Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Keld

Aktiv medlem
Hur mycket skiljer det i höjd mellan kamera och FTZadaptern? Jag tänkte att man kunde fräsa av lite på adaptern, för det finns väl ändå inte något vitalt där.
 

Falumas

Aktiv medlem
Hur mycket skiljer det i höjd mellan kamera och FTZadaptern? Jag tänkte att man kunde fräsa av lite på adaptern, för det finns väl ändå inte något vitalt där.
Det är inte så mycket, men jag tror du förstör fästet på adaptern om du gör det. Däremot måste det fungera att göra en mellanplatta till kameran
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hur mycket skiljer det i höjd mellan kamera och FTZadaptern? Jag tänkte att man kunde fräsa av lite på adaptern, för det finns väl ändå inte något vitalt där.
Rimligen sitter drivningen till bländarmekanismen i klumpen undertill. Hur mycket det är emellan den och botten vet jag inte.
 

Falumas

Aktiv medlem
Sitter den ivägen för stativfästet på ftz-adaptern eller kan man använda det också när man har tunga objektiv?
 

Fredsson

Aktiv medlem
Det går att skruva på en mindre platta på FTZ adaptern samtidigt som L vinkeln sitter på men tveksamt om det är så praktiskt att använda det fästet då. Men större objektiv har ju ofta ett stativfäste runt objektivet längre ut som ger bättre balans. På ena bilden är både L fästet och en mindre fästplatta fastsatt på FTZ adapter.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hur mycket skiljer det i höjd mellan kamera och FTZadaptern? Jag tänkte att man kunde fräsa av lite på adaptern, för det finns väl ändå inte något vitalt där.
Det skiljer 4 mm (mätt med tumstock, så ta precisionen med en nypa salt). Sedan håller jag med Karl: verkar avsevärt enklare och smartare att tillverka någon slags mellanplatta att skruva i kameran än att bearbeta adaptern.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Det hade ju varit smart om man hade kunnat rotera stativfästet på adaptern som man brukar kunna göra på en del teleobjektiv.

Lyssnar Nikon på oss, månntro? :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det hade ju varit smart om man hade kunnat rotera stativfästet på adaptern som man brukar kunna göra på en del teleobjektiv.

Lyssnar Nikon på oss, månntro? :)
Sannolikt inte eftersom bländarmekaniken, som sagt, rimligen sitter i klumpen undertill. Ett roterbart fäste innebär då med hög sannolikhet en väsentligt större adapter, eftersom man knappast kan börja snurra runt mekaniken.
 

AWid

Aktiv medlem
Sannolikt inte eftersom bländarmekaniken, som sagt, rimligen sitter i klumpen undertill. Ett roterbart fäste innebär då med hög sannolikhet en väsentligt större adapter, eftersom man knappast kan börja snurra runt mekaniken.
Sitter det inte en del elektronik i "klumpen"också (efter vad jag hört). (Så vinkelslip eller fräsmaskin kanske inte är att rekommendera för anpassning🙃)
 

risse

Aktiv medlem
Är sökarbilden lika stor på en z6 som på en dslr (ff). D v s upplevs bilden man ser i sökaren lika stor?
Finns tyvärr ingen z-kamera på någon butik i Närke, vad jag har sett, så jag har inte haft möjlighet att klämma på någon.
 

Falumas

Aktiv medlem
Är sökarbilden lika stor på en z6 som på en dslr (ff). D v s upplevs bilden man ser i sökaren lika stor?
Finns tyvärr ingen z-kamera på någon butik i Närke, vad jag har sett, så jag har inte haft möjlighet att klämma på någon.
Nej, jag upplever den större. Har till och med problem att se hela sökaren när jag har glasögon på mig. Något jag aldrig haft problem med på D800 eller D700.
 
ANNONS