Annons

Nya spegellösa Canon RF, så blev den

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Både Dpreview och Imageing Resource uppdaterar sina tester allteftersom testandet fortskrider.
Ja, och?

Att uppdatera tester med nya resultat vartefter de fortskrider är ju helt naturligt.

Att däremot skriva ett hittepåtest innan produkten finns tillgänglig för test och sedan ändra datum och (som i alla fall ett fall jag sett) ta bort uppenbara felgissningar i efterhand ... Känns i alla fall för mig som något ganska annorlunda och genuint oärligt.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har faktiskt inte sett någon sådan text av Rockwell. Han brukar skriva om han har hållit kameran eller inte. (Men jag läser inte Rockwell regelbundet och inte alla hans gamla texter).

Hursomhelst så tycker jag att man kan läsa Rockwell med behållning i lagom doser. Han har förvisso en lite speciell stil som inte går hem oss alla, och jag håller förstås inte alltid med om hans slutsatser.
 

martley

Aktiv medlem
Det blev inte så mycket ventilerande av EOS R här, men i alla fall:

Poäng i kameratester ska man nog ta med en nypa salt. Visserligen kan man räkna antal pixlar i sensorn och mäta slutartider och antal exponeringar per sekund och de flesta är nog överens om vilka värden som är bättre och vilka som är sämre, men andra egenskaper är mer tveksamma. Ytterdimensioner till exempel, är det bättre eller sämre ifall en kamera är större än en annan? Många egenskaper upplever olika personer som olika viktiga, om man t.ex. inte är intresserad av att filma så är videoinspelningegenskaperna inte så viktiga. När jag nyligen skulle välja kamera tog jag hjälp av excel och listade egenskaper, jämförde dem, viktade resultaten efter vad jag ansåg viktigt och summerade poängen och jämförde. Resultatet stämmer förhoppningsvis för mig och vad jag är ute efter, men troligen inte för någon annan. I alla fall gav min uträkning att EOS 200D som jag också köpte till och med var ett bättre val än EOS 7DMk2, vilket troligtvis inte alla håller med om.

Testresultatet kan kanske också påverkas av testarens preferenser. Jag brukade läsa motortidningen Automobil för många år sedan. Konstigt nog så när de testade sportbilar och det fanns med en Porsche bland de testade objekten så var det alltid den som vann testet.
 

gamleJ

Aktiv medlem

PMD

Aktiv medlem
Det räcker inte med programvara. Kamerans hårdvara måste vara snabb nog för att klara av vad programvaran säger åt den att göra.
 

PMD

Aktiv medlem
Visst, men om inte hårdvaran räcker till så hjälper det inte om man optimerar programmet så man blir blå i ansiktet.
 

PMD

Aktiv medlem
Oj! Infört i 1.1.0 och sen bortfört i 1.2.0. Åtminstone i den högra bilden med 1.2.0. Varför är det skillnad på de två bilderna med 1.2.0?
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, men inte lika mycket som 1.1.0 och vänstra 1.2.0.

Märkligt, tycker jag. Det verkar som att Canon har skyndat sig lite för mycket.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
ANNONS