

Andrahandsvärdet på Canonoptik borde med det som hänt den senaste tiden skjuta i höjden, hur billigt blir det när det finns några tusen 300D-ägare som inte har råd att köpa nytt?

Dom som har råd med ny optik har även råd med 10D & köper den istället, merkostnaden för den är ju struntsummor jämfört med optikkostnader.

Om det är så att 10D gått ned så mycket så är jag fullständigt övertygad om att 300D kommer att falla kraftigt i pris, kanske redan innan den släpps. Canon måste ju se till att det blir så för att kunna sälja 300D, det är ju inte riktigt utrett hur plastig den är men jag tycker fortfarande att det verkar skilja ljusår i byggkvalitet mellan 10D & 300D.

Jag håller med dig angående köp av nya dyra orginal objektiv....Astronomiska siffror för en vanlig knegare! Min tanke var att köpa begagnat orginal..hm, hm kanske fler som tänker så. Du har kanske inte helt fel. Priserna går upp på begagnat.
Jag håller även med dig på att 300D kommer att rasa ytterligare. Det canon vinner på, säljer fler objektiv.

Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto