Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera + tillbehör mellan 7000-13000:-

Produkter
(logga in för att koppla)
Ledsen, det var inte meningen att du skulle känna dig uppläxad...

Det är lugnt, så länge vi inte rekommenderar att man måste ha 14-24, 27-70 o 70-200 samt flera måsten som 105 Macro, 85 1.4 samt 400mm :D

Man kan i början satsa tid att lära sig istället att köra på AUTO som de flesta kör i början.

http://camerasize.com/compare/#100,493Det finns alternativ till de fysiskt stora modellerna från Canon eller Nikon.
Jag har skrivit förr och fasthåller att det finns andra, nättare alternativ som har en hel del att komma med; Fuji och Olympus (M43).

Jämför kamerahusens storlek med Fuji X-E, alla har APS-C:
Nikon D7000: http://camerasize.com/compare/#7,493
Canon 60D: http://camerasize.com/compare/#100,493

Fuji väger hälften. Till detta kommer objektiv som ytterligare ökar vikt- och formatskillnad- utan bildkvaliteten lider.
Vill man ha fast optik duger Fuji X100S gott. Budgeten kan räcka till en fräsch beg X-T1 skulle jag tro.

AddixD
Googla på tester så ser du att Fuji's alla modeller med X-sensorn får mycket bra kritik på gränsen till kult, Fujinonobjektiven förstärker detta ytterligare.
Gå till en affär och lyft och känn.
Jag är mycket glad att jag fick tid i en affär och kunde avfärda massor med stora hus, tom Pentax K5 som jag trodde var 100%, till förmån för en X-T1 (som sedan fick barn i form av X-M1 som är ett intelligent hus och senare X100S som är såå kul, Fuji är beroendeframkallande.

-J!

Det är lugnt, så länge vi inte rekommenderar att man måste ha 14-24, 27-70 o 70-200 samt flera måsten som 105 Macro, 85 1.4 samt 400mm :D

Man kan i början satsa tid att lära sig istället att köra på AUTO som de flesta kör i början.

Ja håller med. Inget fel i sig att använda programautomatik eller någon annan automatikform men det är bra att gå någon kurs så att man lär sig hur det fungerar manuellt så att man vet när det är riska att automatiken riskerar att bli lurad. Det är en av anledningarna till att jag rekommenderade något nikonhus i D7xxx serien snarare än en billig D3300 som blir ganska avig att använda om man vill göra någon manuell justering.

Generell sett vad det gäller "måsten" så ska vi förstås rekommendera sådant som gör jobbet egentligen oavsett pris men utan att överdriva. De som frågar här är inte betjänta av att vi rekommendera saker som nästan fungerar bara för att vi inte tror att en nybörjare är beredd att slanta upp. Tappar man intresset kan man alltid sälja, men risken att tappa intresset ökar om man har prylar som inte riktigt håller måttet. Är man nybörjare ska man inte ha utrustningen riggad emot sig.

I TS fall är det lätt eftersom att fotografera barn och landskap faktiskt inte fordrar någon extremdyr utrustning en kitzoom på 18-140 eller som du föreslog en 18-200 i kombination ett 50/1.8 för porträtt räcker väldigt långt, i vart fall så länge barnen är utomhus och man är beredd att använda blixt inomhus.

D7000 är på många sätt en trevligare kamera än D3300. Och det skall den ju vara, eftersom den riktar sig till ett marknadssegment två steg upp. Men det är också en äldre kamera. 16Mpix mot 24 för D3300. ISO 6400 mot 12800 för D3300.

Nu skall det sägas att jag har tittat på bilder och jämfört, och D7000 står sig mycket bra. Mycket bättre än vad man kunde tro. Det är nog inte de bästa sensorerna som sorteras till D3300.

Men MediaMarkt säljer D3300 för 3,500 med 18-55 VR II (påstås i annonsen, men man får nog se upp), och VR II versionen är bättre än VR, och det gör en del för bilderna. Och kameran är betydligt lättare. Att den skulle bli "avig" eller vara "riggad emot" om man vill göra manuella justeringar är ett återkommande resonemang som jag inte riktigt förstår. Jag har aldrig upplevt de billiga DSLR'erna som begränsande. Är det ett inställningshjul mot två som är frågan här?

Under förutsättning att den begagnade D7000 kameran är i oklanderligt skick, tycker jag att valet står och väger. Jag tycker dock TS skall vara på det klara med vad han får mer av i D7000, huvudsakligen bättre kamera-funktionalitet. Bättre sökare, bättre buffert för seriebild, bättre autofokus (antagligen), två inställningshjul, topp-display (slipper titta i sökaren efter inställningar), tätare inställningssteg, mindre 'plastig känsla' (är viktigt för en del).
Mot det står ny, ett lägre pris och bättre 18-55 kitzoom för D3300. Teoretiskt skulle den också ha bildkvalitetsfördel med sin modernare sensor, men efter att ha tittat på bilder, så vete fan...

Senast ändrad:
D7000 är på många sätt en trevligare kamera än D3300. Och det skall den ju vara, eftersom den riktar sig till ett marknadssegment två steg upp. Men det är också en äldre kamera. 16Mpix mot 24 för D3300. ISO 6400 mot 12800 för D3300.

Men MediaMarkt säljer D3300 för 3,500 med 18-55 VR II (påstås i annonsen, men man får nog se upp), och VR II versionen är bättre än VR, och det gör en del för bilderna. Och kameran är betydligt lättare. Att den skulle bli "avig" eller vara "riggad emot" om man vill göra manuella justeringar är ett återkommande resonemang som jag inte riktigt förstår. Jag har aldrig upplevt de billiga DSLR'erna som begränsande. Är det ett inställningshjul mot två som är frågan här?

Ja, dubbla kontrollrattar underlättar manuella inställningar, men även sådant som avsaknad av nedbländningsknapp hos d3300 så att man kan kontrollera skärpedjupet känns lite som en brist.
Nu hade det väl knappast hjälpt om den hade haft det, sökaren på D3300 hade inte varit tillräckligt bra för att man skulle kunnat se var skärpan låg i vilket fall.

Dubbla rattar underlättar faktiskt även fotografering i autoläge.

Ställer man in kameran på programautomatik väljer den automatiskt både bländare och slutartid som ger rätt exponering. Men det finns flera slutartid och bländarkombinationer som ger rätt exponering.

Med den bakre kontrollratten kan man då bläddra igenom dessa bländar/tid-kombinationer. Om man har ett snabbt motiv som man vill frysa vrider man den så att man får en kombination av kort slutartid och stor bländaröppning, behöver man istället stort skärpedjup som t.ex. när man fotograferar landskap vrider man åt andra hållet och får då långa slutartid och liten bländaröppning vilket leder till stort skärpedjup.

Den främre ratten konfigureras för exponeringskompensation som gör att man kan påverka om bilden ska bli mörkare eller ljusare. Blir väldigt snabbjobbat.

Fotograferar man inte bakgrundsbilder för mässmontrar behöver man nog inte oroa sig för bildkvaliteten hos D7000 Många professionella fotografer har haft D7000 som andra eller till och med första kamera. Sedan finns förstås D7100 och D7200, med modernare sensorer, som är vidareutveckling av D7000

De största fördelarna med D7000 är en större o bättre sökare än D3300 och ett bättre af-system. Å andra sidan är kameran tyngre och klumpigare. Och dyrare.

Jag skulle föreslå TS att känna på dem och välja den som han tycker bäst om.

Med din budget skulle jag absolut INTE köpa en billig instegskamera. Tvärtom rekommenderar jag nybörjare att satsa på en entusiastkamera som t ex Nikon D7000-serien eller Pentax K-3 serien. Dessa kameror har givetvis mycket funktioner som man kanske inte använder från början men de är också ett enklare handhavande när man lär sig fotografera, t ex främre och bakre ratt för slutartid respektive bländare och de är mer anpassningsbara.

Oavsett spegel eller inte så kan du se i realtid på skärmen när du fotograferar och du kan på så sett se vad som sker när du justerar olika parametrar. Det var så jag lärde mig fotografera manuellt.

Jag har varit iväg och känt på en del kameror och mitt första intryck är att de flesta systemkameror är lite klumpiga. Jag kanske ska köpa mig något mindre och smidigare. Jag har kikat lite på Sony a6000, fujifilm XT1 / XT10, och de ser väldigt roliga ut.

Det är väl klart att det finns nackdelar med spegellösa kameror gentemot DSLR-kameror. Men jag vill att fotografering ska vara roligt samtidigt som det inte ska kännas bökigt att ta med kameran.

Vad är eran uppfattning om spegellösa kameror?
Jag är ganska intresserad av denna:
http://www.japanphoto.se/fujifilm-x-t1--xf-18-135mm-r-lm-ois-wr-b-vara-b000331-007#.VrHUL_nhCUk

Mvh
Andreas

Precis, se på länkarna jag lade in i mitt tidigare svar, den siten kan du ju välja kamera och välja fram/uppifrån/sida så ser man skillnaden. Jag häpnar ibland fåå jag säga ,-)

Bra jobbat att gå och klämma!

Jag är inte betald av Fuji, men vill framhålla deras x-sensormodeller som oftast klår APS-C konkurrenter, eller kör lika med fullformat, allt i ett format som inte tröttar bäraren.

Det är ett bra kit. XT10 är inte vädertädad som XT1, i övrigt kan man nog leva med den!
Köper du till Fujinon 27/2,8 så har du i princip en proffskamera i fickformat och som jag tror spöar alla canon/nikon som nämns här, speciellt om man tar prestanda/storlek i beaktande.

En av många tester:
http://www.cameralabs.com/reviews/Fujifilm_XT10/
En Fujiambassadör bland många. Vill du ha fler, hör av dig!
http://www.kenrockwell.com/fuji/x-mount-lenses/18-135mm.htm

-J!

Jag har varit iväg och känt på en del kameror och mitt första intryck är att de flesta systemkameror är lite klumpiga. Jag kanske ska köpa mig något mindre och smidigare. Jag har kikat lite på Sony a6000, fujifilm XT1 / XT10, och de ser väldigt roliga ut.

Det är väl klart att det finns nackdelar med spegellösa kameror gentemot DSLR-kameror. Men jag vill att fotografering ska vara roligt samtidigt som det inte ska kännas bökigt att ta med kameran.

http://www.japanphoto.se/fujifilm-x-t1--xf-18-135mm-r-lm-ois-wr-b-vara-b000331-007#.VrHUL_nhCUk

Mvh
Andreas

Med tanke på vad du vill fotografera tror jag inte du kommer att uppleva några problem med spegellösa kameror. Vad som är sämre med spegellösa är att deras autofokus är sämre på att följa rörliga objekt som flygande fåglar, alpina skidåkare, och liknande. Speciellt dåligt blir det i svagt ljus.

Ett annat problem är att de har elektronisk sökare vilket innebär att det går åt batteri så fort du tittar i sökaren. Detta innebär att du kan ta betydligt färre bilder per batteriladdning. vilket gör att det är en god ide att investera i extrabatterier.

Fördelen med elektroniska sökare är att du tittar på de data som kommer från sensorn, och du kan få mer information om hur bilden blir redan innan du tar den. T.ex. har de flesta spegellösa möjlighet till focus peaking som innebär att det som är skarpt i bilden får en liten lysande kant runt sig, som gör det lätt att avgöra vad som är skarpt eller inte, ibland kan man även zooma in bilden i sökaren så att det blir lättare att ställa skärpa manuellt, eller avgöra om något är skarpt eller inte.

Vad det gäller de spegellösa du nämner så är de båda bra val. Sony A6000 har snarlik sensor som den som sitter i Nikon D7000 och ger ungefär samma bildkvalitet. Väljer du A6000 se till att undvika att köpa den med 16-50/3.5-5.6. Dels för att det är ljussvagt, vilket gör att du får långa tider eller behöver ställa in högt iso värde som ger mer brus. dels för att det blir svårt att leka med kort skärpedjup för att frilägga motivet från bakgrunden med så låg ljusstyrka. Objektivet är heller inte jätteskarpt. Kamerhuset annars helt OK.

Även fujifilm gör bra prylar, framför allt är de bra på att göra skarp och fin optik. De har samma sensor i X-T1 och X-T0. Sensorn saknar antialiasfilter precis som Nikon D3300 vilket gör bilderna lite krispigare. Fungerar hyfsat bra vad det gäller brus i svagt ljus. Ska du ha en kitzoom till Fujifilm välj 18-55/2.8-4.

Fujifilm är mycket bra på support, de skickar ofta ut firmwareuppdateringar som innehåller nya funktioner och inte bara buggfixar. T.ex fick X-T1 nyligen en uppdatering som hos de flesta tillverkare nog hade sålts som en helt ny kameramodell hos de flesta andra tillverkare. Bara det faktum att Fujifilm supportar de produkter de redan sålt är ett bra skäl att välja Fujifilm.

Vad det gäller användargränssnitt är ingen av dem jättebra om man ser det, men det gäller de flesta små spegellösa. Det verkar som om tillverkarna lägger allt krut på att de ska bli små, men glömmer att reglagen också ska användas och att våra händer inte helt plötsligt blivit mindre bara för att vi idag med elektronikens hjälp kan minska kamerastorleken. Ibland känns det som om de designas av programmerare och elektronikingenjörer snarare än fotografer, men skulle jag välja någon av de här hade det nog blivit Fujifilm, den har i vart fall rejäla rattar för slutartid, exponeringskompensation och bländare.

.

"...inte ska kännas bökigt att ta med kameran."
Check. - Köp en spegellös. En spegelreflex är definitivt bökig att ta med sig.

"...och de ser väldigt roliga ut... ...Men jag vill att fotografering ska vara roligt..."
Mja, där har du nog gått vilse. Spegellösa är roligare att bära med sig. Nöj dig med det.

Hej igen,

UnoEngborg tog upp 2 väsentliga saker, Fuji's dedikation att släppa funktionsuppgraderingar (kommer en ny surv 4/2) , utöver litet som de borde gjort från början samt deras objektiv som nästan är besvärande kritallklara.

Du är säkert skelögd vid det här laget, men en sak kan jag lova, att bildkvalitet från Fuji levererar, från X-M1 till X-T1.
X-Pro2 som just släppts med 24MP slår enligt cyberphoto.se i princip alla APS-C och en del fullformat, och det till en storlek på hus som är mycket mer hanterbar. Jag tror, att om/när X-T2 kommer ärver den generation 3 av sensor och processor från PRO02, men med ytterligare finesser, i så fall ser jag det som dödsstöten för >90% av vad en fullformatare används till (häpp;-).
Snabb autofokus är vassare på spegelreflexer, som Uno skriver, men det togs bra bilder redan på 50-talet, genom litet förplanering med avstånd och exponering - det går idag med, autofokus och autoexponering är inte alls saliggörande - och manuellt så vet du att det var du som klantade dig ;-) Jag vet..

Jag funderade litet på ditt val och tog en runda ikväll till bussen med min X-M1 och Samyang 12/2,0.
X-M1 är ett alternativ, storleken kan förleda en att tro att det är litet av en plastleksak. Men.
Jag kan bara häpna, det lilla huset som har samma sensor som X-T1 (men litet annorlunda processor och färre valmöjligheter på filmsimulering samt ISO via Fn knapp eller meny), det levererar så bra att du borde fundera "kan jag börja med Fuji till lågpris?"! Tillochmed 12 800 ISO duger, på svartvitt iallafall. Gå in på cameralabs.com och läs deras bedömning av X-M1.

Avsaknaden av sökare, mja man lär sig fort att skjuta rakt och från höft/mage/huvuhöjd..
Jag köpte mitt hus på Blocket för 1 800:-, har sett den för 1 500:- nu. Det är en del stålar, men som insteg är det löjligt billigt. Storleksmässigt, huset i sig själv går in i skjortbröstficka, med Fujinon 27/2,8 får ekipaget ner i en kavajficka.
Fujinonobjektiv är inte gratis, men de är i absolut toppklass och om du gillar M1 (eller nyare M2) kan du ju skaffa ett annat hus.
Att köra med zoom är ju kul, men då får man ett val till: "vilken brännvidd"/utsnitt av motivet - och så var det tillfället borta, litet hårddraget..

Ett helt annat spår än X100S (T), sökare, fast optik och fotoglädje.

Alla alternativ ovan bygger på beg kamera(hus) och nya objektiv men du kommer under 5 000:-, lätt (10 000:- med flera objektiv), och har ändå i princip proffsnivå på bildkvalitet. Googla på Fuji, det finns gott om proffsfotografer som bloggar om "varför jag sålde 20 kilo Canon/Nikon och fick hälsan åter", alla kan inte vara köpta av Fuji.

Är du i City, kan jag dema en M1 eller X100S (som inte är till salu!) så tror jag du förstår vad jag säger ;-)

-.J!

Jag har erfarenheter från bla. stor, tung, fet varuhusDSLR med 6 st gluggar. Orkade släpa runt på 3 i taget men det blev iaf ett jivvla packande och släpande varenda gång det skulle plåtas. Dessutom plastoptik av dålig byggkvalitet utan bländarring och usel MF. Dock blev bildresultatet hyfsat, typ semester- och familjebilder. Har inte helt förlåtit mig själv för detta (EL)gigantiska felköp - en gubbtjuv som har fotat sen 50-talet borde begripit bättre.

Så, litet är stort för mig. Shoppade en FujiFilm X100, så nära en Leica M man kan komma utan att sälja hus, barn och hustru, bilen tänker jag behålla, såklart... Denna kamera är enkel och rättfram att hantera med manuella rattar för tid och bländare, snabbt skall det gå både hemma och ute på stan. En lätt, smidig kamera som inte kräver lågavlönade bärare. Väldigt svårt få felexponerade bilder med upplättningsblixt. Dock är det ingen systemkamera, så...

Shoppade en liten, lätt och kompakt spegellös APS-C systemkamera som kan återanvända gammelgluggar sen 50/60/70 talet. Det blev lite mer avancerat men betydligt roligare. Lärde snabbt att FF ger mer rättvisa åt FF-gluggar. Så,

då blev det världens billigaste, minsta, kompakta FF spegellösa som får duga tills nåt bättre dyker upp. Å ja, det är skillnad på APS-C och FF i bildkvalitet med snorbilliga bra gammelgluggar utan bräcklig plast, bara glas och metall. 90% av bilderna tar jag manuellt. Resten med AF-gluggar.

Vad har jag lärt?
1. Litet är stort. Hellre en liten lätt kompakt spegellös som hänger med än en tjockis som stannar hemma.
2. Kvalitet lönar sig och nej, det behöver inte kosta skjortan med billiga äldre finfina objektiv
3. FF ger generellt bättre bildkvalitet än APS-C. ca. 75% av mina bästa bilder på APS-C skulle vinna betydligt om de hade hamnat på en FF-sensor i stället.

X100 då?
Jo den är utmärkt för gatufoto eftersom den knappt väcker uppseende vilket ju en fetDSLR gör. Vidare är den liten, nätt och stryktålig samt lätthanterlig och snabb tack vare den kombinerade mät- och EVFsökaren. Det är även en utmärkt kamera för allmännfoto, typ familj och resekamera. I situationer där man inte vill tänka för mycket på teknik, sikta och skjut och det blir alltid (nästan) utmärkt resultat. Anser FujiFilm är ett av alltför många underskattat märke. Dom gör också kompakta spegellösa med optik i absolut högsta världsklass + kanske världens bästa APS-C sensorer.

Senast ändrad:

Jag har både DSLR (Nikon FX) och spegellöst (Fuji X)

Det är för- och nackdelar med allt.

För att fota barn som springer runt mycket och rör sig snabbt så är AF på DSLR överlägset. För att fota landskap hemma så skulle jag nog också välja mina DSLR:er.

Däremot för gatufoto eller på resa med lättare bagage så väljer jag mina spegellösa.

(Ibland nöjer jag med någon av mina kompaktkameror på vissa resor och sammanhang. I vardagen så fungerar även mina mobiler utmärkt i många tillfällen.)

Inget är rätt eller fel. Beror helt på vad du skall fota och i vilka sammanhang.

Grovt råd (och detta är verkligen en grov förenkling):

* Skall du mest fota barn och landskap hemma: starta med att köpa en DSLR med bra AF.

* Skall du mest fota när du är ute och reser mycket: starta med att köpa en mindre spegellös.

Är du fortsatt intresserad av foto så kan du senare komplettera med det andra systemet du inte startade med (dvs en spegellös om du startade med en DSLR, eller en DSLR om du startade med en spegellös).

Många som är här på fotosidan har bägge typer av system, och använder helt enkelt det system som bäst passar tillfällena.

Petig och med gammal erfarenhet från far och svärfar som var arkitekt,- tidningsreportage- och operationsfotografer + kameror sedan tifit 7+-tal; jag plåtar snabba barnbarn, bilar på bana och annat och kör antingen manuellt med mina X-T1 / X100S eller använder deras fokus för att ställa in och låsa. De funkar.
X-M1 är inte lika kul, skärm och manuellt, nej. Men botemedlet är vidvinkel, t ex Samyang 12/2,0 - litet nerbländat är det alltid skarpt.

Jag har inte jobbat med en DLSR eller SLR med automatik, men vad jag förstår är DLSR överlägset på tele och snabb autofokus - men bilar på bana funkar med mitt sätt (men inte elektronisk slutare..). Jag är dessutom mer en vidvinkelgubbe vilket skall noteras i mina råd/mitt tankesätt. Å andra sidan vidhåller jag att Fuji's X ger en fotoglädje och hanterbarhet som uppväger väldigt mycket med en DLSR, även en med APS-C. Olympus med M43 hör nog hit med vissa modeller, även om Fuji ges bättre bildkvalitetspoäng genomgåående.

Ser vi på vad Fuji gjort med firmwareuppdateringar (http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/software/firmware/x/) så har man gått från medioker till utmärkt och idag släppes en uppdatering av bl a E2 så att den hoppar en generation, till den E2S som nu säljs. Gratis.

-J!

Massor av bra råd här, och det viktigaste (kläm och känn) har ju trådskaparen redan tagit till sig, så jag ska bara komplettera med ett råd där: kläm och känn inte bara på hur husen är att bära med sig, utan hur de är att arbeta med också. Spegellösa kameror är ju överlägsna vad det gäller vikt och space, men de kan vara pilliga att arbeta med, speciellt om du har stora händer. Om det blir svårt att ändra inställningar på ett snabbt och enkelt sätt så kommer du i slutändan bara att använda kameran som en kompaktkamera: det är helt okej och du kommer få bra bilder på det sättet också (om än lite mindre kontroll över resultatet), men isåfall så kan du spara ganska mycket pengar på att köpa en kompaktkamera.

Sen en personlig preferens: skippa kitzoomen som många tillverkare skickar med instegskamerorna, och satsa på ett ljusstarkt 50mm (eller motsvarande - använder du en crop-sensor borde det bli runt 35mm), som går att få billigt: under 2 000 nytt för Canon och Nikon. Att ha ett kvalitetsobjektiv gör MYCKET mer för bildernas kvalitet än kamerahuset på moderna kameror. 50mm funkar för porträtt och ögonblicksbilder, och det är ganska okej för landskap (dock inte optimalt).

När du har fotat aktivt i 1-2 månader så köper du nästa objektiv baserat på vad du saknar mest med din 50mm. Känner du att du verkligen behöver zoom? Köp ett bra zoom med okej ljusstyrka. Önskar du att du fick med mer i dina landskapsbilder? Satsa på ett bra vidvinkel. Det du tror du kommer fota mest när du börjar är inte alltid det som du i slutändan lägger mest tid på.

..man skulle kunna kopiera en hel del råd till ett beslutsträd, Sam's inlägg tillförde en hel del vettigt!

-J!

Jag har både DSLR (Nikon FX) och spegellöst (Fuji X)

Det är för- och nackdelar med allt.

För att fota barn som springer runt mycket och rör sig snabbt så är AF på DSLR överlägset. För att fota landskap hemma så skulle jag nog också välja mina DSLR:er.

Däremot för gatufoto eller på resa med lättare bagage så väljer jag mina spegellösa.

(Ibland nöjer jag med någon av mina kompaktkameror på vissa resor och sammanhang. I vardagen så fungerar även mina mobiler utmärkt i många tillfällen.)

Inget är rätt eller fel. Beror helt på vad du skall fota och i vilka sammanhang.

Grovt råd (och detta är verkligen en grov förenkling):

* Skall du mest fota barn och landskap hemma: starta med att köpa en DSLR med bra AF.

* Skall du mest fota när du är ute och reser mycket: starta med att köpa en mindre spegellös.

Är du fortsatt intresserad av foto så kan du senare komplettera med det andra systemet du inte startade med (dvs en spegellös om du startade med en DSLR, eller en DSLR om du startade med en spegellös).

Många som är här på fotosidan har bägge typer av system, och använder helt enkelt det system som bäst passar tillfällena.

Bästa kameran är den som är med. Känns DSLR för klumpig är det bättre att välja spegellöst.

Nu ska man inte låta lura sig vad det gäller smidigheten av en mindre kamera. Jag skulle säga att smidigheten inte har så mycket med kamerahusets storlek att göra i alla fall inte så snart man kommit över gränsen där kameran går ned i fickan eller inte. Därefter spelar det ingen roll om den väger 300 gram eller drygt kilot. De flesta spegellösa systemkameror och även bättre kompaktkameror har passerat fickstorleksgränsen.

Jag skaffade själv en Nikon 1 v1 just för att den är jätteliten, för övrigt betydligt mindre än Fujifilms kameror och faktiskt går ned i en jackficka. Men lägger jag den i fickan blir den lite för bökig att få upp. Speciellt som den slår av strömmen när den inte används på ett tag för att spara ström. Resultatet har blivit att jag oftast tar min större fullformatsspegelreflex trots att den väger bortåt 1.5 kilo med 24-70 som oftast är på. Den är mindre pillig att ha att göra med. Jag kan slå på den när jag går hemifrån och slå av den när jag kommer hem, jag behöver inte oroa mig för om batteriet ska ta slut, eller att jag ska råka lägga någon nyckel i samma ficka som extrabatterierna så att de kortsluts. Den är vädertätad så jag behöver inte bry mig om det kommer några småstänk. Det blir helt enkelt mer bekymmersfritt att fotografera.

Vad det gäller TS behov så finns det väl egentligen inga tekniska behov som säger att han måste välja en stor DSLR. Barn spelar inte alltid fotboll eller ägnar sig åt utförsåkning som kräver super autofokus. Har inte själv barn, men ser jag på släktens barn så ser man dem mest försjunkna i sina mobiltelefoner i en vrå inomhus och då behöver man ingen snabb AF. Möjligtvis hade man behövt ett ljusstarkt normalobjektiv eller porträtttele, och TS landskap är ju även de ganska stillsamma av sig.

Mitt råd till TS är att försöka hitta bruksanvisningar och videotutorials på nätet för de kameror han känner kan vara lagom stora och lagom dyra. Gå igenom dem så han vet vad de kan och ungefär hur de fungerar därefter gå ut och känn på dem i verkligheten och verifiera att funktionerna känns bra att använda. Kolla att sökaren är bra, dvs att det är lätt att se ut i hörnen, att det är lätt att se om bilden är skarp, om kameran känns väl balanserad med de objektiv han tänker köpa.

Tack alla för de bra tipsen. Jag var iväg idag igen och kom hem med en kamera.

Jag köpte mig en Fujifilm X-T10 med 18-55 objektivet. Än så länge är jag nöjd, har knappt hunnit med att testa den ordentligt. Jag ska försöka nöta igenom manualen och alla dessa inställningar haha.

Det känns bra iaf.

Tack åter igen för eran input!

Bilagor

• 12642872_10153304642833021_5523159132070040877_n.jpg
    12642872_10153304642833021_5523159132070040877_n.jpg
    73.2 KB · Visningar: 18
ANNONS
Götaplatsens Foto