Bokeh
Aktiv medlem
18-105mm f/3.5-5.6G DX VR enligt Tom Hogan, skall tydligen släppas samtidigt med D90...
http://www.bythom.com/
/kent
http://www.bythom.com/
/kent
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Per skrev:
...för att hoppas på en D400 med inbygd bildstabilisering vore väl rent löjligt?
Per
D Nilsson skrev:
Vore väl trevligt med VR i en glugg där den har större nytta.. Exempelvis 300/4...
Inlägg från en CanonägareBokeh skrev:
Jag håller med dig Johan, en 17-55/f2.8 med VR skulle inte vara dumt, sen vill jag se en updatering på fasta gluggar, en snabb normal till DX har jag väntat länge på, typ 30/f1.4 DX, men den lär väl aldrig komma, får väl hoppas på 28/f1.4 och 35/f1.4 istället, dom två är nog mer realistiska nu när FX är verklighet.
/kent
Enicar skrev:
Intressant att se hur de olika tillverkarna väljer sina olika vägar på både hus och objektiv
Önskelistan från fotograferna fylls på hela tiden. Jag kan förstå att nikonfotograferna gärna skulle ha sin 17-55 med VR. Den är ju rätt kostsam redan idag undrar vad priset blir med VR.
Själv har jag Canons motsvarande 17-55 med IS.
Så jag går förstås och önskar mig en något vidare zoom t e.x 15-65
Enicar skrev:
Jag kan förstå att nikonfotograferna gärna skulle ha sin 17-55 med VR. Den är ju rätt kostsam redan idag undrar vad priset blir med VR.
Per skrev:
Ja det vore väl trevligt, Canons stabiliserade 'mellanklasstelen' kan man ju bli avis på. Men att VR bara är betydelsefull på telen är ju en vanlig missuppfattning, för den som fotar med kortare brännvidder är det precis lika användbart.
Per
D Nilsson skrev:
Naturligtvis är det bra med VR även på kortare brännvidder. Men tänk dig själv en mulen vinterdag. Då blir det genast lite svårare att få stabila bilder för längre brännvidder såvida man inte har stativ eller VR.
johan.morck skrev:
Jag läste också om det. Om det stämmer så förstår jag Nikon ännu mindre än tidigare. Först så har de bara deras 24-120mm som ingen verkar gilla. Man kritiserar dem för att de inte har något objektiv med bildstabilisering som går från vid till lite tele. Sedan kommer 18-200mm som blir omåttligt populärt trots sina brister. Sedan den plastiga 18-55mm och nyligen också 16-85mm, ett objektiv som verkar vara en värdig ersättare till 18-70mm som var en riktigt bra kitglugg dock utan VR. Helt plötsligt har man en massa gluggar som går från vid till tele med VR men ingen som verkar vara särkilt bra. Så kommer man med ännu en. DÅ har man plötsligt:
24-120mm
18-200mm
18-55mm
16-95mm
18-105mm (enligt Thom)
Nu är det ju möjligt att den nya 18-105 skulle kunna vara riktigt bra på DX men ÄR det inte dags att Nikon börjar leverera något riktigt bra och ljusstarkt i kategorin normalzoom med bildstabilisering? Typ en 17-55mm f/2.8 VR med VR eller 24-70mm f/2.8 VR. Det saknas ju en hel del annat i deras objektivpark, varför satsa på denna glugg nu? De måste ruggigt billiga att utveckla och producera.
Om nu Nikon ska släppa något nytt så håller jag personligen tummarna för något helt annat![]()
johan.morck skrev:
Tore, det skulle du berätta för Sigma och Tamron. Det skulle ge dem en bra möjlighet att lägga om sin utveckling på ett sådant sätt att man fyller luckan mellan "amatör" och rent "Pro". OM så vore fallet tror jag dessa företag har mycket att vinna i framtiden.
Tror förvisso att det ligger en del i det du säger Tore, men jag hoppas att det inte stämmer för visst vore det väl trevligt med något mellan dessa två ytterlägen. Även om jag trånar efter 14-24 känns det som rätt mycket för en amatör, och vad har jag då för alternativ om jag vill forsätta köra FX. En gammal hederlig 17-35mm kanske? Jag skulle gärna se att dessa två ytterlägen utvecklades även för FX-husen också, då skulle jag kanske kunna förvänta mig en 16-30 f4 kanske.
johan.morck skrev:
Tore, det skulle du berätta för Sigma och Tamron. Det skulle ge dem en bra möjlighet att lägga om sin utveckling på ett sådant sätt att man fyller luckan mellan "amatör" och rent "Pro". OM så vore fallet tror jag dessa företag har mycket att vinna i framtiden.