Annons

Behöver tips från er kunniga. Duger en gammal Nikon D60 fortfarande?

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
Ja, det är nog detta som gjort att jag ändå tror att det kan finnas ett riktigt intresse. Mer för bilden i sig än själva tekniken. För han har uttryckt sig som att han vill ta fina portättbilder och på familjen i vinter när vi åker skidor. När vi nyligen var ute och gick i skogen ville han stanna upp för att ta en bild då han tyckte att det var en fin stig mellan alla träd. Bara genom att resonera lite kring detta tror jag nog det viktigaste är att han får möjlighet att ta bilder och kanske dokumentera på något sätt. Sedan får det tekniska och eventuella dyra utrustningar komma senare i livet.

Visa bilaga 167698
Innan han fick ta sin egna bild från skogspromenaden
Ja, ett bildseende. Han såg och ville dokumentera. Väldigt roligt
 

Ventures

Aktiv medlem
D60 kan väl t.o.m. anses som retro av den yngre mobilgenerationen. 😀
Det blir en utmaning att övertyga om fördelarna med systemkamera om inte ett nyfiket intresse finns hos mottagaren.
Det som mobilen ännu inte klarar av skulle kunna väcka intresset. T.ex makro eller fågelfoto. Men då behövs förstås specialoptik.
 

Brix

Aktiv medlem
Hej! Som tråden lyder behöver jag lite tips. Min son på 11år önskar sig en riktig kamera i julklapp. Han vill "ta fina bilder" och inte med mobilen.

Kollade runt lite och funderade på om det kanske skulle passa bra med någon kompaktkamera. Hittade inget speciellt men man verkar hamna kring några tusen kr för att få något vettigt. Ramlade då över en systemkamera från Canon, EOS 2000D för 3700kr. Den verkade vara en bra startkamera. Men då slog det mig att då borde nog min gamla Nikon D60 funka? Är det stor skillnad jämfört med Canonkameran? D60 kameran är trots allt ca 15 år gammal.

Men det vettiga svaret på detta är kanske att låta honom ta över D60 kameran. Ev. skaffa ett mindre "porträttobjektiv" så kameran blir lite mindre otymplig? Sedan om han tar mycket bilder och har ett genuint intresse så får vi fixa en bättre kamera i framtiden.

Men som sagt, ni som kan kameror, hur tycker ni att jag ska göra?
Det mesta av bildkvalitén ligger ju i objektivet så du skulle ju kunna ge honom din D60 och sen bara fixa nåt bra objektiv eller två till den. Du skulle ju t.ex kunna köpa ett Nikon 35/1.8G som inte kostar mycket, men har väldigt fin bildkvalité för sitt pris.

Det som främst blir bättre med nyare kamerahus rent bildmässigt är att du får högre upplösning, mindre brus på högre ISO samt större dynamiskt omfång.

Det allra viktigaste för att ta fina bilder är ju dock såklart fotografen, så det gäller ju att lära sig använda grejorna samt veta vad som utgör en bra bild.
 

PMD

Aktiv medlem
Det allra viktigaste för att ta fina bilder är ju dock såklart fotografen, så det gäller ju att lära sig använda grejorna samt veta vad som utgör en bra bild.
Samt att lära sig att efterbehandla råfiler. Det är nog den enskilt viktigaste färdigheten för den som fotograferar med en systemkamera.
 

unoengborg

Aktiv medlem
D60 kan väl t.o.m. anses som retro av den yngre mobilgenerationen. 😀
Det blir en utmaning att övertyga om fördelarna med systemkamera om inte ett nyfiket intresse finns hos mottagaren.
Det som mobilen ännu inte klarar av skulle kunna väcka intresset. T.ex makro eller fågelfoto. Men då behövs förstås specialoptik.

Makro kan man fixa med mellanringar för kan
Sant. Tycker det blir helt ok bilder, men tänkte om det var stor skillnad i bildkvalitet med en nyare kamera då det gått 15 år :)
Fast många av de förändringar som skett sedan dess har inget med bildkvalitet att göra. Det kan vara sådant som antal bilder/sekund och snabbare autofocus. Fotograferar man inte sport eller tornseglare har detta inte så stor betydelse. Visst sensorerna har blivit lite bättre på brus vid svagt ljus men modern mjukvara för brusreducering som t.ex Topaz Denoise AI kan kompensera till viss del.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Jag tycker ditt första förslag där på en Canon EOS 2000D, eller liknande, verkar vara en bra idé. Köper man också till en billig 50 mm 1.8 så tror jag han kommer tycka det är riktigt kul. Den kommer kännas modern och man kan enkelt få till spännande bilder med kort skärpedjup. Något som fortfarande skiljer kameran från mobilen.

Att köpa något likt d60 eller d300 (ägt) tror inte jag är så kul. De är gamla. Oavsett vad folk tycker. Det är mycket som hänt med autofokus, brushantering och massor av annat som gör det lättare med handhavandet och gjort det roligare att fotografera. Det är en smaksak jag vet men man får försöka tänka som en ungdom. De kommer inte vilja sitta framför datorn och hålla på med mjukvara för brusreducering eller annat. Han kommer vilja se sina bilder i kameran och låta sig inspireras och testa nya vinklar och motiv. Därför måste det bli en positiv upplevelse som uppmuntrar till att fota mer och experimentera.

Så har i alla fall det fungerat med mig och mina barn tidigare. Allt det där andra med bildbehandling och sådant kommer senare när/om han blir biten av fotograferandet. :)
 

lonian

Aktiv medlem
Hade jag varit 12 år och fått en systemkamera så är ju alla knappar och rattar det som är det roliga. Pilla och se vad dittan och dattan gör. Att från början lära sig hantera det manuella M läget i stället för att sitta på auto som mobiltelefonen.

Man lär ju sig oftast snabbare som barn då man har all tid i världen.
Men det hjälper ju om mamma eller pappa vet och kan förklara.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker ditt första förslag där på en Canon EOS 2000D, eller liknande, verkar vara en bra idé. Köper man också till en billig 50 mm 1.8 så tror jag han kommer tycka det är riktigt kul. Den kommer kännas modern och man kan enkelt få till spännande bilder med kort skärpedjup. Något som fortfarande skiljer kameran från mobilen.
Moderna telefonkameror har väl ofta nån inställning som kan fejka kort skärpedjup ganska bra?
Att köpa något likt d60 eller d300 (ägt) tror inte jag är så kul. De är gamla. Oavsett vad folk tycker. Det är mycket som hänt med autofokus, brushantering och massor av annat som gör det lättare med handhavandet och gjort det roligare att fotografera. Det är en smaksak jag vet men man får försöka tänka som en ungdom. De kommer inte vilja sitta framför datorn och hålla på med mjukvara för brusreducering eller annat. Han kommer vilja se sina bilder i kameran och låta sig inspireras och testa nya vinklar och motiv. Därför måste det bli en positiv upplevelse som uppmuntrar till att fota mer och experimentera.
När jag som barn fick en gammal kamera av min far och lärde mig att fotografera tyckte jag att det var jätteroligt att se hur bilderna sakta framträdde i mörkrummet när farsan framkallade dem.

Kameran jag fick var 15-16 år gammal. Själv var jag cirka 11.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Samt att lära sig att efterbehandla råfiler. Det är nog den enskilt viktigaste färdigheten för den som fotograferar med en systemkamera.
Att efterbehandla filer ger även möjlighet att leka med beskärningar. som man inte tänkte på vid fotograferingsögonblicket
Det finns inte mellanringar med kontakter och 18-55 har ingen bländarring så det lär inte funka.
Kenkos mellanringar såg ut att ha såväl mekaniska som elektriska överföringar för G objektiv. Har bara sett dem på bild men vad jag kan förstå borde de fungera.
 

MattiasL

Aktiv medlem
För ett par decennier sedan var den stora utmaningen att få diabilden rätt redan i systemkameran. Tiderna förändras.
...eller att kopiera snyggt i mörkrummet. Tiderna förändras, men just i det fallet tycker jag att de inte gjort det nämnvärt. De som plåtade dia då är nog de som trivs bäst med jpeg och "straight out of camera", som kidsen kallar det.
 

perstromgren

Aktiv medlem
En Nikon D60 kan någon som de flesta mobilkameror inte kan: ställa om tid och bländare efter fotografens önskemål! Dessutom är den mycket bekvämare att hålla i.

Att leka med bländare och tid kan vara något som kanske kan pigga upp en ung person? Jag skulle inte lägga pengar på en nyare och dyrare kamera om jag vore du.

Per,
Som själv låtit D90 resp D7100 gå vidare till unga damer i familjen.
 

Brix

Aktiv medlem
En Nikon D60 kan någon som de flesta mobilkameror inte kan: ställa om tid och bländare efter fotografens önskemål! Dessutom är den mycket bekvämare att hålla i.

Att leka med bländare och tid kan vara något som kanske kan pigga upp en ung person? Jag skulle inte lägga pengar på en nyare och dyrare kamera om jag vore du.

Per,
Som själv låtit D90 resp D7100 gå vidare till unga damer i familjen.
Nja, det stämmer ju inte riktigt. Slutartid och ISO kan du ju ställa in med mobilkamera. Däremot bländare kan man ju oftast inte ändra(med några få undantag).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tycker ditt första förslag där på en Canon EOS 2000D, eller liknande, verkar vara en bra idé. Köper man också till en billig 50 mm 1.8 så tror jag han kommer tycka det är riktigt kul. Den kommer kännas modern och man kan enkelt få till spännande bilder med kort skärpedjup. Något som fortfarande skiljer kameran från mobilen.

Att köpa något likt d60 eller d300 (ägt) tror inte jag är så kul. De är gamla. Oavsett vad folk tycker. Det är mycket som hänt med autofokus, brushantering och massor av annat som gör det lättare med handhavandet och gjort det roligare att fotografera. Det är en smaksak jag vet men man får försöka tänka som en ungdom. De kommer inte vilja sitta framför datorn och hålla på med mjukvara för brusreducering eller annat. Han kommer vilja se sina bilder i kameran och låta sig inspireras och testa nya vinklar och motiv. Därför måste det bli en positiv upplevelse som uppmuntrar till att fota mer och experimentera.

Så har i alla fall det fungerat med mig och mina barn tidigare. Allt det där andra med bildbehandling och sådant kommer senare när/om han blir biten av fotograferandet. :)
Nu var det ju så att D60 redan fanns och inte behövde köpas. Och ja, den har enkel AF. D300 har däremot i grunden samma AF som D3 och D700. Den är långt ifrån dålig, men kamerahuset är ganska bastant. Att tro att en kamera som 2000D ska vara bättre via sökaren fokusmässigt är naivt. Däremot är Lv-läget uselt på så gamla kameror som D300, när det finns, så där kommer 2000D ha en fördel. Men ska man bara använda det kan man lika gärna ha en enkel spegellös kamera.

N.b. att jag har kvar min gamla D700 (som på många sätt är lik D300) och visst märks det att den är äldre än D850, men så dålig är den inte. Det som märks mest är fokus i dåligt ljus., särskilt med lite ljussvagare objektiv där den ger upp helt mycket tidigare och att särskilt 3D Tracking inte alls är lika bra på att hålla fast vid objekt. Och så att sensorn är äldre förstås, med lägre upplösning och fler olater. Lv-läget håller man sig dock lämpligen borta ifrån då det är ordentligt spattigt. D60 kan dock inte jämföras med D300 i det här avseendet, men den var ju ”gratis”. Modernare begagnade Nikon går det förstås att få tag i för inte alltför mycket pengar också.
 

Andersson81

Medlem
Tack för all input!
Jag har gett honom kameran (så han kan skriva något annat på önskelistan) och han gillar den än så länge. Han har grejat och testat lite olika inställningar, justerat kamerarem så det passar etc. Han tycker dock det är lite tråkigt nu när det är mörkt när han kommer hem från skolan. Så han längtar till helgen då vi kan dra ut och ta bilder i dagsljus :) Får kanske hitta nåt vattendrag eller liknande och leka lite med slutartider.

Jag ska hålla utkik ifall jag kan komplettera med ett annat objektiv typ 35-50mm 1.8. Vill inte lägga alltför mycket pengar innan det visar sig att han verkligen tycker det är skoj. Men som jag nämnt tidigare i tråden känns det som att det viktiga är nog att han (vi) kommer ut och tar bilder.

Sedan får vi även testa att efterbehandla råfilerna, datorintresset finns iaf redan där så det ska nog inte vara några problem. En snabb googling sa att GIMP var ett bra (och gratis) alternativ till kända program som Photoshop?
 

hampusm

Aktiv medlem
Han tycker dock det är lite tråkigt nu när det är mörkt när han kommer hem från skolan
Jag håller med honom!

Ska du ge honom något fotorelaterat så satsa på en blixt med radioutlösare. Det finns massor med kul man kan göra med en blixt med fjärrutlösare under mörka vinterkvällar.

Jag använder Lightpiclabs Q20 II, den var ruggigt billig när jag köpte den, men är dyrare nu. Hade jag köpt nu så hade jag nog satsat på Godox.
 
ANNONS