Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Anl till att jag började titta på Z systemen var möjligheten att fortsätta använda mina Nikon glas, ( tex mitt 70-200 ) men nu när jag grottat ner mig i div tester och Youtube klipp får jag höra att adaptern drar ner AF hastigheten markant och att den har svårt på vissa objektiv att låsa på målet, är det fler som har den erfarenheten?
Som andra påpekat, att köra F-objektiv via FTZ-adaptern sänker inte deras fokushastighet. Däremot kan det nog vara så att det märks tydligare vilka objektiv som faktiskt har lite seg fokusering (vilket då inte är ett problem med din 70-200).

Jag har själv kört Z6 sida vid sida med både D3s och D500 (den senare har ju AF-prestanda liknande de i din D5) och för till exempel ishockey skulle jag säga att Z6 är en aningen bättre på att sätta fokus än en D3s, men inte riktigt lika bra som D500/D5. Nu har ju D500/D5 ett av de kanske mest effektiva AF-systemen för sportfoto på marknaden, så det är ju en tuff jämförelse :)

hur är adaptern i övrigt?
Den är ju i praktiken bara en mekanisk utfyllnad som upptar det utrymme spegelboxen annars skulle fyllt upp, och som ger full elektronisk koppling mellan kamera och objektiv. Den gör liksom inget i sig själv. Har du däremot gamla skruvfokusobjektiv så tappar du ju däremot AF, men det kände du antagligen till.

Jag skulle säga att den tydligaste skillnaden i AF-upplevelse mellan Z-kamerorna och DSLR-modellerna inte är prestanda (bättre/sämre) utan att det bara är ... Lite annorlunda.

Fotar du mycket landskap och i studio skulle jag säga att Z-kamerorna har en del fokusmässiga fördelar jämfört med DSLR-modellerna - fullt fungerande AF i live view för att ta ett exempel, och inte minst att du kan zooma in i sökarbilden och detaljgranska vart fokus hamnar om du vill vara väldigt noga.
 

smislo

Aktiv medlem
Vid AF-C och inställd som avtryckarprioritet så ”låser” den ju egentligen aldrig utan hackar en aning även på stillastående mål, det gör mina Dxxx också, eller menar du att den inte fastnar utan sveper fram o tillbaka?
Hackar, inte sveper fram och tillbaka...det märker jag inte med 70-200/VR2
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hackar, inte sveper fram och tillbaka...det märker jag inte med 70-200/VR2
Ljuskänsligheten kan ju spela roll för att sätta fokus, så det är ju lättare med f/2,8. Troligen är det längre avstånd också när du använder 70-400. Jag har 200-500/5.6 på en D500 och visst hackar det i AF och tar man 10 bilder så är det inte samma fokus i hela serien, men det är ju oftast på längre avstånd man fotograferar med denna kombo
 

lonian

Aktiv medlem
Jag upplever att jag har bättre användning av mitt 105mm f1.4 på min Z6 kamera med ftz än på min nikon d750 just pga autofokusen över hela sensorn. Hur jag arbetar med min d750 är att ha en fokusprick i mitten sedan flytta bilden efter att jag satt fokus. Med eye autofokus behöver jag inte oroa mig att missa med bländare 1.4 då fokusområden är så smalt. Jag har dock upplevt att tamron 15-30 inte fungerar jättebra med adaptern.
 

lonian

Aktiv medlem
Min 20mm f1.8G fungerar lika bra på Z kameran tycker jag. Jag gillade dock inte hur känslan var med 70-200 f2.8 fl ed. Nu har jag inte testat tillräckligt men där kändes den snäppet långsammare än på d750.
 

risse

Aktiv medlem
Någon som vet ifall ett ”Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1” funkar på en z6 (med adapter)?
 
Senast ändrad:

AWid

Aktiv medlem
Någon som vet ifall ett ”Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1” funkar på en z6 (med adapter)?
Nix. Äldre Tamron och Nikon Z är ofta problem. Jag har både objektivet och en Z6 och tyvärr...( Det finns flera Tamron makro 90 mm, och jag antar du menar den med Tamronbeteckningen F004). Det är nog bara nya Tamrongluggar med docka som kan uppgraderas för att passa Z-kamrorna.
 

risse

Aktiv medlem
Nix. Äldre Tamron och Nikon Z är ofta problem. Jag har både objektivet och en Z6 och tyvärr...( Det finns flera Tamron makro 90 mm, och jag antar du menar den med Tamronbeteckningen F004). Det är nog bara nya Tamrongluggar med docka som kan uppgraderas för att passa Z-kamrorna.
Ok, surt. Speciellt efter det inte finns något z-macro än. Känns trist att köpa en ny glugg och ändå behöva krångla med adaptern. (Veckans i-landsproblem).
 

PMD

Aktiv medlem
Ok, surt. Speciellt efter det inte finns något z-macro än. Känns trist att köpa en ny glugg och ändå behöva krångla med adaptern. (Veckans i-landsproblem).
Man kan köpa ett gammalt manuellt fokuserat makroobjektiv med F-fattning för inte alltför mycket pengar. Om det inte handlar om att jaga flygande insekter så brukar det gå bra att fokusera manuell vid makrofotografering.

(Om det har börjat komma adaptrar för andra fattningar så blir utbudet ännu större).
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nix. Äldre Tamron och Nikon Z är ofta problem. Jag har både objektivet och en Z6 och tyvärr...( Det finns flera Tamron makro 90 mm, och jag antar du menar den med Tamronbeteckningen F004). Det är nog bara nya Tamrongluggar med docka som kan uppgraderas för att passa Z-kamrorna.
Vad krånglar? Är det enbart AF eller annat också? Dvs är det helt OK att köra Tamron i manuell fokus?
 

risse

Aktiv medlem
På min d7200 finns ”Non CPU lens” funktionen. Finns den även på z6 och kan jag med den använda mitt gamla tamron-macro för att fota manuellt?
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Jj
På min d7200 finns ”Non CPU lens” funktionen. Finns den även på z6 och kan jag med den använda mitt gamla tamron-macro för att fota manuellt?
Jajamen, det finns möjlighet att lägga till 20 st non CPU på Z6 och Z7. Beroende på hur ditt objektiv fungererar så kanske du ändå kan styra bländaren från kameran. Jag hade däremot en Samyang 135mm f2 som inte alls var kompatibel med FTZ. Bländaren öppnades och stängdes hej vilt. Enda sättet att använda det objektivet var att tejpa för cpu kontakterna. Jag sålde det objektivet.
 

frwe

Aktiv medlem
RTFM?????? I går skulle jag ta en bild i kvällssolen med Z6 85/1,8. Vid f/1,8 stoppade kameran på 1/2000s, gick inte att vrida kortare slutartid varken vid A eller M. Va??? Jag som trodde kortaste slutartid var 1/8000s. Hem och läsa manualen, vid elektronisk slutare är kortaste slutartid 1/2000s :p Jaha, då vet man det. Z 85an är förövrigt en makalöst bra glugg.
 

risse

Aktiv medlem
Man kan köpa ett gammalt manuellt fokuserat makroobjektiv med F-fattning för inte alltför mycket pengar. Om det inte handlar om att jaga flygande insekter så brukar det gå bra att fokusera manuell vid makrofotografering.

(Om det har börjat komma adaptrar för andra fattningar så blir utbudet ännu större).
Har en gammal micro Nikkor 105mm, fast det stular ofta. Bländarvärdet överförs inte korrekt. Någon som vet vart man bäst får det fixat, nu när Lasses kameraservice inte finns kvar? (Lite off topic, jag vet)
 

PMD

Aktiv medlem
Har en gammal micro Nikkor 105mm, fast det stular ofta. Bländarvärdet överförs inte korrekt. Någon som vet vart man bäst får det fixat, nu när Lasses kameraservice inte finns kvar? (Lite off topic, jag vet)
På en Z-kamera med FTZ-adaptern spelar det ingen roll. Det finns ingen kommunikation mellan F-objektiv (sådana som inte har elektrisk överföring av bländarinformation) och kameran.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Har en gammal micro Nikkor 105mm, fast det stular ofta. Bländarvärdet överförs inte korrekt. Någon som vet vart man bäst får det fixat, nu när Lasses kameraservice inte finns kvar? (Lite off topic, jag vet)
Om du menar ett manuellt fokuserat så har du troligen snarare problem med AI-kopplingen på kamerahuset om inte bländarringen är fysiskt trasig eller felkalibrerad. Som PMD skriver så finns det oavsett ingen AI-koppling på FTZ-adaptern.
 

Grelber

Aktiv medlem
Mitt Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 fungerar i alla fall precis på samma sätt ihop med Z6+FTZ som på en DSLR, både bländarstyrning från huset och AF.
 

AWid

Aktiv medlem
Mitt Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 fungerar i alla fall precis på samma sätt ihop med Z6+FTZ som på en DSLR, både bländarstyrning från huset och AF.
Är det modell F004? Jag har provat lite till och även testat mitt Tamron 24-70/2,8 (modell A007, d v s ej G2). De beter sig lika dant och helt annorlunda mot när kameran var ny (nov 2018). Då fungerade ingenting och det var ett förfärligt oljud från objektivet. Så något har hänt efter de firmwareuppdateringar som gjorts fortlöpande. Det här har jag noterat med båda objektiven:
  1. Med manuellt fokus (MF) tycks allt fungera bra inklusive bländarstyrning från kameran.
  2. Med AF fungerar det också men AF jagar betydligt mer med Z6an än med den D800 jag jämför med. Dessutom "fladdrar" bländaren till då och då med AF aktiverad (tumfokus för min del). Inte så ologiskt kanske eftersom Z-modellerna mäter ljuset nerbländat till 5,6. Så AF fungerar fast ganska dåligt.
  3. VC (bildstabiliseringen) får man stänga av eftersom den är igång hela tiden när objektivet sitter på Z6an. Ett mindre problem kanske eftersom kameran har IBIS:). Fast man bör nog tänka på detta för att inte dränera batteriet i onödan
 

risse

Aktiv medlem
Mitt Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 fungerar i alla fall precis på samma sätt ihop med Z6+FTZ som på en DSLR, både bländarstyrning från huset och AF.
Intressant! Vilken version av objektivet har du? Den med ett vred för att skifta mellan m och af, eller den man skjuter fram/bak för att skifta?
 
ANNONS