Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera efter 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

eisgren

Ny medlem
Jag köpte min första systemkamera, Canon 300D tillsammans med Sigma 18-50 1:3.5-5.6 DC och Sigma 55-200 1:4-5.6 DC, begagnade 2006 och de har hängt med tills nu och är än vid liv. Nu har jag blivit klar med pluggandet och kommer förhoppningsvis ha mer tid och ork (och kanske lite mer pengar men inte riktigt än..) till fotandet som har legat lite på is, och skulle vilja uppgradera mig lite plus att sambon kan ta över den gamla. Jag bryr mig inte så mycket om massa funktioner eller att den måste vara supersnabb (eller video), prioriterar bildkvalitet och tålighet - kommer hålla mig till "vardagsfotande", natur och resefotande.
Jag är inne på en begagnad 40D eftersom det finns en hel del till bra pris och folk verkar tycka att det fortfarande är en bra kamera för amatörer. Och kan använda mina gamla objektiv tills jag har råd att införskaffa lite bättre grejer. Verkar detta vettigt? Vad kan jag vänta mig för skillnader egentligen jämfört med min gamla och med nyare kameror i den serien?

Om du haft en 300D tills nu verkar du ju inte direkt behöva en tåligare kamera ;-)

Personligen skulle jag inte byta till en såpass gammal modell som 40D, det finns så mycket bättre grejer på marknaden nu för bara småpengar mer. Tåligheten och storleken på huset/ergonomin är ju i princip den enda saken du vinner, prioriterar du bildkvalité är det inte vad du behöver. Dessutom känner jag en kille som tappade en 300D i en vintunna i Frankrike, den går fortfarande, så här 4-5 år senare! Hur det gick med vintunnan vet jag inte, men den tog nog smak...

Till exempel en 60D skulle du nog bli bra mycket mer nöjd med. Funktioner som video och LiveView är grejer man får på köpet med bättre bildkvalité i dagsläget, vill du inte använda det är det bara att låta bli.

Fast jag måste säga att innan du byter hus tycker jag du ska fundera på att uppgradera dina objektiv lite, de är mer i behov av det! Till exempel ett Canon, Tamron, Sigma eller Tokina 17-50/2,8 skulle göra underverk. Vilket du väljer beror på budgeten, de är prisvärda allihop! En bättre 70-300 zoom med stabilisering vore nog också ett bra köp. Sedan kan du byta hus när du fått ihop lite mer pengar.

Haha ja det är ett mindre under med tanke på hur mycket de fått utstå faktiskt, ingen vintunna men rätt mycket stötar och sand och dylikt..

Tack för svaret, mycket bra synpunkter då jag funderat på att kanske börja med objektiven men befarade att bättre objektiv inte skulle bli bra mycket dyrare. Men med tanke på vad jag har haft kanske det inte behövs några lyxprylar för ett uppsving! Ska definitivt kolla mer på det.

ANNONS