Annons

Nya 60/2.8 Micro-Nikkor vs gamla modellen

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Den nya modellen är omgjord och ser helt annorlunda ut och har AF-S. Jag har haft den gamla varianten och har nu kvar 105/2.8 VR. Frågan är hur fler ingående element, antireflex-behandling och förbättrad närgrans i slutändan påverkar bildkvaliteten. Det verkar inte ha blivit något större lyft i bildkvaliteten för 105-modellen när VR-varianten kom. Kommer det nya 60-macrot att vara märkbart bättre än sin föregångare? Tankar om detta?

Jag har den gamla modellen och personligen är ju inte detta det objektiv jag helst hade sett uppdaterat. AF-S är väl trevligt att ha, men någon jättevinst är det ju inte vid makro-fotografering. Däremot är ju de nu rundade bländarlamellerna ett lyft. Det vore skönt att få snyggare oskärpecirklar.

En designsak som är lite oroande jämfört med gamla modellen är hur ytligt frontlinsen ligger. Jag uppskattar verkligen att den ligger så djupt på gamla modellen. Detta gör ju att man slipper motljusproblem i stor utsträckning. Jag antar dock att Nikon skickar med ett motljusskydd så det kanske inte är något större problem i praktiken.

Skärpemässigt är den gamla modellen ypperlig även på min D300 så jag hoppas att nya modellen inte är sämre.

Joakim

Det verkar som om det kommer att bli en mycket bra normal. Som makro är den kanske en aning kort men trots allt finns möjligheten till makro vilket är bra.

Enligt Bjørn Rørslet verkar objektivet vara en fullträff på de flesta plan (en anmärkning vid IR) och även Nikons MTF-kurvor ser bra ut.

Jag kunde i alla fall inte låta bli att trycka på beställningsknappen:)

Trevligt, Nikon har ju verkligen saknat ett porträtt-objektiv (dvs motsvarande 85-105mm) för DX-formatet.

50'an är ju tyvärr dålig för ändamålet pga sin ohyggligt fula bokeh.

Hmmm, jag kanske får äta upp mitt initialt svala intresse för denna glugg. Den verkar ju faktiskt vara en riktig höjdare. Jag har själv inte upplevt några problem med skärpan fullt öppen på min gamla 60/2.8, men jag kör ju bara DX-format (D300) så det kanske dyker upp mer i fullformat. Bokehn däremot är ingen höjdare med gamla modellen så det vore ju väldigt bra om den nu är snygg som Björn säger att den är.

Joakim

Inom parantes kan ju sägas att Björn satt upp ett antal nya objektiv på sin bästalista däribland just den nya AF-S 60/2.8 Micro-Nikkor. Även 14-24/2.8, 24-70/2.8, 24 mm f/3.5 PC-E ED N Nikkor och 400/2.8 VR (hittar dock inga test av de två senare på hans hemsida) har han placerat där.

Kanske är den nya 60 mm bättre sett till bokeh pga dess flera lameller. I övrigt kan inte skillnaderna vara stora. Den gamla 60 mm är en av Nikons absolut skarpaste objektiv, vassare än både den gamla och nya 105 mm macro.

Det är inte bara lamellerna och dess form som har betydelse för bokehn. Visst är det trevligt med runda oskärpecirklar även på mindre bländare, men minst lika viktigt tycker jag att det är med hur oskärpan ser ut i övrigt. Man vill ju helst att oskärpan ska falla av snyggt i oskärpecirklarna också och inte var för skarpa. Gamla 60/2.8 tycker inte jag fungerar särskilt bra för porträtt t.ex. då man måste vara väldigt noggrann med bakgrunden. Här är ett exempel:

http://www.physto.se/~edsjo/img-posts/JEAC4748.jpg

Bakgrunden är suddig, men består ändå av ganska vassa konturer. AF85/1.8 är mycket bättre på detta t.ex.

Skärpemässigt dock är jag helnöjd med min gamla 60/2.8. För makro har jag inga problem med bokehn heller för den delen, utom vid högdagerblänk och nedbländat då jag stör mig på de ej runda bländarlamellerna.

edsjo skrev:
Det är inte bara lamellerna och dess form som har betydelse för bokehn. Visst är det trevligt med runda oskärpecirklar även på mindre bländare, men minst lika viktigt tycker jag att det är med hur oskärpan ser ut i övrigt. Man vill ju helst att oskärpan ska falla av snyggt i oskärpecirklarna också och inte var för skarpa. Gamla 60/2.8 tycker inte jag fungerar särskilt bra för porträtt t.ex. då man måste vara väldigt noggrann med bakgrunden. Här är ett exempel:

http://www.physto.se/~edsjo/img-posts/JEAC4748.jpg

Bakgrunden är suddig, men består ändå av ganska vassa konturer. AF85/1.8 är mycket bättre på detta t.ex.

Skärpemässigt dock är jag helnöjd med min gamla 60/2.8. För makro har jag inga problem med bokehn heller för den delen, utom vid högdagerblänk och nedbländat då jag stör mig på de ej runda bländarlamellerna.
Att 85 1,8 är bättre på att mjuka upp bakgrundsoskärpan beror väl rätt mycket på den längre brännvidden som hjälper till att smeta ut bakgrunden. Jag tyckte iofs att din exempelbild var bra, skulle för egen del inte förvänta mig mer av en 60 mm.

paul innergård skrev:
Att 85 1,8 är bättre på att mjuka upp bakgrundsoskärpan beror väl rätt mycket på den längre brännvidden som hjälper till att smeta ut bakgrunden. Jag tyckte iofs att din exempelbild var bra, skulle för egen del inte förvänta mig mer av en 60 mm.

Jovisst hjälper brännvidden till, men det handlar inte bara om det. Kolla på denna länk:

http://www.flarg.com/bokeh.html

Hur ljuset i bakgrundsoskärpan är fördelat inom oskärpecirklarna påverkar upplevelsen av oskärpan minst lika mycket som formen på bländarlamellerna. Välj den ljusfördelningen som ser ut som ett 'V' t.ex. så får du ungefär den oskärpa som t.ex. AF-S VR 18-200 har, inte helt vackert. Jag skulle gissa at gamla 60/2.8 har en ganska jämn ljusfördelningen (som '-' på sidan ovan), medan t.ex. 85/1.8 har en mer klockformad ljusfördelning.

paul innergård skrev:
Kanske är den nya 60 mm bättre sett till bokeh pga dess flera lameller. I övrigt kan inte skillnaderna vara stora. Den gamla 60 mm är en av Nikons absolut skarpaste objektiv, vassare än både den gamla och nya 105 mm macro.

I mina jämförande tester mellan gamla 60/2.8 Micro Nikkor och 105/2.8 VR såg jag ingen reell skillnad i upplevd skärpa. Därför sålde jag 60-gluggen och behöll 105:an.

Teodorian skrev:
I mina jämförande tester mellan gamla 60/2.8 Micro Nikkor och 105/2.8 VR såg jag ingen reell skillnad i upplevd skärpa. Därför sålde jag 60-gluggen och behöll 105:an.
Jag tror inte skillnaderna är särskilt stora då Nikons bägge 105:eek:r är mycket bra.Men som jag upplevde det så var 60 mm något bättre än bägge. Jag fick också för mig att den äldre 105 mm var bättre inom macroavstånden medans den nyare var vassare på normalavstånd och därför lämpligare som porträttoptik. Skillnaderna var dock mycket små. Självklart inga direkt vetenskapliga tester utan rent subjektiva upplevelser.

Jag har fått testa ett 60mm Macro nu. Beställning lagd redan nu. Sjukt snabb AFS.

Jag har använt "gamla" 60an en hel del, och kört även en del proträtt med den. Men den kändes så fruktansvärt gammal när jag lekt med den nya.

Någon som vill köpa en gammal 60a? :)

hpz skrev:
Jag har fått testa ett 60mm Macro nu. Beställning lagd redan nu. Sjukt snabb AFS.

Jag har använt "gamla" 60an en hel del, och kört även en del proträtt med den. Men den kändes så fruktansvärt gammal när jag lekt med den nya.

Någon som vill köpa en gammal 60a? :)

Bildkvaliteten mellan nya och gamla modellen?

Jag fick inte med mig bilderna, men tittade i D300ans display, och reflektioner såg annorlunda ut, nästan för bra, men det som övertygade mig var att den kändes modern, och var hiskligt snabb. Speciellt i jämförelse med min gamla 60a.

Den har ju nano beläggningen, och kan ju vara det som påverkade reflektioner, men det såg bra, väldigt bra ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto