Jag har varit iväg och känt på en del kameror och mitt första intryck är att de flesta systemkameror är lite klumpiga. Jag kanske ska köpa mig något mindre och smidigare. Jag har kikat lite på Sony a6000, fujifilm XT1 / XT10, och de ser väldigt roliga ut.
Det är väl klart att det finns nackdelar med spegellösa kameror gentemot DSLR-kameror. Men jag vill att fotografering ska vara roligt samtidigt som det inte ska kännas bökigt att ta med kameran.
Vad är eran uppfattning om spegellösa kameror?
Jag är ganska intresserad av denna:
http://www.japanphoto.se/fujifilm-x-t1--xf-18-135mm-r-lm-ois-wr-b-vara-b000331-007#.VrHUL_nhCUk
Mvh
Andreas
Med tanke på vad du vill fotografera tror jag inte du kommer att uppleva några problem med spegellösa kameror. Vad som är sämre med spegellösa är att deras autofokus är sämre på att följa rörliga objekt som flygande fåglar, alpina skidåkare, och liknande. Speciellt dåligt blir det i svagt ljus.
Ett annat problem är att de har elektronisk sökare vilket innebär att det går åt batteri så fort du tittar i sökaren. Detta innebär att du kan ta betydligt färre bilder per batteriladdning. vilket gör att det är en god ide att investera i extrabatterier.
Fördelen med elektroniska sökare är att du tittar på de data som kommer från sensorn, och du kan få mer information om hur bilden blir redan innan du tar den. T.ex. har de flesta spegellösa möjlighet till focus peaking som innebär att det som är skarpt i bilden får en liten lysande kant runt sig, som gör det lätt att avgöra vad som är skarpt eller inte, ibland kan man även zooma in bilden i sökaren så att det blir lättare att ställa skärpa manuellt, eller avgöra om något är skarpt eller inte.
Vad det gäller de spegellösa du nämner så är de båda bra val. Sony A6000 har snarlik sensor som den som sitter i Nikon D7000 och ger ungefär samma bildkvalitet. Väljer du A6000 se till att undvika att köpa den med 16-50/3.5-5.6. Dels för att det är ljussvagt, vilket gör att du får långa tider eller behöver ställa in högt iso värde som ger mer brus. dels för att det blir svårt att leka med kort skärpedjup för att frilägga motivet från bakgrunden med så låg ljusstyrka. Objektivet är heller inte jätteskarpt. Kamerhuset annars helt OK.
Även fujifilm gör bra prylar, framför allt är de bra på att göra skarp och fin optik. De har samma sensor i X-T1 och X-T0. Sensorn saknar antialiasfilter precis som Nikon D3300 vilket gör bilderna lite krispigare. Fungerar hyfsat bra vad det gäller brus i svagt ljus. Ska du ha en kitzoom till Fujifilm välj 18-55/2.8-4.
Fujifilm är mycket bra på support, de skickar ofta ut firmwareuppdateringar som innehåller nya funktioner och inte bara buggfixar. T.ex fick X-T1 nyligen en uppdatering som hos de flesta tillverkare nog hade sålts som en helt ny kameramodell hos de flesta andra tillverkare. Bara det faktum att Fujifilm supportar de produkter de redan sålt är ett bra skäl att välja Fujifilm.
Vad det gäller användargränssnitt är ingen av dem jättebra om man ser det, men det gäller de flesta små spegellösa. Det verkar som om tillverkarna lägger allt krut på att de ska bli små, men glömmer att reglagen också ska användas och att våra händer inte helt plötsligt blivit mindre bara för att vi idag med elektronikens hjälp kan minska kamerastorleken. Ibland känns det som om de designas av programmerare och elektronikingenjörer snarare än fotografer, men skulle jag välja någon av de här hade det nog blivit Fujifilm, den har i vart fall rejäla rattar för slutartid, exponeringskompensation och bländare.
.