Annons

Behöver tips från er kunniga. Duger en gammal Nikon D60 fortfarande?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andersson81

Medlem
Hej! Som tråden lyder behöver jag lite tips. Min son på 11år önskar sig en riktig kamera i julklapp. Han vill "ta fina bilder" och inte med mobilen.

Kollade runt lite och funderade på om det kanske skulle passa bra med någon kompaktkamera. Hittade inget speciellt men man verkar hamna kring några tusen kr för att få något vettigt. Ramlade då över en systemkamera från Canon, EOS 2000D för 3700kr. Den verkade vara en bra startkamera. Men då slog det mig att då borde nog min gamla Nikon D60 funka? Är det stor skillnad jämfört med Canonkameran? D60 kameran är trots allt ca 15 år gammal.

Men det vettiga svaret på detta är kanske att låta honom ta över D60 kameran. Ev. skaffa ett mindre "porträttobjektiv" så kameran blir lite mindre otymplig? Sedan om han tar mycket bilder och har ett genuint intresse så får vi fixa en bättre kamera i framtiden.

Men som sagt, ni som kan kameror, hur tycker ni att jag ska göra?
 
Senast ändrad:

jpgrahn

Aktiv medlem
Om det är en kamera som du har och som inte är värd mycket samtidigt som den är fullt fungerande så tycker jag att det är en utmärkt idé att låta sonen ta över den. Det spelar nog inte så stor roll att den inte är den senaste modellen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Du får nog precisera vad det står på kameran. Nikon D30 har jag aldrig sett. D300, D3000 eller något helt annat?

Vad det nu är, finns det några trevliga objektiv till kamerahuset?
Annars kan man inte göra så mycket.
 

Andersson81

Medlem
Du får nog precisera vad det står på kameran. Nikon D30 har jag aldrig sett. D300, D3000 eller något helt annat?

Vad det nu är, finns det några trevliga objektiv till kamerahuset?
Annars kan man inte göra så mycket.
Fel av mig! Det är en Nikon D60. Sedan är det standardobjektiv som följde med, 18-55.
 

hampusm

Aktiv medlem
Sant. Tycker det blir helt ok bilder, men tänkte om det var stor skillnad i bildkvalitet med en nyare kamera då det gått 15 år :)
Det kommer att märkas framför allt i dåligt ljus, men inte mycket annars. Däremot kommer det upplevas som om mobiltelefonen tar bättre bilder få de flesta mobiler har inbyggd bildbehandling, just för att få bilderna att se väldigt bra ut redan från början. Bilderna från kameran kommer se sämre ut, men ha större potential att efterbehandlas.

Fujifilms kameror är kända för att ha väldigt bra jpeg-bilder direkt ur kameran, detta är naturligtvis bättre på de nyare modellerna, men även de äldre är bra. Om du kan hitta en begagnad x-t1 eller x-t10 så är de inte vansinnigt dyra. Annars vilken kamera som helst från de senaste 5-10 åren.

Har du redan optik till den du har så gå på samma märke.
 

Andersson81

Medlem
Det kommer att märkas framför allt i dåligt ljus, men inte mycket annars. Däremot kommer det upplevas som om mobiltelefonen tar bättre bilder få de flesta mobiler har inbyggd bildbehandling, just för att få bilderna att se väldigt bra ut redan från början. Bilderna från kameran kommer se sämre ut, men ha större potential att efterbehandlas.

Fujifilms kameror är kända för att ha väldigt bra jpeg-bilder direkt ur kameran, detta är naturligtvis bättre på de nyare modellerna, men även de äldre är bra. Om du kan hitta en begagnad x-t1 eller x-t10 så är de inte vansinnigt dyra. Annars vilken kamera som helst från de senaste 5-10 åren.

Har du redan optik till den du har så gå på samma märke.
Ja, dammade av kameran igår kväll och påmindes av att det var knepigt när det var inomhus och dåligt ljus. Blixten är också sådär. Sen är det säkert som du nämner, att i grunden är bilderna från kameran bra och att mobiltelefonerna har bättre bildförbättring etc. Tror dock inte att vi kommer att efterbehandla bilder så mycket så här i början och han kommer nog ta bilder i "Auto-läget". Så jag tror nog det smidigaste hade varit en kompaktkamera i det här läget. Lite rädd att han blir avskräckt av en stor systemkamera som inte tar så mycket bättre bilder, enligt honom, än en mobilkamera.

Men jag får tacka alla för input. Jag kör på denna kameran så får grabben testa sig fram och så får vi se vilken väg detta tar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ok, får hålla utkik efter objektiv. Gör ju kameran lite smidigare också.

Antar det är detta objektiv du menar


Verkar ha fått goda omdömen (y)
Ja, det är det som avses. Det finns även ett AF-S 35/1,8G ED som är lite större och dyrare och även täcker småbildssensorer. Tyvärr kan du ju inte få AF med skruvdrivna objektiv på den kameran, så där försvinner äldre objektiv lite, som det annars finns en del av till låga priser.

D60 har samma sensor i grunden som D200/D80, så det var ju lite synd på så sätt att det inte var D300. D200 till D300 (och därmed även D90) är nog det största enskilda steget för prestanda i dåligt ljus nämligen, även om det skett en hel del därefter totalt sett. Jag gick från D80 till D700 och fick dubbel effekt, med även större sensor, och det var en revolution i dåligt ljus…

Så länge man kan ta att det blir kortare skärpedjup gör den föreslagna 35:an en hel del, för 18-55 är rätt ljussvagt. Vill man ha lite längre brännvidd halvt åt porträtthållet på APS-C är AF-S 50/1,8G rätt billigt och bra också. Fungerar fint även på en D850, men med lite vidare utsnitt förstås.

Det blir rätt mycket klumpigare, men en blev SB-600 kostar inte så mycket om man vill ha en fullödig extern blixt och inte behöver kunna köra den som Master/Commander.
 

VargenW

Aktiv medlem
Allt beror ju på vilka pengar man vill lägga när man inte är säker på att intresset håller i sig. Men helt klart är att det har hänt mycket sen 2007, väldigt mycket.
Framförallt är det brus på höga ISO, där är det snarast en revolution. En budgetkamera typ EOS 2000D som du nämnde är klart bättre i dessa avseenden än en "mittenkamera" som väl D60 var när den kom.
Och du kan säkert få en 700D, 760D eller 77D för några tusen begagnat. Bra kameror. Blixt behöver man i stort sätt aldrig nuförtiden.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Tyckte detta var en intressant tråd. Det som finns mellan raderna.

Hur motiverar och behåller man ett begynnande foto intresse när mobilens kamera och realtids bearbetning av bilden lämnar ett foto som kan eller i vissa fall tom är bättre än en obearbetad jpg från en 15 år gammal kamera?

Liksom lite av pudelns kärna kring fallande försäljningssiffror

Hoppas sonen får in känslan för själva kameran och tekniken samt lär sig hur man gör och varför.

Mina egna vuxna söner avstår kameran. Det blir för mycket för dem. De tycker mobilens bilder blir mer än tillräckligt bra för deras behov. Det är svårt att inte hålla med när man kollar och jämför.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tyckte detta var en intressant tråd. Det som finns mellan raderna.

Hur motiverar och behåller man ett begynnande foto intresse när mobilens kamera och realtids bearbetning av bilden lämnar ett foto som kan eller i vissa fall tom är bättre än en obearbetad jpg från en 15 år gammal kamera?

Liksom lite av pudelns kärna kring fallande försäljningssiffror

Hoppas sonen får in känslan för själva kameran och tekniken samt lär sig hur man gör och varför.

Mina egna vuxna söner avstår kameran. Det blir för mycket för dem. De tycker mobilens bilder blir mer än tillräckligt bra för deras behov. Det är svårt att inte hålla med när man kollar och jämför.
Mobiltelefonen är kamerans Toyota Corolla. Man kommer fram. Punkt. ;)
 

Andersson81

Medlem
Tyckte detta var en intressant tråd. Det som finns mellan raderna.

Hur motiverar och behåller man ett begynnande foto intresse när mobilens kamera och realtids bearbetning av bilden lämnar ett foto som kan eller i vissa fall tom är bättre än en obearbetad jpg från en 15 år gammal kamera?

Liksom lite av pudelns kärna kring fallande försäljningssiffror

Hoppas sonen får in känslan för själva kameran och tekniken samt lär sig hur man gör och varför.

Mina egna vuxna söner avstår kameran. Det blir för mycket för dem. De tycker mobilens bilder blir mer än tillräckligt bra för deras behov. Det är svårt att inte hålla med när man kollar och jämför.
Ja, du är inne på samma resonemang jag brottas med. Kan man fånga en yngre generation att använda en "stor och klumpig" systemkamera och allt kring bländare, slutartider, ISO-värden osv när de får lika bra resultat, i deras ögon, genom att använda en mobilkamera. Risken är att man skrämmer bort dem om det blir alltför krångligt och i deras ögon "inte är värt det" i bildkvalitet.

Sedan kan jag villigt erkänna att jag de senaste åren använt mig av mobilkamera då den alltid är med och beredd att fånga ögonblick som dyker upp när man minst anar det. För den kameran som följer med är ju den bästa kameran. Lite som Ztenlund säger:

Mobiltelefonen är kamerans Toyota Corolla. Man kommer fram. Punkt. ;)
Risken är att sportbilen man har i garaget bara kommer ut nån gång per sommar medans Corollan gör jobbet varje dag...
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Om jag var ung och var nyfiken på foto och verktyget kamera skulle jag nog med det jag har ackumulerat vilja se det från andra hållet.

Komposition, vad är en bra bild? När säger bilden något. Lära mig mig berätta med bilden. Blogga och illustrera med bilder. Ta många bilder. På allt. Vardag och kompisar osv. Visa och berätta om dem på olika sätt.

Verktyget kameran är egentligen underordnat. Efter ett tag förstår man den bortre gränsen för just mitt verktyg om man glider vidare mot när det är dåligt ljus, fåglar, makro perspektiv etc.

Men man behöver börja någonstans.

Hoppas att intresset kan bli livslångt
 

Andersson81

Medlem
Om jag var ung och var nyfiken på foto och verktyget kamera skulle jag nog med det jag har ackumulerat vilja se det från andra hållet.

Komposition, vad är en bra bild? När säger bilden något. Lära mig mig berätta med bilden. Blogga och illustrera med bilder. Ta många bilder. På allt. Vardag och kompisar osv. Visa och berätta om dem på olika sätt.

Verktyget kameran är egentligen underordnat. Efter ett tag förstår man den bortre gränsen för just mitt verktyg om man glider vidare mot när det är dåligt ljus, fåglar, makro perspektiv etc.

Men man behöver börja någonstans.

Hoppas att intresset kan bli livslångt
Ja, det är nog detta som gjort att jag ändå tror att det kan finnas ett riktigt intresse. Mer för bilden i sig än själva tekniken. För han har uttryckt sig som att han vill ta fina portättbilder och på familjen i vinter när vi åker skidor. När vi nyligen var ute och gick i skogen ville han stanna upp för att ta en bild då han tyckte att det var en fin stig mellan alla träd. Bara genom att resonera lite kring detta tror jag nog det viktigaste är att han får möjlighet att ta bilder och kanske dokumentera på något sätt. Sedan får det tekniska och eventuella dyra utrustningar komma senare i livet.

skog.jpg
Innan han fick ta sin egna bild från skogspromenaden
 
ANNONS