PMD
Aktiv medlem
Fungerar det även med objektiv som sitter på kameran med en FTZ?Zf:en har väl tillgång till subject detection i manuellt läge. Vilket ingen annan kamera har.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fungerar det även med objektiv som sitter på kameran med en FTZ?Zf:en har väl tillgång till subject detection i manuellt läge. Vilket ingen annan kamera har.
Som jag förstått det funkar det på alla objektiv med chip, alltså även manuella objektiv från åttiotalet.Fungerar det även med objektiv som sitter på kameran med en FTZ?
OK, så nya manuella objektiv har jag inte särskilt många av.![]()
Jag har mest manuella objektiv från 1960- och 1970-talen, samt några AF-objektiv (både skruv och SWM.
Men det är väl gott så.
Jag förstår inte riktigt varför det behövs någon återkoppling. Jag får testa någon gång men objektiv helt utan kontakterInzoomning fungerar på alla objektiv. Det är väl följning och vissa andra avancerade funktioner som kräver återkoppling från objektivet.
Ja, det är ju något som kamerahuset sköter utan hjälp.Inzoomning fungerar på alla objektiv.
Min fråga handlade om motivigenkänning. Det är möjligt att det kräver någon slags återkoppling från objektivet, men varför och hur inser jag inte utan att tänka mer än jag har tänkt.Det är väl följning och vissa andra avancerade funktioner som kräver återkoppling från objektivet.
Ja, det är ju något som kamerahuset sköter utan hjälp.
Min fråga handlade om motivigenkänning. Det är möjligt att det kräver någon slags återkoppling från objektivet, men varför och hur inser jag inte utan att tänka mer än jag har tänkt.
Oj då! ZTF verkar spännande. När kom den?Jag antar hur som helst att motivigenkänningen endast fungerar när man är hyfsat nära med fokusen. Jag kan inte heller komma på något och har ingen kamera som har funktionen så jag vet inte heller att det är så.
Men inzomningen har jag använt med ett icke AIS F-objektiv med ZTF på min Z6.
Oj då! ZTF verkar spännande. När kom den?
Adaptern i sig är inte det centrala, utan vilket objektiv som sitter på den. Själva motivigenkänningen är jag rätt säker på fungerar även med ett helt ochippat objektiv, givet att man är tillräckligt i rätt härad så att kameran kan se något förstås. Däremot så lär rimligen tillgängliga hjälpmedel i övrigt variera beroende på objektivet precis som det gör på Z8.Fungerar det även med objektiv som sitter på kameran med en FTZ?
Det finns nästan inga manuella original med chip överhuvudtaget, så jag vet inte riktigt vad du menar. Ett litet fåtal AI-P, ett PC och sedan fyra PC-E som i princip är helmoderna förutom att de saknar autofokus är vad jag på rak arm kommer på. Sedan finns det förstås massor med AF och AF-D som blir manuella eftersom adaptern saknar fokusmotor, men det är en annan sak.Som jag förstått det funkar det på alla objektiv med chip, alltså även manuella objektiv från åttiotalet.
FTZ-adaptermonterade objektiv definierar en klass av objektiv som inte nödvändigtvis behöver ha annat än mekanisk kommunikation med kamerahuset (och inte har ens det med en Z-kamera).
Det hade kanske var enklare att fråga om motivigenkänningen fungerar med alla objektiv som har F-fattning.![]()
FTZ (II) ger i praktiken ingen kommunikation alls med helmekaniska objektiv. Den fungerar som en D3xxx eller D5xxx* i princip. Dock kan kameran ljusmäta ändå hela tiden, då kameran mäter via sensorn. Detta medför också att det normalt sett går att montera ej AI-kopplade objektiv, även om det nog inte stöds officiellt.FTZ-adaptermonterade objektiv definierar en klass av objektiv som inte nödvändigtvis behöver ha annat än mekanisk kommunikation med kamerahuset (och inte har ens det med en Z-kamera).
Det hade kanske var enklare att fråga om motivigenkänningen fungerar med alla objektiv som har F-fattning.![]()
Magiskt. Skulle själv gärna se funktionen i Z8:an. Har tänkt att om den införs så köper jag ett Voigtländer Nokton 50/1.0...Själva motivigenkänningen är jag rätt säker på fungerar även med ett helt ochippat objektiv, givet att man är tillräckligt i rätt härad så att kameran kan se något förstås.
Jag föreslog också ett kanske bättre alternativ till klassning.Det blir lite konstigt att prata om en klass av objektiv som du gör
Jag har varken Z-kamera eller Z-objektiv så lite famlar jag nog i mörkret här. Zf är dock för mig intressant av flera skäl, vilket föranledde några frågor.Jag har två Z-objektiv som vare sig har mekanisk eller elektronisk återkoppling till kameran.
Jag har inte haft några större problem med att fokusera de senaste 15-20 åren. Det är klart att min Nikon Zf är mycket vassare vad jag hade då, men jag oroar mig inte så mycket för det.Jag "snackar" om fokuseringshjälpmedel för manuell fokusering. Det kan vara allt från måttband till blinkande lampor och konturmarkering i sökaren.
På en digital spegelreflex är en bra sökarskiva med snittbild eller mikroprismor (eller både i en kombination) en bra kandidat. Det har/hade inte Df till mångas besvikelse. På en spegelfri digitalkamera kan det vara annat som visas i sökaren.
Det kan också vara en mätsökare …
Frågan var alltså: Vad har Zf för slags fokuseringshjälpmedel?
Frågan har blivit hyfsad besvarad i inlägg #3,588.
Det finns inget som heter D-objektiv i autofokushänseende, även om en massa "talking heads" yrar om "AF-D" oavsett om de ens är D eller inte. D-objektiv kan ha både inbyggd fokusmotor (AF-I, AF-S) och vara skruvdrivna (AF). Är de skruvdrivna får du fokusera manuellt då adaptern saknar fokusmotor.Hoppar in med en fråga jag inte fått något klart svar på:
Hur funkar AF-objektiven jag kör på min D850 på en Z6iii med FTZ-adapter? Det är D-objektiv.
Det finns inget som heter D-objektiv i autofokushänseende, även om en massa "talking heads" yrar om "AF-D" oavsett om de ens är D eller inte. D-objektiv kan ha både inbyggd fokusmotor (AF-I, AF-S) och vara skruvdrivna (AF). Är de skruvdrivna får du fokusera manuellt då adaptern saknar fokusmotor.