Hej!
ag chansar på att du har Windows XP i svensk version på din dator eftersom det nog är vanligast om man vill ha detaljerade anvisningar. En del av grejerna går att nå på flera sätt men jag beskriver det jag hittar först.
Du måste börja med att PARTITIONERA disken. Detta gör du från "Diskanteraren" som du hittar genom att öppna Kontrollpanelen och där välja "Administrationsverktyg". I Administrationsverktyg väljer du "Datorhantering" och där hittar du "Diskhantering" under "Lagring" i vänsterkanten.
När du klickar på den så får du upp en tvådelad bild. Överst är en förteckning över dina diskar i tabellform och den undre halvan är en grafisk beskrivning av diskarna. När du högerklickar åp din nya disk får du upp en meny där du kan skapa partitioner på disken. Du kan välja att skapa hur många partitioner du vill men du måste ha minst en primär partition på varje disk. Om du har flera primära partitioner kan bara en vara aktiv åt gången så låt dig nöja med en. Du ska också bestämma hur stor den ska vara om du vill ha flera partitioner. Enklast är att låta hela disken bli en partition och den är då primär.
Om du vill ha flera partitioner så blir nästa partition en sekundär partition som är lika stor som resten av disken. I denna sekundära partition skapar man sedan logiska enheter.
När du har partitionerat färdigt (du kan nöja dig med att bara partitionera en dela av disken till en början) så har du fått några nya enhetsbeteckningar. Den första (eller enda) enheten på din nya disk heter D:. Detta kan förbrylla om man har två enheter på den tidigare disken eftersom den tidigare D: plötsligt heter E: och program som finns på den inte går att starta längre. Om du får sådana problem får du återkomma

De nya enheterna ska sedan formateras innan du kan använda dem. Det gör du i diskhanteraren genom att högerklicka på en enhet och välja "formatera". I formateringsmenyn ska du välja filsystem och jag rekommenderar att du väljer "NTFS".
När formateringen är klar är det bara att börja använda disken.
Största risken att göra fel föreligger vid formateringen eftersom det går alldeles utmärkt att formatera en disk är du redan har information.
En partition går däremot inte att "skriva över" genom att lägga upp en ny. Du måste då först aktivt ta bort den gamla.
Lycka till!
---/Thomas