Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya bloggversionen - beröm och kritik

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har några synpunkter/ frågor på den nya bloggversionen. Först vill jag säga att multiuppladdningen är bra, den uppskattar jag. Ser också att det finns större möjligheter att redigera, det uppskattar jag också även om jag inte provat så mkt nytt än. Placeringen av bilder i bloggarna som en del haft svårigheter med har inte jag som använder Safari resp Chrome, det funkar som det brukar. Däremot har jag några andra punkter som jag gärna skulle se ändras/ förbättras

1 Det går inte att välja vilken bild som ska ses i bloggsammanfattningen, det blir den bild som laddas upp först vid multiuppladdning.Det tycker jag är en väsentlig miss, det är ju bloggsammanställningen som ska locka läsare och att inte kunna välja vilken bild som visas där är en väsentlig försämring mot tidigare

2 Kanske hänger denna punkt i hop med föregående. När jag delar bloggen på FB visas alltid den först uppladdade bilden på FB. Detta också om den först uppladdade bilden tagits bort ur bloggen och raderats från bilduppladdningen - i detta fall visas ingen bild alls på FB, trots att den justerade bloggen innehåller flera bilder

3 För många knapptryckningar behövs för bilduppladdningen, betydligt fler än tidigare

4 Förstår inte att textcentrering ligger fyra steg ned, något som tidigare kunde göras med en enda knapptryckning direkt i bloggformulärets huvud. Jag brukar avdela textstycken och bilder med en mittcentrerad asterix för större läsbarhet och överskådlighet, det har plötsligt blivit väldigt omständligt.
 
Stort tack för feedback! Jag svarar per fråga nedan.

1 Det går inte att välja vilken bild som ska ses i bloggsammanfattningen, det blir den bild som laddas upp först vid multiuppladdning.Det tycker jag är en väsentlig miss, det är ju bloggsammanställningen som ska locka läsare och att inte kunna välja vilken bild som visas där är en väsentlig försämring mot tidigare

Ja det skulle vara en förbättring såklart. Skall se om vi inte kan fixa det!

2 Kanske hänger denna punkt i hop med föregående. När jag delar bloggen på FB visas alltid den först uppladdade bilden på FB. Detta också om den först uppladdade bilden tagits bort ur bloggen och raderats från bilduppladdningen - i detta fall visas ingen bild alls på FB, trots att den justerade bloggen innehåller flera bilder

Facebook är lite svår att styra så den tar den bild den hittar först. Men om man kan välja presentationsbild så borde detta lösa sig.

3 För många knapptryckningar behövs för bilduppladdningen, betydligt fler än tidigare

Det är nog inte så mycket att göra tyvärr. Iochmed multiuppladdning så kommer man ju spara en hel del repetetiva moment.

4 Förstår inte att textcentrering ligger fyra steg ned, något som tidigare kunde göras med en enda knapptryckning direkt i bloggformulärets huvud. Jag brukar avdela textstycken och bilder med en mittcentrerad asterix för större läsbarhet och överskådlighet, det har plötsligt blivit väldigt omständligt.

Mm. Ok. Skall se om vi kan "justering" som ikon i verktygsfältet.
 
ANNONS