Annons

Nya firmware för 1D mkIII och 1Ds mkIII släppta

Produkter
(logga in för att koppla)
Dez skrev:
Enligt sidan där man laddar ner firmwaren ska kortet vara mella 64 Mb-2Gb.
Gick dock bra med mitt 4Gb.

Jag tycker det är omständigt att byta fokuspunkt i och med att jag måste trycka in knappen t.h om * först innan joysticken aktiveras.
Jag tycker det är mycket smidigare på 20D/5D.
Men det kan vara jag som är dum i huvudet oxo, har bara haft 1D ett dygn hittils, så jag är inte riktigt van med den än.
Det var större omställning än jag trodde.
Det skall inte behövas kolla in CF III-menyn där finns alla nödvändiga inställningar. Fördelen med nya firmware är just att du kan ställa in joysticken så att den styr alla focuspunkter utan några kanpptryckningar innan. Det är så enkelt att den vane fotografen kan flytta focuspunkt under tiden man följer ett motiv. Suverän funktion som borde funnits redan från början. Du kan dessutom välja om den skall styra inre 9, yttre 9 eller alla 19 focuspunkterna.

Dez skrev:
Enligt sidan där man laddar ner firmwaren ska kortet vara mella 64 Mb-2Gb.
Gick dock bra med mitt 4Gb.

Jag tycker det är omständigt att byta fokuspunkt i och med att jag måste trycka in knappen t.h om * först innan joysticken aktiveras.
Jag tycker det är mycket smidigare på 20D/5D.
Men det kan vara jag som är dum i huvudet oxo, har bara haft 1D ett dygn hittils, så jag är inte riktigt van med den än.
Det var större omställning än jag trodde.

Kolla i CF funktionerna, jag behöver inte göra det för att välja fokuspunkt.

Robert_Vallentuna skrev:
Antar du menar att det går att välja focuspunkt med joyen om det är aktiverat i CF menyerna.

Nej, jag menar att man kan ställa skärpan.
Om man väljer CFn III 1 eller 2 så går det att ställa skärpan genom att trycka på joysticken.

Lundgren skrev:
Nej, jag menar att man kan ställa skärpan.
Om man väljer CFn III 1 eller 2 så går det att ställa skärpan genom att trycka på joysticken.

OK, kommer inte ens att testa dne funktionen då det känns som en helt onödig funktion när man har 2st AF-ON knappar som sitter nära tummen på båda greppen.

Att ställa skärpan med joysticken är väl det som Canon kallar "Electronic MF", förmodar jag? Vilket i så fall bara fungerar med vissa objektiv och inte alls är detsamma som att trycka på AF-ON.

Eller?

Läs i releaseinformationen till nya versionen av firmware. Det beskrivs där hur AF-punktvalet går till.

tack

och före er andra:
Settings 3, 4, and 5 of C.Fn III-9 allow the user to select AF points directly with the M ulti-controller instead of the Quick Control Dial or Main Dial.

ANNONS
Götaplatsens Foto