Annons

Ny dator främst för LR och PS

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, en ny hårddisk är ju att föredra.. men jag gick efter Marias budget.

Ny hd och dvd kostar runt 700kr tillsammans... inte så farligt, men har man inte mer pengar så kan man spara in det och flytta över det gamla.

HD: 400-500kr (SSD: 1500-2500kr)
DVD: 200-300kr

Själv skulle jag köpt en ny hd utan tvekan.. och har inte Maria en DVD, så måste hon ha det för att installera Win 7, om hon vill ha det istället för XP.

Ett tips är att inte ha för stor hd till operativsystemet.. utan att ha flera diskar. Själv har jag kört med 80gb tidigare, nu har jag en 128gb SSD. Det räcker gott och väl om man lägger bilder och annat viktigt på en annan disk. Får man något jobbigt virus och måste installera om, är man glad om man har den konfigurationen.
 
I dag har jag en dator från Sony sen 2002. HP Intel(R) Pentium(R) M processor 1.86GHz, 782 MHz, 0.99 GB RAM. PAE. Säger det dig något? Med Windows XP.
Ingen vidare processor och dåligt med minne.

Hade du något annat tips?

Tack för hjälpen!

Jag tänkte om det skulle räcka med ett bra uppgraderings paket: Moderkort, Minnen och ett Grafikkort, men jag ser att burken är så pass gammal att nätaggregatet eller annat kan börja krångla när som helst.

Tipset från Danne B håller jag med om, du kommer få en "raket" i jämförelse med vad du har nu :)

Att lägga in ett nytt OS på en gammal hårdisk, som snart uppfattas som liten eller börjar krångla och sedan ska bytas igen kanske inte är så kul.

Jag tycker att du ska gå på Danne B tips och försöka klämma in denna med: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=466164

Om du väljer en EU-butik räcker budgeten mer än väl:
Ett snabbt exempel på butik med bra omdömen på Prisjakt: http://www2.hardwareversand.de/home.jsp


Michael - Klämmer in -
 
HP 7100 känns som det är bara att beställa, för 3995 kr måste det vara ett fynd? Plus för SATA-II HD och Windows 7 Professional, 64-bit.


Michael - Köper två -

4995 och SATA II är väl numera den "gamla" tekniken, så även om den fortfarande är fullt tillräckligt för snurrhårdiskar så borde det väl inte ge något plus. SATA I och IDE är väl numera helt utdöda teknologier.

Håller annars med om att det är ett bra köp och självplock blir faktiskt inte alltid billigare. Är man dessutom på dåligt humör kan man installera den på norska, det brukar alltid pigga upp.

/Karl
 
Underbar tråd!

Fick känslan av att Mial ville ha enkelt tips. Men så blir det inte när tekniknördarna sätter igång. (och jag får nog sälla mig dit då jag bygger själv med 80Gb SSD + 500GbHD och en linux server med 2*2Tb disk på)

Underbart helt enkelt.
 
Det är inte så konstigt att tråden går "åt fel håll"

enkelhet
lågt pris
hög prestanda

Välj två.

Och Mia behöver någorlunda prestanda, och har begränsad budget - och då kan det bli lite knepigt.

Röstar fortfarande på ssd-disk. Det kommer pigga upp vilken stormarknadsdator som helst och behöver bara kosta 800 extra, samt lite mekande med inställningar i Windows.
 
Om hon ska ha en SSD behöver hon ha Win 7.. annars är SSD:n lika slö som vilken annan hårddisk ganska snart.

Har satt ihop ett komplett paket i länken nedan:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/206308/datorpaket
Summa: 5531kr + frakt 59kr

Den enda delen som jag har synpunkt på är grafikkortet.. men det används ju inte så mycket i bildbehandlingen, utan mest om man spelar spel.

Om du fortfarande bor kvar i Linköping så kan jag hjälpa dig att sätta ihop paketet och installera windows..
Det kommer ta mig en halvtimme att sätta ihop burken och sedan några timmar med windows + uppdateringar och de program du vill ha. Men det brukar sköta sig självt ganska mycket..

Köpedatorerna är jag allergisk mot och det är ju klart att tjejen ska ha en vettig dator.. ;-)

Hör av dig...
 
nu var det ju ett par månader sen jag kollade lägstapriserna och optimalaste delarna men här är den datorn jag skaffade, men jag hade en gammal låda redan. windows saknas, och cd, så den hamnar på ungefär samma pengar som Dannes förslag, men dubbla minnet och lite mer lagringsutrymme men sämre grafik.

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=tiq&k=956350
 
nu var det ju ett par månader sen jag kollade lägstapriserna och optimalaste delarna men här är den datorn jag skaffade, men jag hade en gammal låda redan. windows saknas, och cd, så den hamnar på ungefär samma pengar som Dannes förslag, men dubbla minnet och lite mer lagringsutrymme men sämre grafik.

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=tiq&k=956350

De datorerna går inte att jämföra..

Min tanke med det jag plockade ihop är att den är framtidssäkrad med USB3, Sata 6Gbit/s... på moderkortet.
Processorn ligger i en helt annan klass..
Minnet går att bygga ut efter hand om man vill ha mer.. (kan vemsom helst fixa..)

Hårddiskarna är däremot bra i ditt bygge.. om än dock en liten SSD.
 
De datorerna går inte att jämföra..

Min tanke med det jag plockade ihop är att den är framtidssäkrad med USB3, Sata 6Gbit/s... på moderkortet.
Processorn ligger i en helt annan klass..
Minnet går att bygga ut efter hand om man vill ha mer.. (kan vemsom helst fixa..)

Hårddiskarna är däremot bra i ditt bygge.. om än dock en liten SSD.

liten men naggande god - men den räcker gott till systemet.

nej, inte helt framtidssäker - det kan jag hålla med om... det var inte syftet när jag plockade ihop den i julas - utan att få bra prestanda närmaste åren (professorn har gått upp 220 kr sen dess, tex, finns säkert bättre val idag.) moderkortet är valt enbart för att kunna ha två grafikkort (3 skärmar) och 16 gb i en snar framtid.

har inte testat att installera photoshop på den än heller, kör kubuntu på den, för jag prioriterade bort win7
 
Underbar tråd :)

Min bärbara Vaio har förmodligen ett kraschat grafikkort. Skärmen dog efter ett par dagar med rosa skärm, har den nu uppkopplad till en separat skärm men bilden är rosa? Lie jobbigt om man ska behandla bilder.

Lutar åt att skaffa en stationär dator och med en man som är datakunnig kan jag köpa delar. Jag spelar inte på datorn utan det är foton, surf och Officepaketet som används flitigast.

Ni får väldigt gärna slänga ihop ett bra paket till mig. Jag behöver skärm och tangentbord också.
 
Gud vilken hjälp jag fått här under de senaste dagarna, sorry att jag har missat att kika in! Grymt bra med duktiga männsikor som vet och kan sina saker, även om jag inte känner mig lika haj!
ja men visst var jag på LT för ett par år sen Daniel, visste att jag kände igen ditt namn! Åh jag sitter i Stockholm nu, men jag skulle ju iof kunna ta mig neråt för att få hjälp att bygga ihop den, vilken pärla! Om det inte finns någon här i Stockholm jag kan muta för att få bygghjälp?
Vad är det jag behöver utöver den lista som du satte ihop?
Jag skulle behöva få tillgång till datorn så snart som möjligt...Att man alltid gör allting så i sista minuten.
E n dator som plockas ihop som du sa är alltså snabbare och bättre än till exempel:
http://www.dustinhome.se/pd_5010519280.aspx
Som är den jag kikat på och tänkte beställa.

Tusen tack för hjälpen allihop och hoppas allt är fint med dig Daniel!

Maria
 
Gud vilken hjälp jag fått här under de senaste dagarna, sorry att jag har missat att kika in! Grymt bra med duktiga männsikor som vet och kan sina saker, även om jag inte känner mig lika haj!
ja men visst var jag på LT för ett par år sen Daniel, visste att jag kände igen ditt namn! Åh jag sitter i Stockholm nu, men jag skulle ju iof kunna ta mig neråt för att få hjälp att bygga ihop den, vilken pärla! Om det inte finns någon här i Stockholm jag kan muta för att få bygghjälp?
Vad är det jag behöver utöver den lista som du satte ihop?
Jag skulle behöva få tillgång till datorn så snart som möjligt...Att man alltid gör allting så i sista minuten.
E n dator som plockas ihop som du sa är alltså snabbare och bättre än till exempel:
http://www.dustinhome.se/pd_5010519280.aspx
Som är den jag kikat på och tänkte beställa.

Tusen tack för hjälpen allihop och hoppas allt är fint med dig Daniel!

Maria


Roligt med ett känt ansikte här.. :) För min del är det bara att du kommer ner, så hjälper jag dig..

Det finns flera fördelar med att sätta ihop en dator själv. "Köp-datorer" som jag kallar dem från HP, Dell... m.fl. har oftast begränsningar om man vill stoppa i flera hårddiskar eller bygga ut datorn (uppgradera). Dem vill ju så klart att du ska köpa en helt ny dator när den gamla inte räcker till.

Om vi jämför den du länkade till med det paket jag satt ihop så får du se vad som skiljer..

Låda:
HP: Tower, Lite större, sämre kylning och inget dammfilter
Paket: Antec 300: Midi Tower, lite mindre, bra kylning (stora o tysta fläktar) och dammfilter (Mindre damm som kommer in och försämrar kylningen av processor, grafikkort... (Behöver inte städa den så ofta, mer än att öppna frontluckan ta bort och skaka av filtret någon gång i månaden på sin höjd)

Moderkort:
HP: ? (står inte, Bara USB2, Firewire och möjligtvis Sata2 (3Gb/s)
Paket: MSI 870A-G54 AM3: Ett riktigt bra kort. Som det står på Inets sida om det..: "Moderkortet är "Military class" vilket innebär hårda kvalitetstest för att klara hård överklockning och ha lång livslängd." Men i övrigt har det USB2 och 3, Sata3 (6Gb/s) Om du inte vet vad det betyder så är det att hårddiskar t.ex. som är kopplade till Sata och USB3 och som kan utnyttja det gränssnittet, kan föra över informationen mycket snabbare än tidigare. Ett gränssnitt som kommer mer och mer nu framöver..

Minnen:
HP: Vet ej typ men, DDR3 1333MHz (Går ej att byta till snabbare utan att byta processor)
Paket: Corsair DDR3 1600MHz: Snabbare än HP och räcker för dina behov, går även att bygga ut enkelt. (Går att byta till 2000MHz minnen)

Processor:
HP: Intel Core i3 540, 2 kärnor på 3,06 GHz, 4MB L3-Cache (Processorns minne för snabbare beräkningar)
Paket: AMD Phenom II X4 965BE, 4 kärnor på 3,4GHz, 6MB L3-Cache. Snabbare processor och fler kärnor, men drar mer ström.. 125 watt. (Skulle gissa att HP:n ligger på runt 65 watt) Står datorn på dygnet runt året om, så blir det ju såklart en viss skillnad på elräkningen.. ;-)

Grafikkort:
Likvärdiga med skillnaden att HP har 512MB minne och mitt hade 1024MB minne.
Alltså dubbelt så mycket minne på ihopplocket, men om du frågar mig så suger bägge.
Enda skälet är att försöka hålla budgeten.

Hårddisk:
HP: 640GB, 7200RPM, SATA
Paket: 320 GB, 7200RPM, SATA2 (Hälften så stor, snabbare och du kan byta ut den mot någon annan innan du beställer. (Men jag vidhåller att det är bättre med en liten hd till operativsystemet och ha en till eller flera hd internt eller externt till bilderna)

Bägge har DVD med Lightscribe...

Bägge har Win7 Home Premium

Kort sagt enligt mig... Inget att tveka på... skippa HP:n.

Får se om det är någon som har en annan åsikt.. :)
 
Begangnat..?

Går ju faktiskt att kpa en begangnad dator till helrätt peng. Finns gott om människor som bara vill ha det senaste och byter dator oftare än strumpor.

Jag köpte en 5år gammal Dell serverdator som jag använder till PS5 och LR3. fungerar utmärkt.
8 kärnor 3,2Ghz
8 Gig ramminne och 2TB hdd.
win 7 Ultimate.
5000kr.

Blocket finns mycket got och blandat att hitta. :)
 
Vet inte om jag skulle vilja köpa en 5 år gammal dator som stått på dygnet runt dessa år.. men den kan säkert hålla ett tag till. ;-)

Komponenternas prestanda var det ju inget fel på i alla fall.. men, jag har för mig att server datorers processorer m.m. inte är byggda på samma sätt som "vanliga"..?
Det är något i bakhuvet som säger att det är någon skillnad i alla fall, om det är hur processorn gör sina beräkningar eller vad det är. Serverns arbetsuppgift skiljer ju sig, mot en vanlig dators.
Men jag kan ha fel... någon här kanske vet?

Själv har jag en gammal vanlig Compaq som jag fått, som server i garderoben.. för att streama film och musik, till övriga datorer och iPhones.
 
ANNONS