Annons

Ny Epson Pro efter 38/4800?

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Jag är ute efter en ny skrivare och väljer mellan Epson 3800/4800

Jag vill gärna ha en 4800, men saknar det automatiska bytet av matt/photo-bläck eftersom jag kommer skriva på blandade papperssorter.

En lösning är phatte-black och imageprint RIP. Men kommer phatteblack alltid att finnas? (är det epson original?)

38:an saknar också rullpapper... Kan man köpa papper på rulle och klippa till en remsa på 100cm som man matar i skrivaren för att få längre utskrifter?

Det bästa vore ju om det kom ut en ny skrivare som kombinerade fördelarna från båda skrivarna. Är det någon som känner till något rykte om en eventuellt ny skrivare från Epson?

mvh /Peter

Jag valde också mellan 3800 och 4800.
Valde 3800, enbart p g a vikt och storlek. Kommer att behöva flytta skrivaren och har dessutom begränsad plats för den.
Skära papper och handmata är inget stort problem. Jag köper papper/canvas på rulle och skär själv.
Dessutom så har 3800 båda svarta patronerna monterade och byter själv till rätt patron.
Visst den slösar en del bläck vid bytet, men avsevärt mycket mindre än 4800.

Jag är lite osäker, men jag har bestämt för mig att 3800 klarar 95 cm långa papper.

Tack för ditt svar! Väldigt intressant...

Menar du att den skvätter bläck FAST den har två separata patroner och ska byta automatiskt? Den har alltså inte dubbla kanaler i skrivarhuvudet för detta? Man bör med andra ord inte skriva ut vartannat papper matt och vartannat blankt...

Hur fungerar det när skrivaren inte har rulle och man vill skriva ut längre/kortare papper. (udda format) Talar man om detta för skrivaren, eller matar den papper till det "tar slut" i matningen? Eller skriver den helt enkelt 40x100 om man anger detta och matar ett sådant papper?

Stämmer det också att skrivaren har inbyggt nätverk från början? (vill ha!)

Att du kör canvas i skrivaren låter toppen!

Hur uppfattar du den i bläckekonomi? 80ml är ju betydligt mindre än vad som kan rymmas i 4800.

jag har också platsbrist och beräknar att flytta skrivaren, så 38 känns mycket bra av just den anledningen. När du dessutom säger att du klipper från rulle själv, så är det också ett bra argument till den skrivaren för att få bra ekonomi.

Hur fungerar det att skriva ut riktigt små blad? typ enstaka 10x15 kant-till-kant-utskrift?

mvh /Peter

Det avgörande borde vara hur mycket du printar. Printar du mycket och produktionsmässigt är 4800 mer rätt eftersom den tar större bläckpatroner och papper på rulle. Jämfört med en 3800 är 4800 mer professionellt byggd, en bit större och väger 40 kg istället för 20 kg. Men det där ser du ju själv.

3800 har enligt Epson ett nyare printerhuvud och skriver ut finare än 4800, men jag ser ingen skillnad i utskriftskvalitet.

Bläckbytena förbrukar ca 1,5 ml från PK till MK bläck och runt 4 ml på andra hållet, så vartannat blank och vartannat matt papper är inte att rekommendera.

Största papper 3800 kan skriva ut med Epsondrivern är 43x95 cm (17x37,4 tum). Med Imageprint har jag sett uppgift på 8 meter.

Skrivaren har 10/100 nätverksuttag och ska kunna skriva ut 10x15 kantfritt, men jag har inte provat.

Gå till nedanstående länk så hittar du svar på alla dina frågor:

http://people.csail.mit.edu/ericchan/dp/Epson3800/index.html

Mvh/Lars-Erik

Ps) Du kanske ska titta på Canon iPF5000 och nya iPF5100 också. Klarar allt ovan utan bläckförluster.

Senast ändrad:
Tack Lars-Erik!

Mycket informativt och bra fakta!

Jag är väl medveten om byggkvalitén skrivarna emellan. Samt även bläckekonomin. Det är detta som sätter mest griller i huvudet. Jag tror dock att jag kan klara mig långt på 80ml-patroner då jag skickar en del "kvantitetsjobb" till labb. När jag får köpa två nya uppsättningar per år, så är det dags att investera i en större skrivare med rullpapper som får stå och mata förstoringar.

Imageprint har jag också förstått att det är en bra investering. Kommer nog komplettera med detta efter ett tag.

Bläcktappet mellan byte av bläckpatron får man ta... Att slippa slabba med det för hand är en nog så bra anledning. Men visst, man ska nog planera sina utskriftsjobb så att man skriver alla matta papper på en gång.

Intressant länk också. Ska läsa igenom hela denna. Sedan lägger jag nog en beställning.

Hur är programmen som följer med? Finns det en bra metod för att "pussla" många små bilder på ett stort A2-papper utan att behöva skapa ett kollage i PS?

Mvh /Peter

peter_wahlström skrev:
Finns det en bra metod för att "pussla" många små bilder på ett stort A2-papper utan att behöva skapa ett kollage i PS?

Om der följer med något vet jag inte men QImage är ett ypperligt program för att kunna pussal många bilder på ett större ark, kostar dessutom endast $50 !

jonasandersson skrev:
Om der följer med något vet jag inte men QImage är ett ypperligt program för att kunna pussal många bilder på ett större ark, kostar dessutom endast $50 !

Tack för tipset! Hoppas det finns en demoversion och att det funkar för Mac!! =o)

//Peter

peter_wahlström skrev:
Tack för ditt svar! Väldigt intressant...

Menar du att den skvätter bläck FAST den har två separata patroner och ska byta automatiskt? Den har alltså inte dubbla kanaler i skrivarhuvudet för detta? Man bör med andra ord inte skriva ut vartannat papper matt och vartannat blankt...

Hur fungerar det när skrivaren inte har rulle och man vill skriva ut längre/kortare papper. (udda format) Talar man om detta för skrivaren, eller matar den papper till det "tar slut" i matningen? Eller skriver den helt enkelt 40x100 om man anger detta och matar ett sådant papper?

Stämmer det också att skrivaren har inbyggt nätverk från början? (vill ha!)

Att du kör canvas i skrivaren låter toppen!

Hur uppfattar du den i bläckekonomi? 80ml är ju betydligt mindre än vad som kan rymmas i 4800.

jag har också platsbrist och beräknar att flytta skrivaren, så 38 känns mycket bra av just den anledningen. När du dessutom säger att du klipper från rulle själv, så är det också ett bra argument till den skrivaren för att få bra ekonomi.

Hur fungerar det att skriva ut riktigt små blad? typ enstaka 10x15 kant-till-kant-utskrift?

mvh /Peter

Enligt en uppgift jag fått här på fotosidan så har jag gjort följande beräkning av bläckkostnaden för pro3800.

Bläckkostnad: 5,75 kr/ml. 9 st patroner á 460:-/st (exkl moms

Förbrukning: 1 ml räcker till 4 dm²

Pappersstorlek Bläckkostnad

A4 = 6,24 dm² = 11,25 kr

A3 = 12,48 dm² = 22,50 kr

A3+ = 15,9 dm² = 28,60 kr
A2 = 25 dm² = 45 kr

A2+ = 27,3 dm² = 49,15 kr

40 x 50 cm = 20 dm² = 36 kr

40 X 60 cm = 24 dm² = 43,20 kr

Dessutom så förekommer ett visst svinn när skrivaren rensar munstyckerna samt vid byte av svart patron.

Alla priser är exkl moms

Det fungerar bra att skriva ut på canvas.

För övrigt så har du redan fått ett uttömmande svar av alfin.

Det låter som en rimlig förbrukning efter vad vad jag har hört av andra. Tror det stämmer väldigt bra i snitt.

Det betyder att man kan printa drygt 100st A2 eller 200st A3 eller i princip två hela rullar som är 17" x 30,5 meter!!

Ovanstående beräknat på 8 patroner x 80ml och 1ml/4dm2

Om man leker med tanken att man kan printa 500 18x24 och sälja dessa för 250.-/st så har man råd att köpa nya patroner sedan... =o)

Såklart kan det variera om man har förkärlek för ett "törstigt" papper osv.... men det är roligt at leka med tanken.

Nu ska jag sätta mig o leka med tanken hur många bröllopsalbum det räcker till.... hehe.

Konsekvensen av resonemanget - Jag kommer klara mig bra på en Epson 3800!!

Toppenhjälp ifrån er alla!

Mvh /Peter

Officiellt så klarar skrivaren 43,18 cm brett papper. Detta stämmer inte med verkligheten.
För att kunna skriva ut så brett papper måste du använda "User defined" pappersstorlek.
Men klickar du i "borderless" för att utnyttja hela pappersbredden så försvinner valet "User defined".

Orsaken till detta är att det är svårt att mata i stora papper helt rakt och därför vill skrivaren ha en liten slarvmarginal.
Det finns ett liten styrpinne i arkmataren som hjälper till, men det blir ofta lite snett.

Räkna således med 42 cm utskriftsberdd.

Dykhjelm skrev:
Officiellt så klarar skrivaren 43,18 cm brett papper. Detta stämmer inte med verkligheten.
För att kunna skriva ut så brett papper måste du använda "User defined" pappersstorlek.

Läs det du skrev ovan en gång till så ser du att det lät lite konstigt. :) Det är dessutom inte helt korrekt.

Skrivaren har val för 17x22 tums (43,18 x 55,88 cm) papper, vilket är maxstorlek för förvalt papper och det går dessutom att skriva ut kantfritt. Prova själv att välja den storleken ska du se att också kantfrittalternativet finns kvar.

Specialstorlekar kan inte skrivas ut kantfritt. Det är bara frontmataren som inte klarar 17 tum fullt ut.

Mvh/Lars-Erik

Bilagor

• 3800.jpg
    3800.jpg
    79.8 KB · Visningar: 365
Ja, du har rätt.
Men, jag vill använda fullt format från min D200 och då blir bilderna 64,5 cm långa med bredden 43,18 cm.
Jag tvingas därför att använda "user defined" och då får jag inte full bredd, så vitt jag kan se.

Förhoppningsvis kanske man kan komma runt detta.

Kantfritt kan du inte skriva ut din bild så stort. I alla fall vet inte jag hur man gör. Men köp en 17 tums rulle av favoritpapperet och skär till i den längd du vill ha, med 1-1,5 tums kant tycker jag de blir verkligt tjusiga. Så stora bilder bör ju ramas ändå för att komma till sin rätt fullt ut, så kanten är nödvändig för hängningen oavsett.

För Peter, som nu ska investera i 3800:an, bör jag dock påpeka en ytterst irriterande sak som man kan läsa om på forum överallt och som jag glömde nämna tidigare.

När Epson strippade pris och vikt på maskinen, tog de bort vakuumhållningen av papperet också. 4800 och andra 17 tums maskiner håller fast papperet med vacuum medan skrivarhuvudet far fram och tillbaka. Denna facilitet finns inte på 3800.

Det innebär att det är väldigt lätt att med böjda papper komma åt skrivarhuvudet och få bläck på kanten av papperet om man inte motrullar papperet och ökar avståndet mellan papper och skrivarhuvud. Det är frustrerande i början, men med lite övning får man oftast till det. Det är dock ytterligare en parameter att ta hänsyn till i valet mellan 3800 och 4800 om man printar mycket och professionellt.

Mvh/Lars-Erik

peter_wahlström skrev:
En lösning är phatte-black och imageprint RIP. Men kommer phatteblack alltid att finnas? (är det epson original?)
Phatteblack är bara matte black med ett chip som är hämtat från light light black. Så bläcket är absolut Epson original.

Stefan

alfin skrev:

När Epson strippade pris och vikt på maskinen, tog de bort vakuumhållningen av papperet också. 4800 och andra 17 tums maskiner håller fast papperet med vacuum medan skrivarhuvudet far fram och tillbaka. Denna facilitet finns inte på 3800.

Det innebär att det är väldigt lätt att med böjda papper komma åt skrivarhuvudet och få bläck på kanten av papperet om man inte motrullar papperet och ökar avståndet mellan papper och skrivarhuvud. Det är frustrerande i början, men med lite övning får man oftast till det. Det är dock ytterligare en parameter att ta hänsyn till i valet mellan 3800 och 4800 om man printar mycket och professionellt.

Mvh/Lars-Erik

Jag är inte intresserad av att printa ända ut till kanten. Kommer jag ändå ha problem med detta?

mvh /Peter

Ja tyvärr, i större eller mindre grad beroende på vilket papper du använder. Epsons RC papper har inga problem, men fine-art papper har det oftast.

Mvh/Lars-Erik

ANNONS
Götaplatsens Foto