Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya iMacen från Apple!

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoJoe

Aktiv medlem
Nu har Apple Store öppnat!
8 dagars väntetid för nya 24-tummaren med 2,8GHz med standardkonfiguration (2GB RAM, 500GB HD, trådlöst tangentbord och trådlös Mighty Mouse) för 20 995kr. Gör du ändringar, t.ex. utökar minnet så tar det 3-5 veckor.

2,4GHz-modellen går lös på 16 891kr med 1GB RAM, 320GB HD och trådlöst tangentbord och trådlös Mighty Mouse. 5 dagars väntetid!

Är det värt drygt 4 100kr för att få 400MHz snabbare processor, en GB extra RAM och 180GB extra HD-utrymme?

Känner nån att nya iMacen skapar en "vill ha"-känsla? Jag känner mig kluven och aningens besviken, trodde designen skulle göras om helt, således uteblev WOW-upplevelsen, tyvärr. Men jag är ändå sugen på att uppgradera min iMac G5 från december 2004. Börjar bli dags. :)

Men är iMac:arnas bildskärmar konkurenskraftiga för oss fotografer?

Har de kommit ifatt tex EIZO och NEC?

/Erik

eon skrev:
Men är iMac:arnas bildskärmar konkurenskraftiga för oss fotografer?

Har de kommit ifatt tex EIZO och NEC?

/Erik

Åhh, herre min skapare! Men vad menar du, egentligen?

Konkurrenskraftiga bildskärmar???
Vet du vad en iMac är?

Ja, en konsument-Mac. Den har väl inte fått bästa betyg för panelen.

Själv började jag med en bra skärm och sedan så fick jag välja Mac som kom utan skärm.

Läs vad Du skriver;

"en konsument-Mac"
"inte ... bästa betyg för panelen"

Om panelen skulle ha haft de allra bästa egenskaperna som finns - tror Du då att det hade varit en konsumentmaskin? Kanappast. Hade Du kunnat tänka Dig en sådan i så fall? Tror jag inte - hip-faktorn är för låg.

Självklart är det skillnad mellan en separat skärm och en skärm som sitter ihop med datorn.

Jag har en iMac för att få mesta möjliga dator på minsta möjliga yta. Sen är den grymt snygg och läcker också, fast jag är lite besviken på den nya designen.

Skärmen är kalibrerbar, så det går att färgmatcha den med ICC-profiler. Sen kan man ju alltid ha åsikter om kvaliteten på skärmen. Det är Sony som tillverkar dem, eller har tillverkat dem.

En iMac med Intelprocessor kan man dessutom ansluta en extern skärm till om jag inte är alldeles felunderättad.

(Det går även med de gamla G5-iMac:arna, men bara om man installerar en (av Apple osupportad) patch i bootprommet).

Jag är i färd med att köpa en ny skärm (för fotoredigering) och eventuellt även köpa en ny dator. Har kört pc i alla år men funderar på att gå över till Mac eftersom jag känner mig besviken på Microsoft nysläppta OS VISTA, som följde med min nya Snoy VAIO AR. VISTA funkar ju dåligt om man ska kalibrera skärmen, har jag hört (har inte testat själv ännu ^^).

När det gäller skärmar har jag funderingar på antingen Lacie eller Eizo Flexscan. Eizo ColorEdge går bort eftersom den är på tok för dyr för en simpel amatör som mig.

Låt mig poängtera att jag kan ingeting om skärmar. Men, jag vill ha en bra skärm som är enkel att kalibrera och som ger ett fullgott resultat. Mörka patier ska inte gro igen och man ska kunna se valörerna i ljusa partier. Det ska vara en korrekt färgåtergivning. sen är det väl bra om skärmen går att ställa in i 5500 kelvingrader, med gott resultat?

Min fråga tiller er som är insatta i ämnet är om den nya Imacens skärm (24 tummaren) räcker gott och väl till mig? Om inte varför gör den inte det?

Kan tillägga att jag var inne på YFO i Stockholm för några veckor sedan och de hade inte så mycket gott att säga om Apples skärmar. Det var enligt deras åsikt stärre skillnad mellan en Apple-skärm och en Lacie än det var mellan en Eizo och en Lacie.

De uttryckte det så här:
Skillnaden mellan en Apple-skärm och en Lacie var så här stor:
[---------------------------] (Till Lacies fördel)
Skillnaden mellan en Lacie och en Eizo ColorEdge var så här stor:
[---------] (Till Eizos fördel)

Ja, det var ju väldigt ovetenskapligt sammanfattat. Men, för mig som inte kan någonting om skärmar, sa det i alla fall något. :)

PhotoJoe skrev:
...
Skärmen är kalibrerbar, så det går att färgmatcha den med ICC-profiler. Sen kan man ju alltid ha åsikter om kvaliteten på skärmen. Det är Sony som tillverkar dem, eller har tillverkat dem.
"Kvaliteten" på skärmen? Är skärmen undermålig? Är den oanvändbar till seriöst Photoshop-arbete?

Det snackas och tycks en förfärlig massa om skärmarna på iMac, särskilt 17' har fått klä skott, men i grund och botten är de utmärkta skärmar för det pris konsumenten betalar. Hade konsumenterna varit villiga att betala mer, hade valet ac panel kanske varit ett annat.

24' skärmen är i ljusaste laget för att vara optimal, men frågan är om den modellen egentligen inte är avsedd i första hand som media center, eller köks-TV. Då är panelen helt rätt.

tannler skrev:
"
24' skärmen är i ljusaste laget för att vara optimal, men frågan är om den modellen egentligen inte är avsedd i första hand som media center, eller köks-TV. Då är panelen helt rätt.

Jaha, så om man främst ska syssla med fotoredigering bör man alltså välja en mindre skärm. Tack för den informationen.

FredrikArvidsson skrev:
...Kan tillägga att jag var inne på YFO i Stockholm för några veckor sedan och de hade inte så mycket gott att säga om Apples skärmar. Det var enligt deras åsikt stärre skillnad mellan en Apple-skärm och en Lacie än det var mellan en Eizo och en Lacie...
YFO är, liksom alla andra som lever på att sälja saker, just säljare.- De argument de framför är lika delar löst hopkok av fike i grumliga vatten och den företagekonomiska verklighet de lever i. Detta är INTE en kritik mot YFO, utan mot försäljare i astörsta allmänhet. De är säljare - i nte konsumentupplysare.

Om en företag tjänar dubbelt så mycket på att sälja produkt A, som produkt B, kommer de enligt alla teorier om ekonomisk psykologi, leta särskilt intensivt efter argument som framhäver produkt A. Är förtjänsten på produkt B "för liten" kommer produkten alltid att vara "slutsåld - men beställd", alternativt vara "undermålig".

Ja, det har du rätt i.
Det är därför det är bra att inhämta kunskap om olika produkter genom ett sådant här forum där det inte finns några ekonomiska intressen bakom de råd som ges.

FredrikArvidsson skrev:Jaha, så om man främst ska syssla med fotoredigering bör man alltså välja en mindre skärm. Tack för den informationen.
Jag har bara pillat på 24'an hos en återförsäljare och har en känsla av att ljuset där den stod inte var det mest anpassade. Jag vet heller inte hur mycket jobb de lagt ner på att sätta maskinen i vettigt skick - kanske var den bara "straight-out-of-the-box". Om jag minns rätt så hade de den som FrontRow demomaskin.

Jag har efter det läst på flera fora om 24'ans ljusa skärm. Den ska enligt uppgift gå att kalibrera, men det lär vara svårare än på andra modeller. Jag har inga planer på att titta närmare på den, utan nöjer mig med 20'-modellen och en 20' med fulhack. iMacen för paletter etc. och extraskärmen för själva redigeringsarbetet.

tannler skrev:
Läs vad Du skriver;

"en konsument-Mac"
"inte ... bästa betyg för panelen"

Om panelen skulle ha haft de allra bästa egenskaperna som finns - tror Du då att det hade varit en konsumentmaskin? Kanappast. Hade Du kunnat tänka Dig en sådan i så fall? Tror jag inte - hip-faktorn är för låg.

Jag vet mycket väl vad jag skrev. Helt korrekt uttryckt.

Tänk dock på att detta är ett fotoforum.

Jag kräver att bildskärmen kan kalibreras till önskade värden och att panelen visar hela tonskalan utan steg. Det klarar enbart de bästa skärmarna. Och eftersom Mac-skärmarna inte har legat i topp tidigare så var det min första fråga.

Vad gäller era ursäkter för vad man kan få i en prisvärd konsumentprodukt har jag denna kommentar:
En otroligt billig pryl som är mycket bra för sitt pris är fortfarande mycket dålig.
Saker måste få kosta vad som behövs för att de ska bli bra(, om bra är vad man vill ha).

/Erik

PhotoJoe skrev:
Nu har Apple Store öppnat!
8 dagars väntetid för nya 24-tummaren med 2,8GHz med standardkonfiguration (2GB RAM, 500GB HD, trådlöst tangentbord och trådlös Mighty Mouse) för 20 995kr. Gör du ändringar, t.ex. utökar minnet så tar det 3-5 veckor.

Nix, det är det trådlösa tangentbordet som tar 3-5 veckor. Minne, disk mm kan du ändra utan problem

Alla ni som snackar om kalibrering. Har ni ICC-profiler för era utkörningsenheter? Så att er kalibreringen stämmer överens med det faktiska resultatet, eller snackar ni bara över huvudet på er själva?

Alla grafiker med någon kunskap om ICC-profiler och om exempelvis Gretag-Machbets spektroscanner räcker upp en hand här!

Då macen är industristandard inom den grafiska industrin och tryckindustrin så är Apples produkter fullt goda att arbeta professionellt med.
Jag har arbetat med allt från Bonniers Damernas Värld till ICAs Buffé på vanliga Apple skärmar med tryckeriernas ICC-profiler. Oftast går man på värdena som man mäter fram i Photoshop.
Kan ju tillägga att Bonnier och ICA är extremt noga med deras färger på provtrycken innan det går vidare till tryckeriet. Vi använde Fujis PictroProof som provtryck, för deras maskin var den enda som klarade att simulera både djuptryck och offsettryck tillräckligt för kundens behov.

Re: Re: Nya iMacen från Apple!

lagus skrev:
Nix, det är det trådlösa tangentbordet som tar 3-5 veckor. Minne, disk mm kan du ändra utan problem

Jag ber om ursäkt för att jag inte var mer noggrann i min undersökning om exakt vilka delar som påverkar leveranstiden. Det trådlösa tangentbordet är dessutom mindre och saknar nummerdelen till höger, tyvärr.

eon skrev:
Tänk dock på att detta är ett fotoforum.

Jag kräver att bildskärmen kan kalibreras till önskade värden och att panelen visar hela tonskalan utan steg. Det klarar enbart de bästa skärmarna. Och eftersom Mac-skärmarna inte har legat i topp tidigare så var det min första fråga.

Vad gäller era ursäkter för vad man kan få i en prisvärd konsumentprodukt har jag denna kommentar:
En otroligt billig pryl som är mycket bra för sitt pris är fortfarande mycket dålig.
Saker måste få kosta vad som behövs för att de ska bli bra(, om bra är vad man vill ha).

/Erik

Denna del av forumet handlar om datorer och tekniken som rör efterbehandling.

Alla Apples skärmar går att kalibrera, deras eget program är mycket bra och går att ställa precis hur man vill. Normal färgtemperatur för grafiskt arbete på 5 500 kelvingrader är inget problem, finns färdiga steg att välja. Själv kör jag inte med den inställningen eftersom jag inte gillar att ha en gul skärm. Så jag ändrar inställningen i Photoshop så den bara påverkar bilderna och inte HELA skärmen, vilket är rätt onödigt.

Man får alltid vad man betalar för, oavsett vad det gäller. ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto