Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny firmeware till D10 på väg!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske en dum fråga, men vad är firmeware (tror mig förstå att det är programmen som finns i kameran)... Hur uppgraderar man denna, alltså när den kommer?

marcus_kallander skrev:
Kanske en dum fråga, men vad är firmeware (tror mig förstå att det är programmen som finns i kameran)... Hur uppgraderar man denna, alltså när den kommer?

Via kabel till datorn (samma som man överför bilderna från minneskortet). Ungefär som att flasha BIOS.

Suveränt... Så tror jag att jag förstår... Lär säkert skrika till igen när det väl skall göras, men det får bli en senare sak...

Tack för förklaringen!

Hej igen

En varning är på plats, skiter sig det hela har du ett lik utan garanti.

Det blev fel på en serie canonkameror som enligt rykten renderade i byte av ett kretskort.

Så se till att ha ström i kameran, nyformatterat CF kort och att inte vara först!

Roine

Hur menar du nu Roine..? Garantin måste väl ändå gälla. Om Canon släpper en firmvare och man följer instruktionerna så får väl Canon åtgärda om kameran dör. Så gammal är inte 10D så den är garantilös...

Mmmm....
"SHOULD THE SOFTWARE PROVE DEFECTIVE, YOU (AND NOT CANON, CANON’S SUBSIDIARIES AND AFFILIATES, THEIR DISTRIBUTORS AND DEALERS) ASSUME THE ENTIRE COST OF ALL NECESSARY SERVICING, REPAIR OR CORRECTION. "

Verkar som man får lämna in den för uppgradering, för att vara på den säkra sidan. Men å andra sidan, why fix it if it aint broken ;)

Båda bilderna är tagna med ett EF 100/2.8 Macro USM
1/500
f6.3
Program-läge

Min slutsats:

Tycker att kameran har bättre kontroll över högdagarna och det verkar som om exponeringen är förskjuten en aning mot - hållet.

Tycker mig se på histogrammet att den exponerar mer av bildytan runt 18% grått.

Jag uppdaterade för en liten stund sedan och det hela fungerade perfekt! Jag använde då extern cf-kort-läsare (Lexar med Fireware) för att föra över uppgraderingsfilen, inga som helst problem. Lycka till!

Har inte hittat något ännu, men det står säkert där nånstans... på japanska :(

Eller så kanske de inte vill erkänna vad som var fel i 1.0 ;)

Hehehe.. fokuserar har den väl gjort hela tiden?

Åtminstone när du trycker ned avtryckaren, eller i mitt fall *.

ANNONS
Götaplatsens Foto