Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

emmakatt90

Ny medlem
Hej!
Jag har kollat länge på kameror och jag hittade Nikon D90 som kändes perfekt för mig, men den verkar vara lite väl antik och många butiker har slutat sälja dom (dessutom rynkar dom på näsan och undrar varför jag inte vill ha en nyare).
Frågan är då, vilken kamera är lik denna MED ett standardobjektiv till för ca 9k som är lite nyare och kanske bättre? Helst Nikon. Överlever kanske med Canon dock om det så behövs.

Kan Nikon D7000 vara något?

Kan du hitta d7000 med optik för ett pris som ryms i budgeten så är det inte mycket att tveka på, har själv d90 (men umgås mkt med en d7000) och d7000 är hyfsat lik men bättre på alla plan - utom priset.

Annars är Pentax K-5 otroligt prisvärd numera, men om du gillar känslan i d90 är Pentaxen kanske lite för kompakt.

Hej!
Jag har kollat länge på kameror och jag hittade Nikon D90 som kändes perfekt för mig, men den verkar vara lite väl antik och många butiker har slutat sälja dom (dessutom rynkar dom på näsan och undrar varför jag inte vill ha en nyare).
Frågan är då, vilken kamera är lik denna MED ett standardobjektiv till för ca 9k som är lite nyare och kanske bättre? Helst Nikon. Överlever kanske med Canon dock om det så behövs.

Ja, D7000 är nog precis det du letar efter! :)

Jag har kollat länge på kameror och jag hittade Nikon D90 som kändes perfekt för mig, men den verkar vara lite väl antik och många butiker har slutat sälja dom...

Enligt Prisjakt kan du fortfarande få en D90 med 18-105 för 7000 kr hos t ex Netonnet.

D7000 kan du få med samma objektiv för 10000 kr hos t ex Japanphoto.

Båda kamerorna är riktigt bra och båda paketen verkar prisvärda. D7000 är förstås bättre på i princip alla sätt, om man tycker det är värt de extra pengarna är en annan sak.

Hej!

D90 antik ... Vad är då min D70? :)

Du har fått flera bra svar: Nikon D7000, Pentax K-5 ... Eller som sagt D90.

Om nu D90 kände perfekt och du får den några tusenlappar billigare så är det bara att köra. D90 är en äldre modell (än D7000), men det är en riktigt bra kamera. Jag undrar om du inte kan ha större glädje av en D90 och lägga de pengar du "spar" på annat: ett ljusstarkt objektiv, en lös blixt, ett bra stativ.

Ibland fastnar vi lite i att jaga den perfekta kameran och har sedan inga pengar över till allt det andra runt omkring. Man tappar så att säga lite av poängen med en systemkamera om man inte har ett system (av tillbehör) som den ingår i ...

Kan du hitta d7000 med optik för ett pris som ryms i budgeten så är det inte mycket att tveka på, har själv d90 (men umgås mkt med en d7000) och d7000 är hyfsat lik men bättre på alla plan - utom priset.

Annars är Pentax K-5 otroligt prisvärd numera, men om du gillar känslan i d90 är Pentaxen kanske lite för kompakt.

Tja lite är jag villig att höja om jag hittat min rätta. Men tack, hjälpte mig lite iaf.

D90 antik ... Vad är då min D70? :)

Du har fått flera bra svar: Nikon D7000, Pentax K-5 ... Eller som sagt D90.

Om nu D90 kände perfekt och du får den några tusenlappar billigare så är det bara att köra. D90 är en äldre modell (än D7000), men det är en riktigt bra kamera. Jag undrar om du inte kan ha större glädje av en D90 och lägga de pengar du "spar" på annat: ett ljusstarkt objektiv, en lös blixt, ett bra stativ.

Ibland fastnar vi lite i att jaga den perfekta kameran och har sedan inga pengar över till allt det andra runt omkring. Man tappar så att säga lite av poängen med en systemkamera om man inte har ett system (av tillbehör) som den ingår i ...

Så sant, MEN har inte kunnat hålla i en D90 ens ( inte varit i lager där jag letat) och tänker då inte köpa den om jag inte har möjlighet, dessutom hittar jag den bara på ställen som inte säljer just den försäkring jag vill ha och litar inte på Siba och sådana ställen eftersom jag haft problem med det tidigare. Vill köpa hos tillexempel japan photo eller vad dom nu heter. Trevlig butik. Och har den försäkring jag ska ha.

Hej!

Hej folk. Redan nu känner jag att D7000 pirrar i magen på mig. Priset är bara någon tusenlapp mer än vad jag tänkt, men helt okej om den är bra när jag ska hålla i den senare idag. Tack för alla svar . Var rädd att jag skulle köpa en Canon, vilket jag av någon anlednijg inte vill alls. 11k blir det med objektiv och försäkringen. Kanske tar en månad till att spara till, men värt det för mig om det känns så som det gör nu.

ANNONS