Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

ztenlund

Aktiv medlem
På vilket sätt erbjuder Z-kamerorna något mer än Canon R. Jag har inte testat någon av dem och är heller inte intresserad av att köpa någon av dem. Ser dem båda som omogna. Nikons variant kan inte ersätta en D850 och Canon R ersätter inte Canon 5D MKIV. Båda måste ses som testskott generation 1. Objektiven verkar däremot vara ett steg upp.
Jag har också läst försäljningssiffrorna för Japan. Där ligger Canon R på topp och inte Nikon Z.
Min uppfattning är att båda märkena behöver tid att börja tänka spegelfritt och inte dSLR. Omställningen kommer nog ta några år.
Personligen kommer jag tuffa vidare med min Canon dSLR och avvakta vad som händer. Inga problem med det.
Är mer van vid att fota med den än med mina Fuji. Cirka 15 år med 5D kameror och cirka 5 med Fuji. Resultatet i slutänden är att en print från Canon och en från min Fuji blir otroligt lika även i A2.
Fast det är mycket roligare att fota med Fuji. Det betyder mycket.
Det är kanske inte kameran som gör skillnaden. Kanske är det glädjen att vara kreativ och att kameran är kul att fota med?
Nu flyttar du fokus från dina egna påståenden. Jag har inte påstått att Nikon Z6/7 erbjuder något mer än EOS R.* Tvärtom så skrev jag att såvitt känt så påverkar det eventuella grepp som kommer inte alls prestandan.

Din argumentation går ut på att Nikon är en tillverkare som utmärker sig genom att kräva grepp för full prestanda. Det stämmer på vissa kameror, men problemet är att när man jämför med samtida Canon i samma segment så är Nikons prestanda högre med grepp. Vad Canons modeller skulle kräva för samma prestanda är okänt, vilket gör att din argumentation inte håller.

Som sagt har jag redan påpekat detta en gång i tråden. Att hålla på och skriva samma inlägg om och om igen sida upp och sida ned blir rätt enformigt, minst sagt.
https://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2231393&postcount=1184

(Och som sagt så kräver X-T2 grepp för maxprestanda. Däremot har Fuji fått bort begränsningen till X-T3.)

*För min del vore det sedan ekonomisk idioti att köpa en EOS R, men det är en annan historia, som dock delvis framgår av det länkade inlägget.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Nu flyttar du fokus från dina egna påståenden. Jag har inte påstått att Nikon Z6/7 erbjuder något mer än EOS R.* Tvärtom så skrev jag att såvitt känt så påverkar det eventuella grepp som kommer inte alls prestandan.[...]
Sedan kanske det för ordningens och saklighetens skull bör tilläggas att Z-kamerorna de facto är snabbare än EOS R vad gäller serietagning. Ungefär när Z-kamerorna låser exponeringsmätningen så slutar EOS R att autofokusera helt, liksom att deras maximala serietagningshastighet är högre. Vad man tycker om kamerorna i övrigt är en annan femma.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Man skulle kunna säga att du föll på eget grepp. :)

(OBS! Avsiktligt skämt!)
Helt rätt. Räknar alltid bara med vad jag kan få ut med mätning för varje bild. Nu kör jag aldrig över 8 BPS. Tycker det räcker även för galna hundar.
Det visar väl på vilken tekniker jag är. Struntar i specen och bedömer allt i praktiken.
Fungerar det eller inte.
 

risse

Aktiv medlem
Arca-fäste och ftz

Har läst att snabbplattor till kulleder ofta sticker ut så mycket från kameran att man först måste skruva bort dem för att kunna ansluta ftz-adaptern.

Någon som vet om det finns något arca-fäste (till kulled) som inte tar i objektivadaptern?
 

AWid

Aktiv medlem
Har läst att snabbplattor till kulleder ofta sticker ut så mycket från kameran att man först måste skruva bort dem för att kunna ansluta ftz-adaptern.

Någon som vet om det finns något arca-fäste (till kulled) som inte tar i objektivadaptern?
Det finns flera tillverkare som fixat detta. Här är t ex "3 Legged Things" L-bracket.

Här en lista på tillverkare:
Kirk Photo
PZ-178 Arca-style camera plate
BL-Z Arca-style L-plate for camera
PZ-130 Arca-style plate for FTZ adapter

LIM
NK-Z71BK Leather half-case with Arca plate

Markins
PN-Z7 Arca-style camera plate
LN-Z7 Arca-style add-on L side plate for PN-Z7

Really Right Stuff
BZ7 Arca-style base plate
BZ7-L Arca-style L-plate for camera

Smallrig
APL2258 Arca-style L-plate (optional cable clamps)
APL2244 Camera cage

Three Legged Thing
Zelda Arca-style L-plate (available in copper or grey)
 

risse

Aktiv medlem
Det finns flera tillverkare som fixat detta. Här är t ex "3 Legged Things" L-bracket.

Här en lista på tillverkare:
Kirk Photo
PZ-178 Arca-style camera plate
BL-Z Arca-style L-plate for camera
PZ-130 Arca-style plate for FTZ adapter

LIM
NK-Z71BK Leather half-case with Arca plate

Markins
PN-Z7 Arca-style camera plate
LN-Z7 Arca-style add-on L side plate for PN-Z7

Really Right Stuff
BZ7 Arca-style base plate
BZ7-L Arca-style L-plate for camera

Smallrig
APL2258 Arca-style L-plate (optional cable clamps)
APL2244 Camera cage

Three Legged Thing
Zelda Arca-style L-plate (available in copper or grey)
Oj! Lång lista.
Stort tack!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
mystisk observation tredjepartsobjektiv

Med vår första Z7 fungerade mina Tamronlinser (15-30/2.8 och 70-200/2.8) utan problem med FTZ-adaptern.

När vi skaffade den andra Z7:an fungerade de inte längre utan jag var tvungen att skicka dem till Tamron i Bangkok för att uppgradera firmware.

Skumt!
 

risse

Aktiv medlem
Virtuell horisont i sökaren

Min d7200 har jag ställt in så att den visar ”virtual horizon” som staplar i sökaren, när jag klickar på en knapp.
Går detta att få till även med z6/z7?
(Vill ha det visat som staplar. Inte den stora horisontmätaren)
 

risse

Aktiv medlem
Har en fråga till.
Vet någon om ”Högdagerorienterad flerfälts-ljusmätning” (som bl a finns i d750) finns i z6/z7?
 

smislo

Aktiv medlem
Fick min Z6 i torsdag...testat lite idag att fota en handbollsmatch utan att läst manual eller pillat något på kameran...skillnad i IQ mot X-T3 är BIG...kört med Z6 + FTZ + 70-200/2.8 VR2...upplever AF snabbare än X-T3 och bild kvalité kan inte jämföras...FF rules...
 

eif

Aktiv medlem
Någon med Z6 som testat sportfoto och exempelvis konsert?
Har varit sugen på spegellös kamera länge och på pappret verkar ju Z6:an vara bra.

Dock skulle det vara bra med lite personliga åsikter och kanske lite bilder på hur kameran presterar.

Lite punkter som jag funderar över:

*Hur är af-prestandan i svagt (och bra) ljus med adapter? Tänker både på äldre och nyare optik...
*Hur är batteritiden?
*Hur är den att hantera med lite större händer då kameran är rätt kompakt?

Om man ska sammanfatta med en fråga: Kan denna kamera konkurrera med ex. D3s eller D4 vid dessa situationer med adapter?
 

smislo

Aktiv medlem
Någon med Z6 som testat sportfoto och exempelvis konsert?
Har varit sugen på spegellös kamera länge och på pappret verkar ju Z6:an vara bra.

Dock skulle det vara bra med lite personliga åsikter och kanske lite bilder på hur kameran presterar.

Lite punkter som jag funderar över:

*Hur är af-prestandan i svagt (och bra) ljus med adapter? Tänker både på äldre och nyare optik...
*Hur är batteritiden?
*Hur är den att hantera med lite större händer då kameran är rätt kompakt?

Om man ska sammanfatta med en fråga: Kan denna kamera konkurrera med ex. D3s eller D4 vid dessa situationer med adapter?
Jag har fotat ca 300 exp så länge och då är inte relevant. Jag kan inte jäföra med D3/ D4 heller men mot X-T3. I svagt ljus IQ från Z6 är betydligt bättre. AF är lika.

Jag har kört denna med 24-70/4 Z-lens (väldigt lite) och FTZ+70-200/2.8VR2 och känner ingen skillnad. Det med FTZ funkar hur bra som helst.
 
ANNONS