Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya objektiv på väg?

Produkter
(logga in för att koppla)
Christoffer Glans skrev:
Tyckte mig höra att Sigmas fasta objektiv är något skarpare än canons... kommentar? :)
Var hörde du detta? Jag funderade på Sigmas ljusstarka (f/1,8) vidvinklar ett tag, men valde bort dem då skärpan verkade dålig på full bländaröppning. Valde istället Canon 20mm f/2,8 som var hyggligt skarpt. Men Sigmas riktigt korta brännvidder verkar prisvärda.

/Pontus

Jag läste på tester för ett tag sedan och det var en mycket blandad bild. En del tycker Sigmas 20mm är rätt dålig medan t ex 28mm är bra, andra tycker som i din "referens". När det gäller 20mm fick i alla fall jag intrycket att de flesta subjektivt tyckte Canons var bäst. Jag tycker min Canon var rätt skarp, men har inte jämfört med Sigman.

/Pontus

FOTO ger i nr 7/8 2001 Sigma 20mm f/1,8 betyget mycket prisvärd och skriver så här:

"Skärpa: 1,8 är en fantastisk ljusstyrka
för ett 20 mm objektiv. Med tanke på
det får man acceptera skärpan vid full
öppning, som är medelmåttig och inte
särskilt bra. Redan vid bländare 2,8
händer dock mycket med skärpan och
vid bländare 8 är objektivet mycket
skarpt över större delen av bilden."

/Pontus

Nya långa telen?

Vad tror ni om tanken på att man lanserar 5-600 mm L optik med IS och DO? Det verkar ju vara lite av en trend och med bättre kunnande kanske man kan få upp skårpan till riktig L-nivå? Vad tror ni som är merinsatta om detta? /gunnar

Re: Nya långa telen?

gunau skrev:
Vad tror ni om tanken på att man lanserar 5-600 mm L optik med IS och DO? Det verkar ju vara lite av en trend och med bättre kunnande kanske man kan få upp skårpan till riktig L-nivå? Vad tror ni som är merinsatta om detta? /gunnar

Då kan dom ju passa på att skapa en ny serie 'R', så man vet vad man skall kalla sina nya objektiv.

Tex EF 500mm f/4 DO R IS

Re: Nya långa telen?

gunau skrev:
Jag tror det kommer. Som det är nu känns DO-teknologin lite "bortslösad". Det är ju på ett 600mm f/4 som den mindre storleken och lägre vikten verkligen skulle vara avgörande.

Ett 400mm f/4 IS tror jag inte kommer, men jag hoppas... Jag skulle köpt det så fort jag fick chansen.

/Pontus

Jag önskar ett 50/1.2L, dammtätad med ring-USM och internfokusering, gärna 77mm filterfattning (för samma filterfattning på samtliga mina objektiv).

-- Nicke

Jeppe skrev:
Tror de fasta objektiven står för en mindre försäljning. De fasta som Canon har skulle dock behöva sig en upphottning kanske a´la Sigma (ny multicoating och ny klädsel).

Skulle vilja se :
EF 24/1.8 USM
EF 35/2.0 USM

Ja, och jag har sett resultat på t ex 24-70/2,8 L USM där den presterar lika bra för diagrammet för skärpa och kontrast (mtf-värden) som de fasta (?rätta mig om jag har fel, mtf-värden för zoomen - är de verkliga testvärden?).

Jeppe skrev:
Inte i den regionen som du väljer ibland ;)

Canon har nu:
16-35/2.8L - 17-40/4L
24-70/2.8L - 24-105/4L IS
70-200/2.8L (IS) - 70-200/4L

Jag ser inte vart Canon skulle stoppa in fler.. de har nog fullt upp att åtgärda 24-105:eek:rna.

Kom igen nu Christoffer.. välj ett...det blir bra

Ja, Christoffer - jag har för mig att 24-70 i ett test presterade lika bra som motsvarande brännvidder i de fasta (ej 50/1,0 och motsvarande inom zoomens brännviddsområde med mkt stora bländaröppningar). Så välj ett av de ovanstående - alla är bra, men kanske allra bäst 24-70.

Jag skulle gärna se ett 100-300/2,8 L alternativ 100-300/4 L
Canon saknar ju brännvidderna melllan 200-300 med f/2,8 och f/4

ANNONS
Götaplatsens Foto