Annons

Nya objektiv, hjälp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Om du funderar på nya (begagnade) objektiv för landskap och porträtt t ex 24mm, 58mm och 85mm som nämns i tråden. Då skulle jag verkligen rekommendera att du också tittar på en begagnad fullformatkamera för att få ut det bästa från de brännvidderna med stora bländare. Finns D610, D800, D810 osv till överkomliga priser nuförtiden.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Hej! Jag tror tyvärr inte det var min tråd :) tidigare gjort ett inlägg om egetföretag/frilans frågor.

Mestadels foton som jag tar, är väll djurporträtt, vilt både i samband med jakt och ute på eget bevåg. Hur tycker du det funkar med 24mm f/1.4 G som porträtt objektiv i miljö? tänker att det blir väldigt lätt för att detaljer smetas ut i hörnen eller använder du det mer i porträtt med öppna landskap som bakgrund? Jag fotar ju en hel del hus, och hoppas i framtiden kunna haka på lite uppdrag som bostadsfotograf också, därav intresset för ett vidvinkel samt för en hel del landskapsfotografering jag vill göra men aldrig tagit upp så särskilt mycket för jag känt att mina objektiv inte får till den rätta känslan i fotona.

I dagsläget har jag två objektiv Nikkor AF-S 18-105mm 3.5-5.6 VR och ett 35mm 1.8 G och känner att dom räcker inte alls till längre.

Tack snälla för ditt svar, det uppskatta jag ordentligt och ska ta upp dig på tipset om Flickr! Stort tack!
Här är några exempel från Nikon 58 som jag tipsade om för porträtt och liknande. Det är ett av mina absoluta favorit objektiv av flera anledningar. Du kan använda det som ett "normal" objektiv då det funkar som ett 50 där du kan plåta lite allt möjligt och det ligger nära hur vi ser världen alltså inte så mycket distortion etc som med vidvinkel och andra objektiv. Men det har också en fantastisk nästan drömsk bakgrunds oskärpa så går att använda för fina porträtt där du också får med lita av bakgrunden och kan fota tex lite mer grupp porträtt också vilket gör det väldigt mångsidigt.
Det är också litet och lätt, något man inte kan säga om andra porträtt objektiv, så ett väldigt plus om du redan har en större kamera.
julle jul.jpg
julle muren.jpg

julle dansen.jpg

58an.jpg
julle vägen.jpg
 

PMD

Aktiv medlem
Här är några exempel från Nikon 58 som jag tipsade om för porträtt och liknande. Det är ett av mina absoluta favorit objektiv av flera anledningar. Du kan använda det som ett "normal" objektiv då det funkar som ett 50 där du kan plåta lite allt möjligt och det ligger nära hur vi ser världen alltså inte så mycket distortion etc som med vidvinkel och andra objektiv.
På Tinas kamera fungerar det snarare som ett kort teleobjektiv.
 

törnan

Aktiv medlem
Det jag saknar som du hängde med är ju för viltfotografering samt ett bättre vidvinkelfotografi för landskap, hus, porträtt fotografering men skulle gärna vilja söka efter ett objektiv för att fota i mörker 😌
För vilda djur är 200 för kort (om du är ute efter att komma nära), särskilt om du funderar på FF.
Vad gäller vidvinkel så tycker jag att du spretar lite i vad du vill använda ett enda objektiv till och där tror jag du skulle vara mer rätt ute med något i stil med 14-24 eller 15-30 som även skulle funka bra på FF. Vad gäller motiv så hänger det på motiven, är dom statiska så är nog ett stativ ingen dum idé..
 

larjo

Aktiv medlem
Tycker du fått bra råd på telesidan, men på vidvinkelsidan är 24mm inte tillräckligt vidvinkligt på en APS-C kamera. Och andra sidan är fördelen med APS-C att man "vinner" brännvidd i telesidan.
Orkar du bära (släpa) på en vidvinkelzoom så är Sigmas 18-35/1,8 bra och relativt ljusstarkt. Fasta vidvinkliga objektiv till Nikon har jag för dålig koll på.
 

evti

Aktiv medlem
Spontant när jag ögnat genom tråden 200mm är inte tillräckligt för ex småfågel och annat om man inte kommer riktigt nära. Har själv svårt med mitt.
100-400 borde bli bättre. Men det blir tyngre , dyrare osv men sådant vet du säkert redan. Sigma har gjort ett sådant som fått bra kritik.

Landskap kväll osv tänker jag på samyang 12 2.0. Då får du lite vidvinkel och bra ljusinsläpp. 21 finns med 1.4 men då blir det inte så vidvinkligt
Nej jag känner det också, samtidigt är 200mm rätt smidigt objektiv som kanske kan vara värt och investera i framtiden som ett "extra roligt" objektiv och lägga mer fokus på vad jag faktiskt vill ha/"behöver" idag.

Tack för ditt tips ska definitivt kolla sigman där!
 

evti

Aktiv medlem
Kanske något lagom, Tamron 100-400/4,5-6,3 VC, det ligger i ett vettigt zoomomfång, bra skärpa och med en låg vikt, bara något över 1kg.

Själv har jag Nikons 200-500/5,6, det är tyngre, dubbelt så dyrt, dock en aning bättre.

Bäst är troligen Nikons 300/4pf med du behöver då troligen en TC1,4 också, då kommer du upp i 420mm, men betydligt dyrare, igen dubbelt så dyrt
Jag har spanat in ett Nikon 80-400/4,5-5,6G ER VR, är det något värt? Lite högre prisklass men tänkte spana efter begagnat. Skulle du hellre rekommendera 200-500?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har spanat in ett Nikon 80-400/4,5-5,6G ER VR, är det något värt? Lite högre prisklass men tänkte spana efter begagnat. Skulle du hellre rekommendera 200-500?
Jag kan inte så mycket om 80-400, men den senaste är iaf betydligt bättre än den tidigare varianten, så köper du någon så se till att det är den senaste, nedan några tester, 80-400 från Nikon är ju snarlik den 100-400 från Tamron. Tamrons är ju betydligt billigare, om nikons är värd vad det nu är 10000 till vet jag inte. Ska se om jag hittar någon jämförelse mellan dessa



Tog med testen på Tamron också, en hastig titt så ser Nikon ger bättre kvalitet

 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Nej jag känner det också, samtidigt är 200mm rätt smidigt objektiv som kanske kan vara värt och investera i framtiden som ett "extra roligt" objektiv och lägga mer fokus på vad jag faktiskt vill ha/"behöver" idag.

Tack för ditt tips ska definitivt kolla sigman där!
NIKON 70-200/f2,8 VRII är definitivt "extra roligt" med skärpa redan vid 2,8. 70-200/f4 har jag inte provat.
 

törnan

Aktiv medlem
Nej jag känner det också, samtidigt är 200mm rätt smidigt objektiv som kanske kan vara värt och investera i framtiden som ett "extra roligt" objektiv och lägga mer fokus på vad jag faktiskt vill ha/"behöver" idag.

Tack för ditt tips ska definitivt kolla sigman där!
Nikon 70-200 f2.8 VRII är defintivt ett trevligt och "smidigt" objektiv, jag kör med ett sånt och sen ett Nikon 200-400 f4VRII som komplement för dom tillfällen det behövs längre brännvidd.
 

evti

Aktiv medlem
Ah ok, nä det kanske var någon annan då hehe.
Hmm angående 24 mm f1,4G så är det som sagt ett superfint vidvinkel. Jag kan beskriva begränsningarna men samtidigt styrkan i det.
Jag bifogar några olika typer av bilder för att visa hur mångsidigt det kan vara trots att det är ett fast objektiv.
Du kan ta ganska nära ett objekt/person för att sedan få rätt trevlig oskärpa bakom och därför också ta helt ok porträtt i miljö som jag pratade om tidigare.
Det är något jag gillar väldigt mycket, typ dokumentära porträtt i miljö.
Men det är superfin för landskapsbilder också.
Men framförallt ger den en karaktär som jag saknat i andra vidvinkel objektiv, ger liksom fina bilder direkt utan att du behöver pilla för mycket med bilderna efteråt.

Skulle säkert funka väldigt bra som ett bostadsfotograf objektiv också , dock om jag skulle ha det som prio på något sätt skulle det nog vara bättre med en zoom likt 14-24 som är deras bästa zoom i den brännvidden. Då har du möjlighet att laborera lite mer om det blir trängre etc också i olika rum.
Åh andra sidan om det är dåligt ljus etc som du skrev att du ville ha ett objektiv för har den fasta 24mm f1,4 vilket såklart är en fin fördel om man står där utan allt för mycket ljus.
Jag är tyvärr ingen expert på viltfotografering. Men spontant tänker jag att du behöver ett ganska långt tele, för några vilda djur hinner du nog inte smyga närmare med ett vidvinkel ;) Där kan jag inte rekommendera några direkta då det längsta jag fotograferat med är ett 70-200 som jag iof plåtat en hel dl hundar och hästar med, skitbra för det. men där behöver man inte vara oroliga att dom ska dra iväg när man ska fota dom. Men om du vill fota just djur under lite kontrollerade former och SAMTIDIGT ha ett superbra objektiv för porträtt och lite allt annat också så är just ett 70-200 super. dessutom är det bra AF och har VR etc också vid lite sämre ljusförhållanden.
Lycka till nu, och bara att fråga om det är något mer:)
/Martin.
Visa bilaga 151973

Visa bilaga 151974
Visa bilaga 151975
Visa bilaga 151976
Visa bilaga 151977
Hej!

Förstår verkligen med vad du menar hur du får ner karaktär i bilderna, riktigt vackra bilder! :love: jag tror du hajar rätt spot on på vad jag söker. Och lutar ju rätt klart mot ett vidvinkel objektiv, var lite små skeptisk till en början då jag tänkte att det var ett rätt begränsat objektiv men det får jag nog äta upp haha! Och Ang. Viltfotograferingen där så lutar det mer och mer mot ett upp mot 500mm om jag ska lyckas få de bilder jag söker :cool:
 

evti

Aktiv medlem
Om du funderar på nya (begagnade) objektiv för landskap och porträtt t ex 24mm, 58mm och 85mm som nämns i tråden. Då skulle jag verkligen rekommendera att du också tittar på en begagnad fullformatkamera för att få ut det bästa från de brännvidderna med stora bländare. Finns D610, D800, D810 osv till överkomliga priser nuförtiden.
Självklart ligger det i mitt största intresse att uppdatera mig till en FF, men det är en rätt saftig investering med både nya objektiv och hus, så nu får jag avvakta på husfronten :giggle: men håller helt med din åsikt!
 

evti

Aktiv medlem
Här är några exempel från Nikon 58 som jag tipsade om för porträtt och liknande. Det är ett av mina absoluta favorit objektiv av flera anledningar. Du kan använda det som ett "normal" objektiv då det funkar som ett 50 där du kan plåta lite allt möjligt och det ligger nära hur vi ser världen alltså inte så mycket distortion etc som med vidvinkel och andra objektiv. Men det har också en fantastisk nästan drömsk bakgrunds oskärpa så går att använda för fina porträtt där du också får med lita av bakgrunden och kan fota tex lite mer grupp porträtt också vilket gör det väldigt mångsidigt.
Det är också litet och lätt, något man inte kan säga om andra porträtt objektiv, så ett väldigt plus om du redan har en större kamera.
Visa bilaga 151978
Visa bilaga 151979

Visa bilaga 151980

Visa bilaga 151981
Visa bilaga 151982
Otroligt fina bilder! Återigen! Gillar starkt oskärpan som blir, upplever du den bättre på 58 än 24'an?
 

evti

Aktiv medlem
Tycker du fått bra råd på telesidan, men på vidvinkelsidan är 24mm inte tillräckligt vidvinkligt på en APS-C kamera. Och andra sidan är fördelen med APS-C att man "vinner" brännvidd i telesidan.
Orkar du bära (släpa) på en vidvinkelzoom så är Sigmas 18-35/1,8 bra och relativt ljusstarkt. Fasta vidvinkliga objektiv till Nikon har jag för dålig koll på.
Alright, det var ju mindre roligt, rekommenderar du något annat objektiv som kan ge den känslan eller är det kört med en APS-C kamera?
 

evti

Aktiv medlem
Jag kan inte så mycket om 80-400, men den senaste är iaf betydligt bättre än den tidigare varianten, så köper du någon så se till att det är den senaste, nedan några tester, 80-400 från Nikon är ju snarlik den 100-400 från Tamron. Tamrons är ju betydligt billigare, om nikons är värd vad det nu är 10000 till vet jag inte. Ska se om jag hittar någon jämförelse mellan dessa



Tog med testen på Tamron också, en hastig titt så ser Nikon ger bättre kvalitet

Det ligger väll lite extra förkärlek på det objektivet som ger en bättre skärpa och den syns, oavsett om det är lite så syns det för blotta ögat att Nikon är lite vassare. Tusen tack för länkarna!! Ska läsa dom mer noggrant imorgon vid en lucka!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Alright, det var ju mindre roligt, rekommenderar du något annat objektiv som kan ge den känslan eller är det kört med en APS-C kamera?
Om du vill ha något vidvinkligt till en APS-C så är Tamron 10-24 ett bra val, om du verkligen vill ha något som ger en vidvinklig vy. Å andra sidan så skulle jag tänka mig att om du köper en 24/1,8 som du var inne på först så kan den utgöra en bra ”allround”. Som jag skrev i början så har jag en 28/1,8 och det är mitt allround, lätt, dvs man har bara med det även om man ska fotografera fåglar eller makro. Mitt 28 täcker upp från 14-70mm FF för jag har inget annat där emellan. Att jag skriver 14mm, det är idag så lätt att göra panorama och lägga ihop dessa i program, så står jag där med mitt 28mm så kan jag otroligt enkelt, behöves inte stativ etc ta några bilder i bredd. Det går också att ta både i bredd och höjd och skapa en bild av 6 bilder.

Jag har idag Samyang 14/2,8, Nikon 28/1,8, Nikon 70-200/4, Tamron 90/2,8VC makro, Samyang 135/2, Nikon 200-500/5,6.

Om du vill ha ett objektiv med lite karaktär, så kan jag rekommendera Samyang 135/2, kostar 3000:- begagnat men ger en underbar skärpa och oskärpa och fungerar utmärkt till naturbilder, jag använder nästan uteslutande på största öppning och ger då en fin oskärpa i bakgrunden. Det är ju manuellt men det är ju mycket i naturen som är statiskt, jag har faktiskt fotograferat flygande bin med objektivet. Sätter man fokus först på blomman så kan man ta bilder på flygande insekter manuellt med f/2
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Otroligt fina bilder! Återigen! Gillar starkt oskärpan som blir, upplever du den bättre på 58 än 24'an?
Ja den är bland det finaste du kan få på 58an. Vidvinklar är inte heller kända för att ha sådär "smörig" oskärpa bakom men just den 24 1,4g är det bättre jag sett för ett vidvinkel trots allt. Men 58an är vassare:)
 
ANNONS