Annons

Ny Canon30D begagnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

vagnmakaren

Medlem
Jag har idag köpt en ny Canon 30D i fotoaffär.När jag kollar mina första bilder blir jag konfunderad, mappnamn 185Canon och filnummer på min första bild IMG_9266. filnumrerings metod var inställd på kontinuerlig. När jag kollade kameran noggrannare så kan jag se skavmärke på undersidan av huset.Hur kan jag se totala antalet exponeringar? PÅ min mark11N.kan man i BreezeBrowser Pro och EXIF Data se totala antalet exponeringar,
Kameran och allt som hör till fanns i original kartong.

/Hans-Erik

Kan inte någon tagit någon bild med den och det var fel ett annat minneskort i?
Jag fick det fenomenet en gång när jag lånade en av skolans kort i min kamera slurp 6000 med en gång från 4000.

Robin Gyllander skrev:
Kan inte någon tagit någon bild med den och det var fel ett annat minneskort i?
Ett annat (och vanligare) alternativ är att han inte köpte ett minneskort utan använde ett han redan hade och använt i tidigare kameror. Är man bronsmedlem har man ju säkert haft en kamera tidigare.

Det är alltså inget fel, det är meningen att det ska fungera så.

Robin Gyllander skrev:
Brukar det var skavmärken på nya kameror?
Jag tror du missuppfattade mig, jag sa inte att ditt förslag var helt otänkbart felaktigt. Jag bara påpekade att lösningen kan ligga närmare hemmet.

Vad gäller skavmärken så är det ju rätt svårt att säga vad som är normalt utan att ha en aning om i vilken omfattning.

fhe skrev:
Ett annat (och vanligare) alternativ är att han inte köpte ett minneskort utan använde ett han redan hade och använt i tidigare kameror. Är man bronsmedlem har man ju säkert haft en kamera tidigare.

Det är alltså inget fel, det är meningen att det ska fungera så.

Alldeles rätt jag har använt korten i min mark11N,har testat med tre olika kort som är formaterade.Senaste kort hade följande mappnamn 100EOS1D och filnr. PY9T5700 före formatering.

Efter jag tagit en bild med formaterat kort, mappnamn 185Canon och filnr IMG_9267.

Om det enligt dig skall fungera så skulle filnr. vara PY9T5701 eller?

Min fråga är hur kan jag få fram totala antalet exponeringar i 30D

vagnmakaren skrev:
Efter jag tagit en bild med formaterat kort, mappnamn 185Canon och filnr IMG_9267.
Om man formatterar i kameran så har jag för mig att den skriver tillbaka kortets räknare efteråt så att man inte ska tappa den bara för att man formatterade kortet.
Har ingen aning om hur det lagras men det är ju inte helt otroligt att den kan plocka upp en räknare från 1D även om dess filnamn är annorlunda. Har svårt att tro att det är filnamnen den lagrar, sannolikare att den lagrar en vanlig enkel räknare i 4 byte någonstans på kortet.

Någon annan får svara, jag har ingen 30D. Om det går på 30D så skulle min gissning vara att man hittar det genom Canons programvaror (i trakterna kring där man lagrar ägare och sånt).

vagnmakaren skrev:
Alldeles rätt jag har använt korten i min mark11N,har testat med tre olika kort som är formaterade.Senaste kort hade följande mappnamn 100EOS1D och filnr. PY9T5700 före formatering.

Om det enligt dig skall fungera så skulle filnr. vara PY9T5701 eller?

Förmodligen har de haft kameran framme i affären och där någon har använt ett kort med en pågående serie, jag skulle inte oroa mig för det. Om kameran verkligen hade tagit 10000 bilder skulle avtryckaren vara blanksliten.

Om du verkligen vill veta hur många exponeringar som kameran har gjort skall det gå att lista ut ur exif-informationen, men det är inte helt enkelt: http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00FDoN&tag=

/Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto