Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera? Nikon D80 vs Canon 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

E_T

Ny medlem
Jag är på väg att köpa min första systemkamera och undrar vilken som är bäst av dessa Nikon D80 vs Canon 1000D.
Är nybörjare och kan typ inget om tekniken. Vilken skall jag välja båda ligger i samma prisklass.

Jag är på väg att köpa min första systemkamera och undrar vilken som är bäst av dessa Nikon D80 vs Canon 1000D.
Är nybörjare och kan typ inget om tekniken. Vilken skall jag välja båda ligger i samma prisklass.

Tre bra råd:

1. Den som ligger bäst och handen.
2. Har du kompisar med Canon eller Nikon, välj samma.
3. Vilken som helst, det finns inga dåliga.

Per.

PS. Det kommer snart fler kommentarer. Minst en säger att du ska titta på Sony, Pentax eller Olympus också, och minst en men som säger att du ska använda sökfunktionen! DS

Tack för ditt svar! Därför jag undrar är att säljaren påstod att d80 va "dubbelt" så bra!?

Canon 1000D är en typisk instegskamera, dvs märkets enklaste och billigaste modell. Nikon D80 är en lite mer avancerad modell -- men å andra sidan är den flera år äldre än 1000D. Den är absolut inte "dubbelt så bra" (vad det nu skulle betyda...) men enligt min uppfattning är båda kamerorna bra och prisvärda och jag tror du blir nöjd vilken du än väljer.

Precis som Per tycker jag att det viktigaste är vilken av dem du tycker känns bäst. Gå till en butik och prova!

Tack för ditt svar! Därför jag undrar är att säljaren påstod att d80 va "dubbelt" så bra!?

Troligen för att han har en packe D80:eek:r liggande på lagret. Canon 1000D har bättre sensor. Skruva upp till ISO 1600 och testa. D80 levererar inte längre nåt användbart medan 1000D fortfarande lirar rätt hyfsat.

Och när vill man ha det, då? Handhållet inne i stan på kvällskvisten. Eller där det är lite halvdunkelt och man inte vill använda blixt. Personligen har jag gått och utvecklat ett beroende av den där möjligheten. Och D80 saknar den.

Men är D80 kass? Nej. Absolut inte. Bara en generation utdaterad.

Det känns dumt att köpa en gammal kamera men d80 känns bra.
Hur viktigt är det med bildstabilisator tex?

En intressant detalj är hur kameran känns när du håller i den. Tro mig - efter några timmar är den lilla detaljen MKT viktig.

D80 har ett nästintill fullvuxet grepp, Canons känns betydligt mindre (svårare att hålla när du uppdaterar till större objektiv inte minst).

D80 vann flesta testerna mot Canon 400D, antar att 1000D inte är så mycket bättre än den...

Och hög-iso över 800, hur många gånger - egentligen - tar man sådana? Jag gör det väldigt sällan.

vitsen med en 1000D eller 400D är att dom ska var små och ett steg in för systemkameror från kompakt kamera. Många prioterar en liten kamera annars tar dom inte med någon alls. Nikons motsvarighet till D400 borde vara D40/D60 som oxå är byggda för att vara små ,nätta behändiga.
Välj den kamera du tycker passar dig bäst dels i handhavande samt storlek. Kvalitetsskillnad i bildkvalitet är svår att se mellan dessa kameror.
Tro mig att storleken har betydelse! Vissa föredrar små storlekar medans andra vill ha stora.
Själv kör jag med D3X samt D700.

som sagt, får gärna tips var jag kan hitta en d80, den är ju utgången men är rätt nyfiken på den trots allt.

ANNONS
Götaplatsens Foto